رئیس‌جمهور با بیان اینکه می‌توانیم با پیروی از سند چشم‌انداز بهترین شویم گفت: ما اگر دست به دست هم دهیم و مصمم شویم که می‌خواهیم کشورمان را بسازیم، حتماً آن را خواهیم ساخت.

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در آیین تکریم و معارفه وزرای قدیم و جدید راه و شهرسازی ضمن تقدیر از وزرای سابق راه و شهرسازی و مدیران این وزارتخانه، گفت: ما را در دوره مناظرات انتخاباتی مسخره می‌کردند و می‌گفتند مگر تو برنامه نداری، اما مشکل ما این است که ما چشم‌انداز را نمی‌بینیم، بعد یک حرف دیگر می‌زنیم و کار دیگری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه من چشم‌انداز را قبول دارم و داشتم، اظهار کرد: من تصور می‌کنم که ما باید بهترین شویم، ما باید برترین و الگو شویم، این نگاه را من فراموش نخواهم کرد و با آن زندگی می‌کنم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: قرار است ما الگو و بهترین شویم، روند عادی که در آن زندگی می‌کنیم را نمی‌پذیرم، به‌عنوان یک ایرانی و یک انسان دلم می‌خواهد بهترین شهر و راه و بهترین مسیر قطار را داشته باشیم.

پزشکیان ادامه داد: یک انسان که به دنیا می‌آید به دنبال بی‌نهایت و بهترین شدن و خداگونه شدن است. خداوند نهایت علم، رحمت، هنر، گذشت و خلاقیت است و ما داریم به طرف خدا می‌رویم و وقتی داریم به آن سمت می‌رویم، باید تا جایی که زنده‌ایم راه را فراموش نکنیم.

وی با انتقاد از وضعیت راه‌آهن کشور طی سال‌های اخیر، گفت: ۴۰ سال است که می‌گویند در این چشم‌انداز ما باید بهترین شویم، قطاری درست کردند که با ۸۰ یا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌خواهد حرکت کند، ۸۰ کیلومتر برای ۱۰۰ سال قبل است، اگر قرار است بهتر شویم باید چیزی بسازیم که بتوانیم از عربستان، قطر، دبی و ترکیه بهتر شویم، نه اینکه راهی بسازیم که دیگر نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم.

پزشکیان: منت کسی که برای ایران افتخار خلق کند را می‌کشیم

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه با شکلی که داریم پیش می‌رویم، تهران در سال‌های آینده قابل زندگی نخواهد بود، اظهار کرد: آب و منابع آن را چگونه می‌خواهیم تأمین کنیم؟ تهران را طوری توسعه داده‌ایم که نمی‌توانیم در آینده فضای خوبی برای زندگی در آن داشته باشیم.

پزشکیان اضافه کرد: تا جایی که امکان دارد باید برای پیشرفت پیش برویم، در جایی که ما درس می‌خواندیم، زن و مرد برای ما معنی نداشت. به ما می‌گفتند زنان برای رشته‌های زنان مناسب نیستند، اما ما این فشارها را تحمل کردیم و انجام دادیم، همسر خدا بیامرز بنده نفر اول بُرد کشور هم شد.

وی با تأکید بر اینکه باید باور توانستن را در هر انسانی در وجودمان زنده نگه داریم که ما می‌توانیم و قرار است بهترین شویم، گفت: پس اگر قرار است بهترین شویم، باید بهترین نقشه را بکشیم و بهترین قطار را تهیه کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: معتقدم ما می‌توانیم راه پیدا کنیم، اما اول باید اراده کنیم که می‌توانیم، اگر اراده کنیم، هیچ مانعی نیست که نتوانیم آن را از راه برداریم.

پزشکیان با تأکید بر اینکه مشکل خودمان هستیم، نباید سر چیزهای بیخودی با هم دعوا کنیم، گفت: اگر وفاق و همدلی را با هم داشته باشیم و به نخبگان و دانشمندانمان و سرمایه‌گذارانمان احترام بگذاریم، سوای از اینکه با ما هستند یا نیستند، موفق خواهیم شد.

وی ادامه داد: هر کسی در این کشور برای عزت و سربلندی کشور تلاش کند با ماست، حتی اگر اینکه به ما فحش دهد، این چیزیست که ما به دنبال آن هستیم، جدا کردن معنی ندارد، ممکن است از قیافه، اخلاق و سلیقه من خوشش نیاید، اما برای این مملکت افتخار خلق می‌کند، باید منت او را بکشیم و پای آن بایستیم و اجازه دهیم که خلاقیت و نوآوری خود را در مملکت شکوفا کند.

رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که چرا نخبگان ما باید به کشور دیگری بروند؟، گفت: باید تلاش کنیم که در منطقه بهترین شویم، این چیزی است که رهبر معظم انقلاب نیز از ما می‌خواهند، این هم در عمل ثابت می‌شود، با دعوا و شعار دادن نیست، در عمل باید ثابت کنیم که ما می‌توانیم علم، مهارت و توانمندی‌مان را و آن چیزی که می‌سازیم را در عمل نشان دهیم.

پزشکیان با انتقاد از برکناری مدیران کارآمد طبق رویه دولت‌ها، اظهار کرد: دولتی مثلاً سر کار می‌آید و می‌گوید تمام مدیران گذشته فاسد هستند، مگر می‌شود اینطور شود؟! همه مدیران برای همین نظام هستند، باید به نخبگان احترام بگذاریم، در هر سلیقه، جنسیت و مذهب و باوری، برای این مملکت هستند و اگر در مسیر کشور و موفقیت کشور تلاش و کشور ما را سربلند کنند، به آنها احترام خواهیم گذاشت و آنها را پشتیبانی خواهیم کرد و منتشان را هم خواهیم کشید.

وی اضافه کرد: می‌توانیم با پیروی از سند چشم‌انداز بهترین شویم و حتماً کمک می‌کنیم که وزارت راه رشد کند، ما اگر دست به دست هم دهیم و مصمم شویم که می‌خواهیم کشورمان را بسازیم، حتماً آن را خواهیم ساخت.

منبع: فارس