دبیرکل حزب‌الله لبنان عملیات «روز اربعین» را پاسخ به ترور فرمانده «فواد شکر» عنوان کرد و گفت که هدف این عملیات پایگاه‌های مهم نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین، «سید حسن نصرالله» در آغاز سخنرانی روز یکشنبه خود به ذکر مصیبت به مناسبت اربعین امام حسین (ع) پرداخت.

طبق گزارش پایگاه خبری العهد، نصرالله در ادامه به جزئیات پاسخ صبح امروز به ترور «فواد شکر» فرمانده جهادی ارشد حزب‌الله پرداخت.

او درباره اربعین حسینی گفت: باید توجه کنیم به این حادثه برگ جهانی که در شهر کربلا در کنار حرم اباعبدالله رخ داد. میلیون‌ها زائر از داخل و خارح عراق و برخی در این هوای گرم از مرزها از دیگر کشورها با پای پیاده تا کربلا می‌آیند. از مهمان‌نوازی و بخشندگی ملت و دولت عراق برای امنیت و صلح و چیزهایی که برای میزبانی از زائران تهیه می‌کنند، باید تشکر و قدردانی کنیم.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه افزود: وظیفه اخلاقی است که به ملت، دولت و همه گروه‌های لبنانی درگذشت «سلیم الحص» را تسلیت بگوییم که مقاوم بود و همه می‌دانیم که او نخست‌وزیر لبنان در سال ۲۰۰۰ یعنی سال آزادی بود. او پشتیبان مقاومت تا لحظات آخر عمرشان بودند.

نصرالله با درود به رزمندگان قهرمان مقاومت در جبهه‌های جنوب لبنان و در تمام جبهه‌های فلسطین، عراق و یمن گفت: دشمن اسرائیلی عامل تشدید تنش در جبهه جنوب است.

سید حسن نصرالله اظهارکرد: همان‌طور که همه می دانند چند هفته قبل رژیم اشغالگر تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذاشت و به ضاحیه جنوبی بیروت حمله کرد و غیرنظامیان و زنان و کودکان و همچنین فواد شکر فرمانده ما را به شهادت رساند و طبیعی بود که مقاومت متعهد به پاسخ شود.

رهبر حزب‌الله تاکید کرد: عملیات گسترده حزب‌الله را که امروز علیه دشمن صهیونیستی انجام شد، «عملیات اربعین» می نامیم و تاکید می‌کنیم طرفی که اوضاع را در لبنان و جبهه به این درجه از تنش رسانده دشمن اسرائیلی است.

۳ اصل را برای عملیات در نظر گرفتیم

او درباره تاخیر در پاسخ به رزیم صهیونیستی گفت: تاخیر در عملیات به دلیل هوشیاری آمریکا و اسرائیل بود و همین تاخیر نیز به نوعی مجازاتی برای دشمن بود. عجله برای پاسخگویی در اوج هشدار اسرائیل و آمریکا می‌توانست به معنای شکست باشد. ما به کسی نگفتیم که صبر می‌کنیم و در واقع منتظر بودیم که به مذاکرات فرصت بدهیم و این هدف واقعی ماست که جلوی تجاوز به مردم خود در غزه را بگیریم. به اندازه کافی برای انجام مذاکرات فرصت دادیم و ممطئن بودیم که مواضع آمریکا و اسرائیل ریاکارانه و منافقانه است. هدف اصلی ما توقف تجاوز به غزه است و فرصت کافی هم دادیم اما مشخص شد نتانیاهو شروط جدیدی دارد و همه اینها وقت کشی بود.

نصرالله افزود: یکی از دیگر دلایل تاخیر در پاسخگویی نیاز به زمان و مشورت در مورد این مسئله بود که آیا پاسخ از طریق محور مقاومت باشد یا به تنهایی و در نتیجه رایزنی‌ها، به دلیل ملاحظاتی که در طول زمان مشخص می‌شود، تصمیم گرفتیم عملیات خود را به صورت جداگانه انجام دهیم.

دبیرکل حزب‌الله گفت: جهان می‌داند که آمریکایی‌ها می‌توانند نتانیاهو را مجبور به توقف تجاوز به غزه کنند و در شرایطی که دشمن همچنان در حالت آماده‌باش قرار دارد تاخیر در پاسخ هیچ سودی برای ما ندارد. ما اصولی را برای پاسخ تعیین کردیم تا هدف غیرنظامی نباشد، زیرا می‌دانیم که شهدای غیرنظامی در ضاحیه جنوبی بیروت وجود دارد و این را درک می کنیم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که هدف باید نظامی باشد، نه غیرنظامی یا زیرساختی. تصمیم ما آن بود که اهداف نظامی و نزدیک به تل‌آویو را هدف قرار دهیم . اینکه باید معادله بازدارندگی را حفظ کنیم و اینکه اجازه ندهیم دشمن خطوط قرمز را زیر پا بگذارد.

پهپادها برای اولین بار از بقاع شلیک شدند

نصرالله اضافه کرد: ترور فواد شکر با مشارکت اطلاعات نظامی و نیروی هوایی اسرائیل انجام شد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که پاسخ علیه یک هدف نظامی و مرتبط با ترور این فرمانده باشد.

دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان افزود: ما یک هدف اولیه برای عملیات در عمق اسرائیل شناسایی کردیم که پایگاه «گلیلوت» بود. این پایگاه که متعلق به سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل موسوم به «امان» است یگان۸۲۰۰ دشمن در آن مستقر است. پایگاه گلیلوت با مرزهای لبنان ۱۱۰ کیلومتر و تا محدوده شهر تل‌آویو ۱۵۰۰ متر فاصله دارد.

نصرالله ادامه داد: هدف، پایگاه اطلاعات نظامی در گلیلوت بود و در کنار آن تعدادی پایگاه و پادگان در الجلیل و جولان هدف قرار گرفتند. تصمیم گرفتیم که پایگاه‌ها و پادگان‌ها در الجلیل و جولان را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار دهیم.

او اضافه کرد: تصمیم این بود که ۳۰۰ موشک کاتیوشا برای چند دقیقه شلیک شود و سامانه‌های گنبد آهنین را به خود مشغول کنند تا پهپادها هم عبور کنند. به همین منظور ما ۳۴۰ موشک کاتیوشا به پایگاه‌ها و پادگان‌های اسرائیل شلیک کردیم و این نخستین بار بود که پهپادها را از منطقه بقاع به پرواز درآوردیم.

نصرالله تاکید کرد: همه پهپادهایی که از بقاع به راه افتادند از مرز لبنان و فلسطین به سلامت به سمت اهداف مشخص شده عبور کردند و هدف نظامی خاص ما پایگاه اطلاعات نظامی، واحد ۸۲۰۰، در نزدیکی تل‌آویو بود.

اسرائیل به دروغ متوسل شده است

سید حسن نصرالله همچنین گفت: روزها و شب‌ها، حقیقت آنچه را که در نتیجه عملیات‌های ما رخ داد، به‌رغم پنهان‌کاری دشمن، آشکار خواهد کرد. بر اساس اطلاعات ما، تعدادی از پهپادها به اهداف خود اصابت کردند، اما دشمن سکوت اختیار کرده است. روایت دشمن مملو از دروغ است و اسرائیل که خود را قوی‌ترین منطقه می‌داند به دلیل ضعف خود به دروغ متوسل می شود.

او ادامه داد: تلفات در نهاریا، عکا و مناطق دیگر، در صورت وقوع، ناشی از موشک‌های رهگیر اسرائیل بوده است. اسرائیل زمانی که از نابود کردن موشک‌های راهبردی ما صحبت کرد، دروغ گفت، چراکه ما از آن‌ها استفاده نکردیم و ممکن است در آینده از آن‌ها استفاده کنیم.

نصرالله تاکید کرد: هر چیزی که می‌خواستیم طبق عملیات برنامه ریزی شده انجام دهیم، اتفاق افتاده است و چندی پیش تمام دره‌ها را از موشک‌های دقیق و بالستیک پاکسازی کردیم و آنچه امروز دشمن بمباران کرد دره‌های خالی است؛ هیچ انبار موشک بالستیک در آن‌ها وجود نداشت و ادعاهای دشمن مبنی بر هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک که برای هدف قرار دادن تل‌آویو آماده شده بودند، دروغ است.

سید مقاومت اضافه کرد: سکوهای پرتاب پهپاد مورد اصابت قرار نگرفتند و حملات اسرائیل تنها به ۲ سکوی پرتاب موشک اصابت کرد.

دشمن متحمل شکست اطلاعاتی شد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این باره تصریح کرد: دشمن از صدها حمله صحبت می‌کند و این درحالی است که آن‌ها فقط ۲ موشک انداز را مورد اصابت قرار دادند. دشمن نیم ساعت قبل از عملیات ما حملات خود را آغاز کرد و این نکته نشان می‌دهد اطلاعاتی از عملیات ما نداشت

او ادامه داد: دشمن متوجه تحرکات رزمندگان مقاومت شد و به همین دلیل حملات خود را آغاز کرد که این اقدام پیش‌دستانه نبود و تأثیری بر مقاومت نداشت. ما شاهد روایت دروغ اسرائیل و شکست اطلاعاتی آن هستیم و عملیات ما با موفقیت به پایان رسید.

نصرالله ادامه داد: تمام صحبت‌های مقامات دشمن درباره دستاوردهای بزرگ نظامی و امنیتی برای اسرائیلی‌ها دروغ است و عملیات نظامی امروز ما با وجود همه شرایط سخت با دقت انجام شد؛ چراکه ما تصمیم گرفتیم پاسخ دهیم و به‌رغم همه ارعاب‌های خارجی و داخلی به اجرای آن ادامه دادیم.

سید حسن نصرالله همچنین خاطرنشان کرد: گفتیم که پاسخ امروز ما اولیه و مقدماتی است و اگر نتیجه عملیات برای ما ناکافی باشد، بعداً تصمیم می‌گیریم چه کنیم.

خون ما بر شمشیر پیروز خواهد شد

دبیرکل حزب‌الله گفت: عملیات امروز ما ممکن است برای طرف‌های فلسطینی و عربی در مذاکرات بسیار مفید باشد و پیام آن برای دشمن و آمریکایی ‌ها روشن است.

او اضافه کرد: هر امیدی به خاموش کردن جبهه‌های پشتیبانی ناامید خواهد شد و کاری را که از ۱۱ ماه پیش آغاز کرده‌ایم، بدون توجه به ارعاب و فداکاری، تکمیل خواهیم کرد. ما مردمی هستیم که قربانی شدن را نمی‌پذیریم و در مقابل کسی گردن خم نمی‌کنیم و خون مظلوم ما بر شمشیر پیروز می‌شود. اسرائیل، این موجود نامشرع، فرزند آمریکاست. خود آمریکا هم مانند اسرائیل میلیون‌ها سرخ‌پوست را کشت. برای همین می‌گویم آمریکا هم حرام‌زاده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان خاطرنشان کرد: دشمن باید بفهمد روزی که می‌توانست با یک گروه موسیقی به لبنان حمله کند به پایان رسیده است و ممکن است روزی برسد که ما بتوانیم با یک گروه موسیقی به آن حمله کنیم.

منبع: فارس