تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸

بازدید از جاذبه‌های تاریخی پایتخت به وقت فراغت و روزهای طولانی تابستان لذتبخش است. یکی از این جاذبه‌های تاریخ معاصر مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد است. کافی است دراین مجموعه قدم بزنید ودر معماری متفاوت بناهای آن که امروز تبدیل به موزه شده‌اند، غرق شوید و ردپای تاریخ را دنبال کنید.

همشهری - سعیده مرادی: موزه گنجینه آب و ساختمان سلاح‌های دربار بخشی از این مجموعه هستند. موزه‌هایی که در آنها می‌توان به تماشای تاریخ نشست.

گنجینه آب

کاخ تشریفات یا همان گنجینه آب سعدآباد در زمان پهلوی دوم در جنوب شرقی کاخ سبز احداث شده است. از این بنا در گذشته برای پذیرایی از مقامات درباری و مراجعین استفاده می‌شد.

گنجینه آب در کاخ تشریفات

کاخ تشریفات وسعتی بیش از ۲۶۰۰ مترمربع دارد و از ۳ بخش تشکیل شده است. بخش اول، ساختمان اصلی بوده که در آن گالری‌هایی وجود دارد که ماکت سازه‌های آبی تاریخی ایران، نوشته‌های مرتبط به آب از زمان هخامنشی و اتاقک فنجان را به نمایش می‌گذارد. ساختمان جنبی در زمان پهلوی دوم ساخته شده و ماکت سدهای ساخته شده پس از سال ۱۳۵۷ در آن وجود دارد. بخش سوم فضای باز است که در آن می‌توان مدل‌های زنده سازه‌های بزرگ آبی تاریخی را دید.

نشانی: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو:تجریش

امکانات: نیمکت، سرویس بهداشتی

ساختمان سلاح‌های دربار

ساختمان سلاح‌های دربار، در شمال مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد قرار دارد. این بنای تاریخی در برگیرنده بیش از ۱۰۰ قلم اسلحه گرم است که به پهلوی دوم تعلق داشته‌اند.

تفنگ‌های شکاری و سلاح‌های ارتشی

در ساختمان سلاح‌های دربار انواع سلاح از نوع شکاری، جنگی، کمری و ملزومات آنها نگهداری می‌شود. تنوع قابل توجه تفنگ‌های شکاری ساخت کارخانه‌های معروف اسلحه سازی اروپا وآمریکا از جمله رمینگتون، وینچستر، اسپرینگ فیلد و برنو از ویژگی‌های این مجموعه است. همچنین نمایش انواعی از اولین سلاح‌های ساخت شده توسط کارخانه‌های تسلیحات ارتش شاهنشاهی توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در این ساختمان همچنین تعدادی عکس تاریخی متعلق به دوران قاجار و پهلوی به نمایش گذاشته شده است.

نشانی: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس:تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

امکانات: نیمکت، سرویس بهداشتی

منبع: روزنامه همشهری