خارجی‌های استقلال در تابستان امسال سروصدای زیادی به پا کردند اما فعلا داخل میدان اثری از آنها دیده نشده است.

همشهری آنلاین- در روزهای نقل‌وانتقالات تابستانی و در حالی که استقلال یکی از فعال‌ترین تیم‌ها بود و خریدهای جدید را یک‌به‌یک به لیست خودش اضافه می‌کرد، به نظر می‌رسید این خریدها و به‌خصوص بازیکنان خارجی عصای دست نکونام باشند و بخش زیادی از سرنوشت لیگ امسال با عملکرد این ستاره‌های خارجی مشخص شود. استقلال از فصل قبل ماشاریپوف و بلانکو را داشت، سیلوا در راه بازگشت بود و منتظر محمد هم بعد از پایان قرارداد قرضی‌اش با مس رفسنجان می‌توانست یکی از گزینه‌های نکونام باشد. همزمان، اندونگ و کاکوتا دو بازیکن صاحبنام و درجه‌اول فوتبال دنیا هم با رزومه‌ای پربار پشت درهای باشگاه استقلال بودند و به نظر می‌رسید آبی‌ها در زمینه خرید خارجی‌خهای تاثیرگذار گوی سبقت را از همه تیم‌های لیگ برتر ربوده‌اند. اما امروز که لیگ آغاز شده و دو هفته هم از بازی‌ها گذشته هنوز هیچ خبری از درخشش خارجی‌ها نیست و استقلال هر آنچه در این دو هفته به دست آورده بدون دخالت خارجی‌ها کسب کرده و ستاره اصلی‌اش هم رامین رضاییان است که تا اینجا بهترین خرید این فصل لقب گرفته است.

گوستاوو بلانکو؛ گمشده بزرگ

مهم‌ترین بازیکن خارجی استقلال در فصل گذشته بدون شک گوستاوو بلانکو آرژانتینی بود. درست است که ماشاریپوف هم در بخش زیادی از فصل گذشته در ترکیب استقلال درخشید اما این گلزنی‌های بلانکو بود که بیش از هر چیزی به چشم آمد. بلانکو ۲۰بازی در استقلال فیکس بود و با ۶گل و یک پاس گل خودش را در جمع ۲۰بازیکن برتر لیگ گذشته جای داد. بر اساس نمرات سایت متریکا، این مهاجم بعد از ریکاردو آلوز و روبرتو تورس سومین خارجی موفق فصل گذشته بود و جایگاه خوبی را در جمع ستاره‌های خارجی لیگ برتر به دست آورد. اوج درخشش بلانکو در بازی‌هایی بود که به نظر می‌رسید راه‌های تهاجم استقلال توسط حریف بسته شده و آبی‌ها از خلق موقعیت عاجزند اما او در یک لحظه و در موقعیتی که اصلا موقعیت گل به نظر نمی‌رسید ناگهان با یک ضربه دروازه حریف را باز می‌کرد. اوج این کار در بازی با ذوب‌آهن دیده شد که بازی با تساوی یک بر یک رو به پایان بود اما بلانکو در وقت‌های تلف‌شده و در یک لحظه با شوتی عجیب دروازه حریف را باز کرد. بلانکو امسال به‌خاطر الحاقیه‌ای که در قراردادش هست هنوز برای استقلال بازی نکرده و گفته می‌شود قرارداد با او برای آبی‌ها ۱۰میلیارد تومان گران‌تر از فصل قبل درمی‌آید. در غیاب این آرژانتینی، آرمان رمضانی به تنها بازیکن خط حمله تبدیل شده و نکونام هیچ گزینه دیگری به جز او برای خط حمله‌اش ندارد.

رافائل سیلوا؛ سیلوای رفت و برگشت

مدافعی که حالا دیگر به رفتن و برگشتن عادت کرده است، امسال هم بعد از یک نیم‌فصل دوری از استقلال دوباره به ترکیب این تیم بازگشته است. سیلوا به همراه ماشاریپوف، فعلا تنها بازیکنان خارجی ترکیب استقلال هستند اما مدافع برزیلی در حال حاضر دور از فرم آمادگی‌اش نشان می‌دهد و در بازی با ملوان هم اشتباه او عامل اصلی یکی از گل‌های تیم انزلی‌چی بود. نکونام در خط دفاعی سامان فلاح را هم به خدمت گرفته که خیلی از تیم‌ها آرزوی داشتن او را دارند اما این مدافع جوان را روی نیمکت نشانده و همچنان به رافائل سیلوا اعتماد کرده که او هم هرازگاهی جواب اعتماد نکونام را به این شکل می‌دهد.

جلال‌الدین ماشاریپوف؛ فعلا پرچمدار خارجی‌ها

فعلا بهترین و موفق‌ترین بازیکن خارجی استقلال همین هافبک ازبکستانی است. ماشاریپوف در آخرین بازی استقلال مقابل ملوان دومین بازیکن برتر تیمش بعد از رامین رضاییان بود. او در این بازی ۵پاس کلیدی داد و با نمره ۷.۵۱ دومین استقلالی موفق زمین و سومین بازیکن برتر میدان بود. او در اولین بازی مقابل شمس‌آذر هم نمره ۷.۳۴ گرفت و از خوب‌های استقلال بود. جلال‌الدین فعلا تنها بازیکن خارجی است که در استقلال فیکس بازی می‌کند، با اشتباهاتش تیم را به دردسر نمی‌اندازد و می‌تواند باری از روی دوش نکونام و تیمش بردارد.

کوین یامگا؛ چشم به راه

مدافع راست فرانسوی با فرارهای سریع و پنالتی‌های مطمئنش، همچنان بازیکنی است که آبی‌ها حسرت بازگشت او به میادین را می‌خورند. مصدومیت شدید این ستاره هم سوغاتی بود که امید حامدی‌فر برای استقلالی‌ها به جا گذاشت و رفت. یامگا بعد از مدت‌ها تردید درباره بازگشت به میادین و یا خداحافظی از فوتبال حالا تصمیم گرفته به تیم دیگری برود تا شاید بتواند کم‌کم به میادین رسمی برگردد. گویا مقصد او آلومینیوم اراک است و بنا شده زیر نظر مجتبی حسینی شانس خودش را برای بازگشت به میادین امتحان کند.

دیدیه اندونگ؛ جانشین رضاوند؟

ابراهیم دیدیه اندونگ بازیکن سرشناسی است که سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس و لیگ اول فرانسه را دارد. او یکی از سرشناس‌ترین و بزرگ‌ترین خریدهای تاریخ لیگ برتر ایران محسوب می‌شود اما هنوز فرصت زیادی برای تاثیرگذاری در ترکیب استقلال پیدا نکرده است. اندونگ در بازی با ملوان برای اولین بار به زمین رفت و حدود ۲۵دقیقه فرصت بازی پیدا کرد. تفاوت سطح او با دیگر بازیکنان طی همین ۲۵دقیقه در لمس توپ و پاس‌های او مشخص بود اما برای هماهنگ شدن با هم‌تیمی‌ها و حضور موثر در ترکیب تیم به زمان بیشتری نیاز دارد. اندونگ می‌تواند به یکی از ستاره‌های لیگ جاری تبدیل شود و خلا ستاره‌های خارجی را در ترکیب استقلال به خوبی پر کند.

گائل کاکوتا؛ شاید که آینده

گائل کاکوتا ستاره آفریقایی هم مانند اندونگ رزومه پرباری دارد و امید زیادی در دل استقلالی‌ها ایجاد کرده است. اما او هم هنوز راهی به ترکیب پیدا نکرده و هوادارانش زودتر از خودش به بازی‌های استقلال رسیده‌اند! در اولین بازی استقلال که مقابل شمس‌آذر برگزار شد هموطنان کاکوتا خودشان را برای حمایت از او به ورزشگاه قزوین رسانده بودند اما از خود کاکوتا در آن بازی خبری نشد. این بازیکن کنگویی هم ۲۵دقیقه مقابل ملوان بازی کرد و در همان دقایق از سایت متریکا نمره بالاتر از ۷ گرفت.

منتظر محمد؛ همیشه منتظر

این بازیکن عراقی درست مثل اسمش همیشه منتظر است. استقلال از زمانی که این بازیکن را به خدمت گرفته اصرار به قرض دادن او دارد و با وجود درخشش منتظر محمد در ترکیب مس رفسنجان باز هم آبی‌ها علاقه‌ای به حفظ او برای خودشان ندارند. وضعیت هافبک عراقی این روزها مثل اغلب روزهای حضور او در ایران است؛ او تحت قرارداد استقلال و منتظر یک پیشنهاد خوب برای حضور قرضی در دیگر تیم‌های لیگ برتری است.

زیلیکیچ و کیوسفسکی؛ خجالت‌آور

این دو نفر هم عجیب‌ترین خریدهای تاریخ استقلال بودند که هیچکس خرید آنها را گردن نگرفت و حالا به نوبت در حال ترک این باشگاه هستند. وردان کیوسفسکی که دروازه‌بان بود در حالی با استقلال قرارداد بست که این تیم حداقل دو سه دروازه‌بان هم اضافه داشت! او همین دو سه روز قبل با دریافت مبلغی قراردادش را با آبی‌ها فسخ کرد و رفت تا ردوبدل شدن پول‌های عجیب در پشت پرده خریدهای غیرضروری، شکلی رسمی‌تر و بی‌پرده‌تر در باشگاه استقلال پیدا کند. آلمدین زیلیکیچ هم اگرچه هنوز در تهران است اما به احتمال فراوان سرنوشتی مشابه با هموطنش پیدا خواهد کرد.