تنش‌ها در مرزهای منتهی به سرزمین‌های اشغالی بر لبه آتش فراگیر حرکت می‌کنند. حمله راکتی گسترده شنبه‌شب حزب‌الله لبنان به اسرائیل، این رژیم را برای پذیرش مذاکرات آتش‌بس تحت فشار گذاشته است.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پایان مراسم اربعین، هشدارهای مقامات و فرماندهان ایرانی و فعال شدن آتشبارهای حزب‌الله لبنان یک بار دیگر وعده انتقام ایران بر سر ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران زنده کرده است. یک رسانه اسرائیلی صحبت‌های فرمانده کل سپاه قبل از حمله راکتی حزب‌الله لبنان شنبه‌شب حزب‌الله لبنان به سمت اسرائیل را نشانه‌های برنامه تلافی ایران دانست. قابل حدس نبودن برنامه جبرانی ایران و نیروهای مقاومت منطقه مقابل ترورهای اخیر اسرائیل، حالت انتظار دائمی در بین نیروهای آمریکایی و اسرائیلی ایجاد کرده است.

تایمز اسرائیل در گزارشی در تحلیل حمله شب گذشته حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی نوشت: فرمانده سپاه ایران اندکی قبل از حمله برنامه‌ریزی شده حزب‌الله، قول انتقام از اسرائیل را تکرار کرد. سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته بار دیگر بر تعهد تهران برای انتقام از اسرائیل به خاطر ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در خاک ایران تاکید کرد. سلامی شنبه‌شب در جریان بازدید از گذرگاه مرزی ایران و عراق در حالی که هزاران زائر شیعه برای زیارت اربعین راهی کربلا شدند، گفت: ان شاءالله خبرهای خوبی از انتقام خواهید شنید.

تایمز اسرائیل با اشاره به اینکه گروهی از زائران اربعین با شعار مرگ بر اسرائیل فرمانده سپاه را همراهی کردند، نوشت: به گفته مقامات آمریکایی که هفته گذشته با واشنگتن پست صحبت کردند، ایران ممکن است متقاعد شده باشد که حمله مستقیم به اسرائیل را به تعویق بیندازد، زیرا افزایش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه مانع از آن شده بود، اما حزب‌الله تشویق می‌شد تا حمله کند.

شنبه‌شب در حالی که حزب‌الله لبنان در آستانه واکنش به شهادت فؤاد شکر فرمانده نظامی خود در حمله هوایی ماه گذشته اسرائیل به بیروت بود، حدود ۱۰۰ جنگنده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی حمله پیشگیرانه کرد. در عین حال حزب‌الله اعلام کرد که بیش از ۳۲۰ موشک و پهپاد به شمال اسرائیل شلیک کرده است.

یک خبرگزاری آمریکایی در تحلیل این حمله نوشت: اسرائیل و حزب‌الله لبنان روز یکشنبه شدیدترین تبادل آتش خود را پس از ماه‌ها حملات و حملات متقابل آغاز کردند و این موضوع نگرانی‌ها نسبت به یک جنگ همه‌جانبه که به‌طور بالقوه می‌تواند آمریکا، ایران و گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر منطقه را درگیر کند، افزایش داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا در گزارشی نوشت: تخمین زده می‌شود که حزب الله ۱۵۰هزار موشک دارد و قادر است تمام نقاط اسرائیل را هدف قرار دهد. این کشور (حزب‌الله لبنان) همچنین ناوگان پیشرفته‌تری از پهپادها را توسعه داده و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق را آزمایش کرده است. یک جنگ تمام عیار می‌تواند صدها هزار اسرائیلی را مجبور به فرار کند، اقتصاد اسرائیل را فلج و ارتش را که هنوز در غزه درگیر است مجبور به جنگ در ۲ جبهه کند.

این رسانه آمریکایی همچنین در ادامه آورده است: اسرائیل قول داده است که به هر حمله بزرگ حزب‌الله که احتمالاً زیرساخت‌های غیرنظامی و اقتصاد لبنان را که سال‌ها در بحران فرو رفته است، ویران کند، پاسخ کوبنده خواهد داد. حومه جنوبی بیروت و شهرها و روستاها در جنوب لبنان، جایی که مقرهای اصلی حزب الله در آن واقع شده است، احتمالاً با خاک یکسان خواهند شد. تهاجم زمینی اسرائیل برای ریشه‌کن کردن حزب‌الله ممکن است سال‌ها طول بکشد. این گروه شبه‌نظامی بسیار پیشرفته‌تر و مسلح‌تر از حماس در غزه است که پس از ۱۰ ماه بمباران شدید اسرائیل و مانورهای زمینی همچنان در حال مبارزه است.

در این گزارش تاکید شده است: مقام‌های حزب‌الله گفته‌اند که این گروه به‌دنبال جنگ گسترده‌تر نیست، اما برای جنگ آماده است.