اربعین امسال با گرمای تابستان همراه بود و برخی تحلیلگران و مقامات دولتی پیش‌بینی‌ می‌کردند که نسبت به پیاده‌روی سال‌های گذشته خلوت‌تر برگزار شود اما این اتفاق نیفتاد و این اربعین نیز با حضور میلیونی و با شکوه زائران از ۲۵ روز پیش آغاز و دیروز تمام شد.  

همشهری آنلاین-الناز عباسیان: اربعین ۱۴۴۶ هجری قمری به پایان رسید و طبق اعلام عتبه حضرت عباس(ع)، ۲۱ میلیون‌و ۴۸۰ هزار زائر از کشورهای مختلف در این مراسم با شکوه حضور داشتند که نزدیک به ۴ میلیون آنها از شیعیان و دلدادگان امام حسین(ع) در ایران بودند؛ اربعینی که چند ویژگی خاص نسبت به سال‌های گذشته داشت؛ اول اینکه این اربعین با گرمای تابستان همراه بود و برخی تحلیلگران و مقامات دولتی پیش‌بینی‌ می‌کردند که نسبت به پیاده‌روی سال‌های گذشته خلوت‌تر برگزار شود اما این اتفاق نیفتاد و این اربعین نیز با حضور میلیونی و با شکوه زائران از ۲۵ روز پیش آغاز و دیروز تمام شد. نکته دوم، همزمانی این مراسم پرشور شیعیان با وقایع دلخراش در غزه بود؛ حمله‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی که تاکنون بیش از ۴۰ هزار شهید درپی‌داشته و همچنان ادامه دارد باعث شد که شیعیان حاضر در پیاده‌روی امسال، یاد و خاطره مردم غزه را زنده نگه دارند و علیه اقدامات وحشیانه اسرائیل شعار سر دهند.

برگشت از مسیر عاشقی

براساس اطلاعیه شماره۱۷ ستاد مرکزی اربعین(ع) ۱۴۰۳ تا ساعت۲۴ روز سوم شهریور سال۱۴۰۳ مصادف با ۱۹‌ماه صفر تعداد زائران عازم شده به کشور عراق حدود ۳میلیون‌و۵۸۶ هزار و ۸۲۰ نفر بود. همچنین تعداد زائران برگشتی از پنجم‌ماه صفر تاکنون ۲میلیون‌و۶۳۸ نفر و ۳۷۷ نفر است. با وجود اوج‌گیری موج بازگشت زائران، همچنان قریب به۸۵۰ هزار نفر از زائران عزیز به ایران بازنگشته‌اند. این ستاد به زائرانی که وسیله شخصی ندارند توصیه کرد در برگشت به کشور به‌دلیل کثرت جمعیت زائران برگشتی در روز اربعین درصورت امکان برگشت خود را به روز بعد از اربعین موکول کنند. در این اطلاعیه همچنین آمده است که وضعیت در تمامی پایانه‌های مرزی کشور مطلوب و تردد به سهولت در حال انجام است و زائران مراقب خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان باشند.

میزبانی سخاوتمندانه

میزبان اصلی این مراسم جهانی و عظیم، مردم کشور عراق بودند که در طول سال به عشق اباعبدالله‌الحسین نذورات خود را جمع کرده و در این ایام سخاوتمندانه از زائران حسینی پذیرایی کردند. این پدیده بخشندگی در قالب موکب‌ها و هیئت‌های حسینی رخ نموده و موکب‌های برپا شده در مسیرهای منتهی به کربلا و در داخل شهر نجف و کربلای معلی ازجمله آنهاست. علاوه برموکب‌ها، بسیاری از ساکنان کربلا و نجف خانه‌هایشان را در اختیار زائران قرار داده و بی‌منت و خالصانه از آنها پذیرایی کردند. البته موکب‌های عراقی در مناسبت‌های مختلف مانند نیمه شعبان، شب‌های جمعه و... هم برپاست اما در اربعین به اوج خود می‌رسد. یکی از نکات جالب و متمایز اربعین امسال نسبت به سال‌های قبل را می‌توان در توجه میزبان‌های عراقی به ذائقه مردم ایران دید. طبخ غذاهای ایرانی ازجمله قرمه‌سبزی، قیمه و آش رشته از آن جمله است.

همنوایی با غزه

از ویژگی‌های متمایز پیاده‌روی اربعین امسال، فریاد آزادی‌خواهی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه بود. این روزها نزدیک به ۱۰‌ماه است که مردم غزه زیر سنگین‌ترین حملات رژیم صهیونیستی، با آتش و خون دست پا می‌زنند و روایت مظلومیت این مردم هم چون روایت مظلومیت شهدای کربلاست. امسال زائران قدم‌هایشان را به یاد این مظلومان عالم برداشتند و پرچم فلسطین، فراتر از مرزها در دست‌های زائران از اقصی نقاط جهان به نمایش درآمد. پرچمی که نشان از مردمانی دارد که کودکانشان پیش از آنکه چشم بگشایند، شهید می‌شوند و مادران و پدران و کودکان، هرکدام نعش شهیدی را به دوش خود برده‌اند. اتفاقی که با روایت کربلا نقطه مشترک بسیار دارند و مقاومت و مظلومیت از مهم‌ترین آنهاست. اهتزاز این پرچم، برای محکومیت فجایع رژیم کودک‌کش غزه همه قلب‌ها را متحد و یک‌صدا کرد تا بگویند راه قدس، از کربلا می‌گذرد.

شور دهه‌هشتادی‌ها

‍ حضور دهه‌هشتادی‌ها در راهپیمایی اربعین سال۱۴۰۳ تماشایی بود و آنها فضایی شاداب و معنوی به این مراسم مذهبی بخشیده بودند. این نوجوان و جوان‌ها نه‌تنها به‌عنوان زائر، بلکه به‌عنوان برگزارکنندگان و خدمتگزاران فعال در موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی، حضوری پررنگ داشتند که نشان‌دهنده تعهد و عشق آنها به این مراسم است. البته حضور دهه هشتادی‌ها در راهپیمایی امسال نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌هایی هم داشت. دهه هشتادی‌ها به‌طور گسترده‌ای از شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین برای به اشتراک‌گذاری تجربیات و احساسات خود در مورد اربعین استفاده کردند. این نسل با تولید محتواهای متنوع و خلاقانه، نظیر مسابقات روایت‌گری، به ترویج فرهنگ عاشورا پرداختند. این تغییرات نشان‌دهنده تحول در نحوه مشارکت و تعامل نسل جدید با مراسم اربعین و اهمیت این رویداد در زندگی آنها است. این ارادت قلبی و شور جوانی آنها را در این شرایط اجتماعی باید غنیمت شمرد.

گرما هم حریف عشق حسین نشد

تقارن ایام اربعین حسینی با فصل گرما و افزایش بی‌سابقه دمای هوا، این تصور را ایجاد کرده بود که شاید امسال آمار شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین حسینی نسبت به سال‌های گذشته کمتر شود. اما نکته جالب توجه اینجاست که گرمای حدود ۵۰درجه هم حریف عشق امام‌حسین(ع) نمی‌شود. با این حال مسئولان برپایی این مراسم تمام تلاش خود را کردند تا با تعبیه تونل‌های خنک‌کننده و سایر دستگاه‌های سرمایشی‌ و توزیع مستمر آب خنک به زائران برای تحمل گرمای مسیر کمک کنند. اما در باطن قضیه برای بسیاری از زائران تحمل این گرما به یاد شهدا و اسرای کربلا - آن هم دقیقا در سرزمین نینوا - ارزش معنوی داشت که می‌خواستند ذره‌ای از سختی آنها را تجربه کنند.

رونق موکب‌های ایرانی

در کنار میزبانی سخاوتمندانه مردم عراق، در چند سال اخیر موکب‌های ایرانی هم فعال‌تر از گذشته شده‌اند و با برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مرزهای ورودی به کشور عراق و داخل شهرهای نجف و کربلا از مهمان‌های این راهپیمایی عظیم پذیرایی کردند. به‌گفته جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از یک‌هزارو۸۱۹ موکب ایرانی مستقر در عراق، یک‌هزارو۴۹ موکب در کربلا، ۲۶۲موکب در نجف، ۵۷موکب در کاظمین، ۳۹موکب در سامرا، ۳۹۸موکب در مسیر مشایه (نجف به کربلا) و ۱۴موکب نیز در سایر اماکن مذهبی و زیارتگاه‌ها به زائران اربعین خدمات ارائه دادند. همچنین یک‌هزارو۱۳۱ موکب در داخل خاک ایران و مبادی مرزی به زائران اربعین خدمات ارائه می‌کنند.

حضور مردم از ملیت‌های مختلف

حضور گسترده زائرین از کشورهای شیعه‌نشین مانند ایران، لبنان، پاکستان و بحرین به‌دلیل تأکید مذهبی این کشورها بر مراسم اربعین قابل درک است. اما شرکت زائرانی از کشورهای سنی‌نشین و حتی از ادیان دیگر، مانند مسیحیت نیز در این مراسم قابل تأمل است. همین نکته و صحنه‌های ناب است که جهانیان را به تماشای اربعین حسینی نشانده است. قدم‌های مردمان جهان از روستاها، شهرها و ملیت‌های مختلف، به‌سوی میعادگاهی است که شکوه و عظمت قیام او قرن‌هاست که ریشه در باورهای مردمان دنیا دوانده است. این همایش جهانی می‌تواند فرصتی استثنایی برای همدلی و دوستی افرادی از فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف بوده و به کاهش تنش‌های مذهبی و سیاسی کمک کند.