تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۴

معماری از آن دسته هنرهایی است که گاهی موجب می‌شود انگشت حیرت به دهان ببریم و از زیبایی یا خارق‌العاده‌بودن یک ساختمان یا بنا، شگفت‌زده شویم.

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از همین بناهای عجیب و جالب در قسمت شمالی شهر یوکوهامای ژاپن واقع شده؛ یک مجتمع مسکونی سه‌طبقه منحصر به فرد در قطعه زمینی مستطیل شکل به مساحت ۴۵۸ مترمربع.

این ساختمان با داشتن سه حفره، نور و هوا را به تمامی لایه‌ها می‌رساند و از این طریق امکان دسترسی به فضاهای اشتراکی بیرونی، حیاط‌های خصوصی، باغچه‌ها، تراس‌ها و منابع نور طبیعی فراهم می‌شود که همگی به‌عنوان فضای خالی داخل توده بتنی عمل می‌کنند. در واقع این حفره‌ها اتمسفرهای میانی را برای استفاده همسایگان ایجاد می‌کنند که می‌تواند روابط بین آنها را تقویت کند و مرزها را بین ۹واحد این مجتمع مسکونی از بین ببرد.

دیوارهای منحنی به هر خانه یک ویژگی منحصر به فرد دارد و همه آنها دارای یک فضای واحد هستند که به روش‌های مختلف با فضای بیرون در تعامل است. به‌عنوان نمونه، یک خانه می‌تواند دارای اتاقی بزرگ باشد که توسط یک باغچه در طبقه همکف احاطه شده است، در شرایطی که دیگری می‌تواند دارای یک اتاق چنگالی‌شکل و یک تراس در طبقه دوم باشد. هر اتاق به شکلی متفاوت به فضای بیرون باز می‌شود، اما حریم خصوصی را نیز حفظ می‌کند.

در واقع فضای بیرونی و درونی به‌طور طبیعی با هم ترکیب می‌شوند. کارشناسان معماری معتقدند که این آپارتمان ژاپنی، خاص‌ترین نقشه ساخت را دارد.

بیشتر بخوانید: