با وجود نقل و انتقالات بسیاری از تیم‌ها در دنیای فوتبال هنوز هستند برخی از تیم‌ها که از بازیکنان بومی استفاده می‌کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، بیاییم ببینیم در فصل گذشته کدام‌یک از لیگ‌های بزرگ اروپایی بازیکنان بومی بیشتری داشت و مربیان باشگاه‌های کدام‌یک از این لیگ‌ها بیشترین دقایق را به بازیکنان داخلی اختصاص داده‌اند؟ حضور بازیکنان و مربیان خارجی به پیشرفت هر لیگی کمک می‌کند. به‌طور مثال به یاد بیاورید پیش از آغاز لیگ برتر یا اوایل این لیگ در اواخر قرن بیستم، سبک فوتبال انگلیسی‌ها چگونه بود؛ زیر توپ می‌زدند و همزمان چند بازیکن برای تأثیر روی توپ به هوا برمی‌خاستند و توپ چند متر آن‌طرف‌تر باز هم روی هوا بود. این خارجی‌ها بودند که لیگ برتر را بالاتر از لالیگا و بوندس‌لیگا و سری‌آ به بهترین و جذاب‌ترین لیگ جهان تبدیل کردند. اما حالا به قدری بازیکن خارجی در لیگ‌های مختلف بازی می‌کنند که دیگر چهره بومی‌شان را از دست داده‌اند. گاهی استفاده همزمان از تعداد زیادی از بازیکنان داخلی در دوره‌ای طولانی به موفقیت یک تیم منجر شده. برای نمونه ترکیب تیم منچستریونایتد زیرنظر فرگوسن در دهه۹۰را که به‌خاطر دارید، یا ترکیب بهترین بارسلونای تاریخ در دهه اول قرن بیست‌ویکم. سایت ترنسفرمارکت این را که فصل گذشته کدام باشگاه‌ها در ۵لیگ برتر بیشترین دقایق را به بازیکنان داخلی اختصاص دادند، محاسبه کرده‌ است (فقط بازی‌های لیگ). باید درنظر داشت که باشگاه‌های بوندس‌لیگا و لیگ یک، ۴بازی کمتر از تیم‌های لیگ برتر، لالیگا و سری‌آ انجام داده‌اند.

طبق این محاسبه، اسپانیایی‌ها در این زمینه بهترین آمار را دارند. ناگفته پیداست که اتلتیک بیلبائو به‌خاطر تعصبی که در ایالت باسک روی بازیکن بومی وجود دارد، صدرنشین تیم‌هایی است که بیشترین میدان را به بازیکنان داخلی می‌دهند. بیلبائو که پریشب ۲ بر یک از بارسلونا شکست خورد، فصل پیش از ۲۹بازیکن اسپانیایی و عمدتا باسکی استفاده کرد و این بازیکنان روی‌هم ۴۰هزارو۲۳۴دقیقه در لالیگا بازی کردند. بیلبائو از گذشته هم روی استفاده از بازیکنان بومی تعصب داشت و فقط بازیکنانی را که ریشه باسکی داشتند(ایالت باسک در شمال اسپانیا قرار دارد و بخش کوچکی از آن در جنوب فرانسه است) می‌پذیرفت. در یک مقطع برخی از گروه‌های متعصب و تندرو در این ایالت، بازیکنی به نام بیزان لیزارازو را که در منطقه جدایی‌طلبان باسک در جنوب فرانسه به دنیا آمده بود و در بایرن‌مونیخ و تیم ملی فرانسه بازی می‌کرد، تهدید کرده و گفته بودند اگر به بازی در اتلتیک تن ندهد او را می‌کشند.

تیم دوم این لیست هم اسپانیایی و اهل پمپلوناست؛ اوساسونا که فصل پیش ۲۷بازیکن اسپانیایی در ترکیب داشت و سرجمع ۳۶۹۶۳دقیقه به میدان رفتند. تنها تیم غیراسپانیایی بین ۷باشگاه اول این فهرست، یک تیم آلمانی به نام هایدنهایم است که البته بودجه چندانی هم برای جذب بازیکن خارجی نداشت. فصل پیش ۲۳بازیکن بومی هایدنهایم در لیگی که ۴مسابقه کمتر از لیگ‌های ۲۰تیمی داشت، ۳۴۸۸۲دقیقه بازی کردند. تیم‌های آلاوس که ۳۲۵۳۰دقیقه به بومی‌ها بازی داد، کادیس با ۳۰۴۸۳، سوسیداد با ۳۰۳۱۸و لاس‌پالماس با ۳۰۱۴۹دقیقه فرصت دادن به بازیکنان بومی، در رده‌های چهارم تا هفتم جای دارند و همگی اسپانیایی هستند. برست از فرانسه با ۲۸۶۲۴دقیقه و مونتسا از ایتالیا با ۲۷۸۰۶دقیقه بازی دادن به بومی‌ها، دیگر تیم‌هایی هستند که در رده‌های هشتم و نهم این جدول هستند. تیم دهم هم یک تیم دیگر اسپانیایی به نام گراناداست که ۲۷۳۶۰دقیقه به بازیکنان داخلی بازی داده.

تنها تیم انگلیسی بین ۲۰تیم اول جدول اورتون است که فصل پیش ۱۸بازیکن از انگلیس و بریتانیا داشت و آنها درمجموع ۲۵۵۱۵دقیقه برای این تیم بازی کردند. بعد از اورتون تیم‌های نیوکاسل، لوتون، شفیلدیونایتد و کریستال‌پالاس بیش از دیگران به بازیکنان بریتانیایی بها دادند که ۲تیم از این تعداد یعنی لوتون و شفیلد بهای این کار را هم با سقوط به دسته پایین‌تر دادند.

منبع: روزنامه همشهری