به احتمال فراوان  این هفته آخرین هفته‌ای باشد که مصرف برق باز هم رکورد تازه‌ای را ثبت کند، اما تجربه تابستان۱۴۰۳ نشان داد که در روزهای گرم سال آینده باز هم با بحران ناترازی بین تولید و مصرف مواجه خواهیم بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو در حالی مسئولیت این وزارتخانه را در دست گرفته که در ۳سال گذشته، چالش رشد فزاینده مصرف برق این صنعت را دچار مشکل کرده است.
گزینه آخر و شاید کم‌هزینه‌ترین گزینه پیش روی صنعت برق ایران در هفته پیش رو همراهی مردم در کاهش مصرف است، چراکه با توجه به تعطیلات پیش‌ رو احتمال خیزش مصرف برق به‌ویژه در استان‌های شمالی وجود دارد. به ‌گفته سکاندار جدید صنعت آب و برق کشور، هم‌اکنون در اواخر فصل گرم سال هستیم و از دوره اوج بار مصرف برق عبور خواهیم کرد، اما باید تلاش کنیم مصرف برق را به‌طور جدی کاهش دهیم.

گرم‌ترین تابستان ایران

ایران امسال گرم‌ترین تابستان تاریخ را داشت و به ‌گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، گرم‌ترین دمای جهانی تاریخ در هفته نخست ژوئیه رقم خورد و حتی امواج گرمایی و بی‌هنجاری شدید دما در فلات مرکزی ایران و استان‌های خشک و کویری با جمعیت متراکم مانند یزد و اصفهان در تابستان۱۴۰۳ رکوردشکن یا کم‌سابقه توصیف شده است. احد وظیفه تأکید کرد: در برخی روزها و هفته‌های تیر و مردادماه سال جاری میانگین دمای هوا در فلات مرکزی ایران بین ۴ تا ۸درجه سلسیوس فراتر از میانگین دوره پایه(۱۴۰۰-۱۳۷۱) بود و این نوع بی‌هنجاری در دوره اوج گرمای تابستانه واقعا تحمل آن را بسیار سخت و غالبا غیرممکن می‌کند.

درخواست مهم شرکت توزیع برق تهران بزرگ

شرکت توزیع برق تهران بزرگ هم در اطلاعیه‌ای با اشاره به تشدید گرما در هفته جاری، خواستار همراهی ادارات تهران در مدیریت مصرف برق جاری شد. این شرکت اعلام کرد: طبق روال قبلی و با توجه به پیش‌بینی افزایش مصرف طی هفته پیش رو، نظارت بر مصرف برق تمامی دستگاه‌های اداری و اجرایی شهر تهران با استفاده از سامانه‌های رصد برخط کنتورهای هوشمند و بازدید میدانی ارزیابان با هدف بررسی روند کاهش مصرف برق و استفاده از مولدهای اضطراری در ساعات اوج بار تشدید می‌شود و برق اداراتی که مطابق با ابلاغیه‌های قبلی اقدام به کاهش مصرف برق نکنند محدود خواهد شد.

مصرف برق همچنان در اوج

مازیار جمشیدی، مدیر بهره‌برداری و کنترل شبکه برق کشور اعلام کرد: با توجه به افزایش دما در کشور، پیش‌بینی می‌شود در هفته اول شهریورماه میزان مصرف برق در کشور از مرز ۷۵هزار مگاوات عبور کند. او افزود: در روز شنبه گذشته نسبت به شنبه و چهارشنبه هفته گذشته میزان مصرف برق در کشور حدود ۵۰۰تا ۶۰۰مگاوات افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف برق در کشور از مرز ۷۵هزار مگاوات عبور کند. او از مردم خواست با انجام امور ساده‌ای همانند استفاده از دور کند در کولرهای آبی و تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۴درجه در ساعات اوج مصرف روزانه(۱۷-۱۳) و اوج مصرف شبانه(۲۲-۱۹:۳۰) صنعت برق کشور را در حفظ پایداری شبکه برق و تأمین برق پایدار یاری کنند.

منبع: روزنامه همشهری