کارشناس مسائل لبنان گفت: راهبرد اصلی حزب‌الله حفظ قدرت بازدارندگی است اما نمی‌خواهد وارد جنگ تمام عیار با طرف مقابل شود

حزب‌الله لبنان بامداد یکشنبه عملیات بزرگ موشکی و پهپادی علیه مواضع نیروهای ارتش رزیم صهیونیستی در اراضی شمال اشغالی فلسطین انجام داد و با بیش از 32۰ موشک مرحله اول عملیات انتقام ترور فواد شکر را تمام کرد. برای تحلیل بهتر این موضوع محمد خواجویی کارشناس مسائل لبنان در گفتگو با روزنامه همشهری، اظهار کرد: عناصری از جنگ روانی در روایت درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل وجود دارد. حزب‌الله اعلام کرده با ۳۲۰ راکت و پهپاد ۱۱ پایگاه اسرائیل را هدف قرار داده و این را پاسخ مقدماتی در جواب ترور فواد شکر دانسته است.

خواجویی با اشاره به اینکه میزان تخریب، کشته و زخمی اسرائیل هم معلوم نیست، تصریح کرد: اسرائیل می‌گوید ما هم عملیات پیشدستانه‌ای انجام دادیم. به هر حال نشان می‌دهد حملاتی شدید علیه یکدیگر انجام شده است ولی هنوز ارزیابی دقیق وجود ندارد.

حفظ فضای تهدید علیه صهیونیست‌ها

وی با بیان اینکه آقای فواد شکر فرد بسیار مهمی در حزب‌الله لبنان بوده است و جنبش مقاومت لبنان طبق منطق قواعد درگیری نمی‌توانست نسبت به این ترور سکوت اختیار می‌کرد، عنوان کرد: تاکید حزب‌الله بر پاسخ اولیه احتمالا با دو هدف انجام شده است. اول اینکه حزب‌الله درصدد است که فضای تهدیدگونه علیه تل آویو را حفظ کند.

خواجویی اضافه کرد: اسرائیل در چند هفته اخیر و بعد از ترور هنیه و فواد شکر در وضعیت ترس و نگرانی قرار داشته و حتی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی خود به این فضاس ترس اشاره کرد و آن را بخشی از انتقام علیه اسرائیل دانست؛ بنابراین حزب‌الله سعی می‌کند اتمسفر ترس در تل آویو درخصوص پاسخ احتمالی حزب‌الله را همچنان حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: هدف دوم حزب‌الله این است که اعلام کند این عملیات مقدماتی است و محدود نخواهد بود و پاسخ‌های بعدی در راه است و این تصور ایجاد نشود که پاسخ به ترور فواد شکر نامتناسب و ضعیف بوده است.

برگ‌ها برنده ای که هنوز رونمایی نشده اند

کارشناس مسائل لبنان با بیان اینکه عملیات حزب‌الله کنترل شده بوده است، یادآور شد: راهبرد اصلی حزب‌الله حفظ قدرت بازدارندگی است اما نمی‌خواهد وارد جنگ تمام عیار با طرف مقابل شود. در همین چارچوب بود که هفته گذشته تونل‌های موشکی حزب‌الله رونمایی شد. مقاومت لبنان می گوید که برگ‌های برنده‌ای داریم که هنوز رونمایی نکرده‌ایم و قدرت بازدارندگی را به تل‌آویو نشان دهد.

وی با بیان اینکه حزب‌الله لبنان قصد دارد با به رخ کشیدن قدرت بازدارندگی مانع تهاجم جدی تل آویو به لبنان شود، ادامه داد: درگیری‌های دو طرف در یک چارچوب مشخص بوده است و قدرت تخریبی دو طرف علیه هم مانع از ورود به جنگ تمام عیار شده است. البته سطح و عمق درگیری‌ها در چند ماه اخیر افزایش یافته است.

خواجویی با تاکید بر اینکه حملات دو طرف بین لبنان و اسرائیل ارتباطی با مذاکرات آتش بس ندارد، تصریح کرد: هنوز مذاکرات حماس و اسرائیل شکست نخورده و مذاکرات بیشتر در فرایند تدریجی قرار دارد.هنوز نمی‌توانیم بگوییم که این مذاکرات به صورت کامل به بن بست رسیده و در جریان این مذاکرات، درگیری بین حزب الله و اسرائیل ادامه داشته است.