نایب رییس انجمن علمی داروسازان ایران معتقد است طرح دارویار که از تیر ۱۴۰۱ اجرا شده با وجودی که هدف و پایه آن بسیار خوب بوده اما در اجرا دارای چند نقص است.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر وحیده چالاکی، داروساز و متخصص اقتصاد و مدیریت دارو گفت: اجرای طرح دارویار از سوی بیمه ها خیلی خوب اجرا نمی‌شود و این موضوع سبب تضعیف چرخه نقدینگی این طرح شده است.

رئیس داروخانه ۲۹ فروردین با تاکید بر این که عدالت در تقسیم ارز در حوزه دارو و رسیدن این ارز به بیمار از مهمترین اهداف این طرح بوده، ادامه داد: بسیاری از دلایل کمبود دارویی به خاطر کمبود نقدینگی است. اکثریت داروها تحت پوشش این طرح و بیمه قرار گرفتند و بازپرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها طولانی شده است. این موضوع مشکلاتی را رقم زده است.

او با بیان این که با تدابیر بیمه‌های تحت پوشش و سازمان‌های مرتبط از جمله برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی‌، بتوان فاصله پرداخت برای داروخانه‌ها و مراکز درمانی را کم کرد، تاکید کرد: مهمترین چالش در حوزه داروسازی را نقدینگی و باید به مقدار کافی در این حوزه تامین شود.

چالاکی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران گفت: نقش داروسازی در حکمرانی سلامت محور اصلی این همایش است و تقویت این بعد برای داروسازان در حوزه های تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری سلامت در کشور بسیار اهمیت دارد.

این داروساز با اشاره به اینکه بعد حکمرانی و نقش داروساز در این حوزه در کشور مغفول مانده و خیلی مورد توجه نیست، تاکید کرد: داروسازان باید در حکمرانی و سیاستگذاری سلامت نقش بیشتری داشته باشند. نباید نقش داروساز محدود به عرضه دارو در داروخانه و ارائه مشاور دارویی باشد، بلکه در حوزه‌های سیاستگذاری در وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، معاونت غذا و دارو و حوزه‌های بازپرداخت در سازمان‌های مختلف اعم از سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت و بانک مرکزی، همچنین وزارتخانه‌هایی که به نحوی در حوزه تصمیمگیری مؤثر هستند، باید داروسازان نظر فنی مرتبط بدهند و خط و مشی تعیین کنند.

به گفته چالاکی حکمرانی خوب نشان‌دهنده یک هدف خوب خواهد بود که در مجموع سبب ارتقا جایگاه داروساز در حوزه سلامت خواهد شد که در نهایت به نفع بیمار و چرخه سلامت خواهد شد.

رئیس داروخانه 29 فروردین درباره دو موضوعی که در این همایش ارائه خواهد کرد، توضیح داد: اولین موضوع درباره مبانی حکمرانی در نظام سلامت و دیگری هم درباره مبانی حکمرانی در عرضه داروهای تک نسخه‌ای است. هرچند داروهای تک نسخه سال‌هاست که عرضه می‌شود اما طی سال‌های اخیر بیشتر به آن پرداخته شده است. به همین دلیل تولیدکنندگان به سمت تولید بیشتر آنها رفتند و تکنولوژی آن را هم به دست آورده‌اند.

او با تاکید بر این که ایران ظرفیت، شرکت‌ و کارخانه‌های خوبی در حوزه تولید داخلی دارو دارد، عنوان کرد: امیدواریم با توجه به موضوع حکمرانی و نقش داروساز در حوزه سلامت این ظرفیت‌ها بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. ما در مقایسه با کشورهای منطقه، قاره آسیا و حتی قابل رقابت با کشورهای پیشرفته هستیم.علم داروسازی ما در درجه بالایی قرار گرفته و نیروهای جوان، با انگیزه و بااستعدادی در این حوزه مشغول به کار هستند.

چالاکی معتقد است همه مسئولان و دست‌اندکاران باید تلاش کنند تا از مهاجرت داروسازان جوان به کشورهای دیگر جلوگیری شود و آنان به چرخه داروسازی کشور برگردانند.

منبع: همشهری آنلاین