کارگردان سریال غربت معتقد است ماجرای حواشی اخیر پیرامون این سریال، به قصد ضربه زدن و جلوگیری از دیده شدن آن بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین، سریال «غربت» به نویسندگی و کارگردانی امیر پورکیان و تهیه کنندگی صادق یاری از جدیدترین آثار منتشر شده در شبکه نمایش خانگی است. این سریال پس از انتشار سه قسمت، گرفتار چند حاشیه همچون نداشتن مجوز پخش و عدم تایید محتوای آن از سوی ساترا و برداشت برخی مبنی بر توهین به مردم عرب زبان کشورمان در دیالوگ ها و نیز سیاه نمایی از زندگی حاشیه نشینان شده است.

امیر پورکیان کارگردان سریال غربت درباره حواشی و اتفاقات پیش آمده، اظهار داشت: انتظار هر چیزی را داشتم جز این هجمه ها علیه سریال غربت؛ آن هم در حالی که تنها سه قسمت پخش شده!

وی با بیان اینکه آسیب زدن به یک اثر هنری با تحریک احساسات قومیتی کار بسیار نادرستی است، افزود: سریال غربت حاصل تلاش عده زیادی از هنرمندان و عوامل تولید است که طی سه ماه و نیم آماده پخش شده است اما برخی از مدیران با ایجاد ذهنیت منفی و نادرست در حال لطمه زدن به محصولی هستند که به بیان مشکلات و معضلات یک آسیب اجتماعی یعنی حاشیه نشینی می پردازد و این همان خار چشم ماجراست که نباید دیده شود.

شخصا طی یک ویدئو از همشهری های عزیز و هوشیار عرب زبان جنوب کشور به خاطر سوءتفاهم به وجود آمده عذر خواهی کردم و شک ندارم در دام این حاشیه سازی های مشکوک و قضاوت های مغرضانه نخواهند افتاد و تعهد می دهم که در سریال غربت هیچ توهین و اهانتی به قوم عزیز و مقاوم عرب زبان کشورمان نشده است

کارگردان سریال غربت با تاکید بر اینکه فرآیند تولید این سریال کاملا منطبق با ساختارهای ساخت آثار در نمایش شبکه نمایش خانگی بوده است، گفت: برخی افراد (که به زودی نامشان را خواهم گفت) احساس می کنند قدرت های فراقانونی دارند و با دلایل واهی و سنگ اندازی در روند تولید و انتشار یک اثر، قصد دارند پلتفرم مورد نظرشان در نمایش خانگی را از میدان رقابت خارج کنند. این مهم را از همان چند جلسه که به ساترا رفتم به راحتی دریافتم.

وی با اشاره به اینکه در ممیزی های ساترا هیچ اشاره ای به توهین به قومیت ها نشده است افزود: چرا همان موقع که دیدند نگفتند فلان مسئله قومیتی وجود دارد؟ حتی در نامه ای که منتشر خواهم کرد توضیح می دهم که هیچ اشاره ای به این موضوعات نکردند. وقتی چنین چیزی وجود نداشته است، من تعجب می کنم چرا اکنون این مساله را مطرح کرده‌ اند؟ و بعد هم به اقوام شریف خوزستان منتقل کردند؛ چه از جان مردم جنوب می خواهند؟ من خودم جنوبی ام.

پورکیان در ادامه عنوان کرد: عجیب است که به جای حمایت از چنین آثاری به نوعی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند و نکته جالب اینجاست رفت و آمد عوامل سازنده و مدیران پلتفرم به مجموعه ساترا طی سه ماهه گذشته نتیجه‌ای نداشته است و حتی یک مورد از اصلاحیه‌های سریال غربت را با ما مطرح نکرده‌اند.

این کارگردان و تهیه کننده سینما با انتقاد از عدم حمایت در پخش تولیدات شبکه نمایش خانگی، بیان کرد: اگر بخش خصوصی در این حوزه فعال باشد قطعا در همه زمینه ها هم پاسخگو خواهد بود و نیازی به طرح مسائل حاشیه ای و سوء استفاده از احساسات مردم و مخاطبان هم نیست.

غربت منطبق با ساختارهای شبکه خانگی ساخته شد

پورکیان با بیان اینکه خودم فرزند خوزستان هستم و دوران کودکی را در کوچه پس کوچه های شهر اهواز گذرانده‌ام، بیان داشت: شخصا طی یک ویدئو از همشهری های عزیز و هوشیار عرب زبان جنوب کشور به خاطر سوءتفاهم به وجود آمده عذر خواهی کردم و شک ندارم در دام این حاشیه سازی های مشکوک و قضاوت های مغرضانه نخواهند افتاد و تعهد می دهم که در سریال غربت هیچ توهین و اهانتی به قوم عزیز و مقاوم عرب زبان کشورمان نشده است... حتی حاضرم تمام کار را به نمایندگان و معتمدان ایشان نشان دهم، اما عده ای می‌دانستند با دیدن ادامه داستان همه چیز بر ملا می‌شود به همین دلیل کوشش کردند تا هر چه زودتر جلوی بقیه پخش را بگیرند.

وی قصه سریال غربت و پرداختن به معضلات اجتماعی را یک دغدغه شخصی دانست و گفت: امیدوارم مخاطبان سریال با تماشای کامل آن و توجه به حرف و داستان اصلی سریال، در دریابند چرا بعضی ها از مدیران در تهران یک شبه دلسوز اقوام کشور شدند! عاجزانه تقاضا دارم اجازه سوءاستفاده و بهره برداری سیاسی از یک اثر هنری را به برخی افراد و رسانه های مغرض ندهند.

این سریال توقیف شد ؛ ماجرا چه بود؟

سریال «غربت»، به نویسندگی و کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی صادق یاری و با بازی آناهیتا درگاهی، مهدی حسینی نیا، بهاره کیان افشار، حسین مهری، ترلان پروانه و... از جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ از یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی پخش شد.

در خلاصه داستان سریال آمده است: تعدادی از زنان یک کارتل مواد مخدر تصمیم به فرار و مهاجرت می‌گیرند و در این مسیر برای فرار از جبر صاحب کارشان می‌بایست از سد او گذر کنند ... خبرگزاری ایرنا این آمادگی را دارد تا پاسخ ساترا درباره نکات مطرح شده توسط امیر پورکیان نویسنده و کارگردان غربت را منتشر کند.

منبع: ایرنا