امکان عودت مازاد ارز اربعین زائران از روز گذشته تا ۲۱شهریور امسال فراهم شد و این افراد می‌توانند ارز خود را به همان بانکی که ارز را تهیه کرده بودند، بفروشند.

به گزارش همشهری آنلاین، فروش ارز اربعین از ۷مردادماه آغاز شده بود و تا روز شنبه ۳شهریور، زائران اربعین می‌توانستند بعد از ثبت‌نام در سامانه سماح، ۲۰۰هزار دینار ارز اربعین به‌نرخ مرکز مبادله از ۷بانک عامل دریافت کنند.

آنطورکه آمارها نشان می‌دهد از ابتدای فروش ارز اربعین تا روز شنبه هفته جاری، بیش ازیک‌میلیون و۶۵۰هزار نفر ارز خودشان را از طریق شبکه بانکی دریافت کردند. اطلاعات دریافتی از بانک‌های عامل نشان می‌دهد باوجود سقف ۲۰۰هزار دیناری برای ارز اربعین، اکثر زائران نهایتا ۱۰۰تا ۱۵۰هزار دینار از بانک‌ها خریداری کرده‌اند و تاکنون ۲۹۰میلیارد دینار ارز اربعین از طریق ۷بانک عامل به فروش رسیده است.

این به‌معنای آن است که بانک‌های عامل امسال نزدیک به ۱۱هزار میلیارد تومان ارز به زائرین اربعین فروخته‌اند و با توجه به اینکه زائرین پس از مراسم اربعین در حال بازگشت به ایران هستند احتمالا بخشی از ارز اختصاص یافته به زوار بلااستفاده باقی مانده است.

بیشتر بخوانید

آخرین مهلت خرید ارز اربعین اعلام شد

جزئیات راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی | تالارهای جدید ارزی در راه است؛ ارز مسافری هم به مرکز مبادله می‌آید؟

بر همین اساس با پایان مراسم اربعین حسینی و همزمان با بازگشت زائران به کشور، این امکان از طریق بانک مرکزی فراهم شد تا زائرانی که ارز اربعین دریافت کرده بودند، مازاد ارز دریافتی خود را به همان بانکی که ارز را خریداری کرده بودند به نرخ مرکز مبادله بفروشند.

در حال حاضر قیمت ۱۰۰ دینار عراق در مرکز مبادله ایران ۳۶۷۱۴ریال است و زائران می‌توانند ارز مازاد خود را به همین نرخ به بانک‌های عامل که ارز خود را از آنها خریداری کرده‌اند بفروشند.

منبع: روزنامه همشهری