تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹

یکی از دیدنی‌های شمال پایتخت، خانه امام(ره) در محله جماران است. خانه‌ای با ظاهری ساده که محل زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بوده و داستاهای مهم و تاریخی را در دل خود نهفته دارد. این خانه در کنار حسینیه جماران واقع شده است و در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

همشهری - سعیده مرادی: خانه امام(ره) در محله جماران از شمال به کوه‌های البرز ، از جنوب به خیابان شهید باهنر و از غرب به خیابان یاسر و از شرق به خیابان جماران محدود است.

خانه امام(ره) همجوار با حسینیه جماران بود

خانه بنیانگذار جمهوری اسلامی خانــه امام خمینــی(ره) بــه مســاحت ۳۰۰مترمربع در یک طبقه، پشت حسینیه جماران قرار گرفته است. نمای ســاختمان، آجری ســاده بوده که حیاطی به مســاحت تقریبی ۴۰مترمربع دارد. این خانه از یک طبقه مسکونی و یک طبقه زیرزمین تشکیل شــده و در طبقه همکف آن ۲اتاق و یــک راهروی باریک و سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه قرار گرفته‌اند. در اتاق پذیرایی می‌توان یک کاناپه و طاقچه‌ای ســاده را تماشا کرد. این فضا، محل زندگی و ملاقات‌های امام(ره) بوده اســت. خانه امام همچنین یــک ایوان از سمت جنوب دارد که محل نیایش و راز و نیازهای شبانه امام(ره) محسوب می‌شد.

امام(ره) ۱۰ سال در محله جماران زندگی کرد

این خانه توسط حجت‌الاسلام امامی جمارانی در اختیار امام قرار گرفت و ایشــان ماهانه مبلغی را به صاحب ملک اجــاره می‌دادند. امام خمینی در ســال ۱۳۵۸ بــه دنبال کســالت قلبی از قم به بیمارســتان قلب تهران منتقل شد. با توجه به توصیه پزشکان، منطقه دربند و سپس جماران برای اقامت ایشان انتخاب و ایشان حدود ۱۰ ســال در جماران زندگی کردند. هم اکنون ایــن خانه با حفظ وسایل شــخصی امام خمینی(ره) تبدیل به موزه شــده اســت و به عنــوان یکی از مکان‌هــای دیدنی تهران، مــورد بازدید علاقه‌مندان قرار دارد. محله جمــاران پیش از انقلاب اسلامی یکــی از مراکــز تجمع روحانیــان تحت تعقیب رژیم پهلوی بود. برخی از جلسات سیدمحمد حســینی بهشتی و بسیاری از مبارزان و برخی از جلسات جامعه روحانیت مبارز در جماران تشکیل می‌شد. در دوران اقامت امام خمینی(ره) در جماران حوادث مهمی در کشــور رخ داد ازجمله کودتای نوژه، جنگ تحمیلی و ...

نشانی: خیابان جماران، ضلع شمالی خیابان حسنی کیا

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: جماران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

امکانات: سرویس بهداشتی، نمازخانه

منبع: روزنامه همشهری