حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت فرمودند: حل مسئلۀ گرانی و تورم جزو اولویت‌های فوری است.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت امروز با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
گزیده‌ای از فرمایشات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شرح زیر است:

آقای رئیس‌جمهور در این زمینه خیلی پرکار و با تلاش وارد شدند، برای انتخاب وزیرانی که باید با ایشان همکاری کنند، با بنده هم مشورت کردند و من خب بعضی از افرادی که تعدادی را که می‌شناختم یا صلاحیت آنها از طُرق مورد وثوق به ما رسیده بود، اینها را تأیید کردم. بعضی‌ها را هم تأکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمی‌شناختم، گفتم نظری نسبت به آنها ندارم. خب بحمدالله ایشان توانستند انتخاب را انجام دهند و مجلس را هم قانع کنند و این موفقیت بزرگی بود و خدا را سپاس می‌گوییم.

شاخص‌های انتخاب همکاران برای دولت چیست؟

انتخاب همکار، بالاخره شما همکارانی انتخاب می‌کنید، بنده توصیه‌ام این است که از همکاران دارای این خصوصیات بیشتر استفاده کنید: جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد، پرانگیزه، اینها هستند که می‌توانند به شما کمک کنند. ما در بخش‌های مختلف علمی و تحقیقاتی مثل بخش‌های هسته‌ای، نانو، سلول‌های بنیادی، بخش‌های گوناگونی که جزو گره‌های بزرگ علمی و تحقیقاتی در دنیا بوده است، از این جوان‌ها استفاده کردیم و پیش رفتیم، پیشرفت‌های بزرگ انجام شده است.

از این جوان‌ها استفاده کنید، گره‌هایی را باز می‎‌کنند. ضمنا شما وقتی جوان‌ها را آوردید، در رده‌های گوناکون مدیریتی از پایین گذاشتید، یک نسلی از مدیران پرانگیزه برای فردا تربیت کرده‌اید، یعنی وقتی شما جوان‌ها را در تشکیلات خودتان آوردید، اینها تجربه پیدا می‌کنند، برای فردا یک نسل برجسته، مدیر پرانگیزه‌ای شما تولید کرده‌اید، به نظر من این چیز خیلی باارزشی است، با آقای رئیس‌جمهور هم که صحبت می‌کردیم، همین موضوع مطرح شد، چنانچه ایشان بتوانند ۱۰۰ جوان مؤمن، پرانگیزه، انقلابی و متعهد را آماده کنند و آخر دولت‌شان همین ۱۰۰ جوان را تحویل کشور دهند، به نظر من کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند.

تکیه بر کار کارشناسی به معنای حکمرانی خردمندانه است

در تبلیغات آقای دکتر پزشکیان، رجوع به کارشناسان تکرار شد، بنده عقیده راسخ دارم به این قضیه رجوع به کارشناسان، بنده معتقدم وقتی دولت‌ها کار کارشناسی می‌کنند، حکمرانی‌شان خردمندانه و اندیشه‌ورزانه خواهد بود، نه حکمرانی محفلی و رفاقتی و توصیه‌ای.

از کارشناسی استفاده کنید که مؤمن و صادق باشد و به توانمندی داخلی و ملی کشور معتقد باشد، سرمایه‌های ملی را بشناسد. از کارشناسانی استفاده نکنید که دنبال نسخه‌های نسخ‌شده تاریخی هستند، بعضی اوقات یک نسخه اقتصادی یا اجتماعی و یا فرض کنید سیاسی در خارج ۵۰ یا ۷۰ سال پیش مطرح و بعد هم نقض شده است، ما آن نسخه را مطرح کنیم! مراقب باشید کارشناس به این شکل نباشد، اگرنه اصل کارشناسی بسیار خوب است.

رهبر انقلاب خطاب به اعضای دولت چهاردهم: حتماً به میان مردم و به سفرهای استانی بروید

درباره حضور در بین مردم، این که اگر سفر استانی کردید، بگویند این پوپولیسم است، نمی‌دانم فلان عوام‌گرایی است، این حرف‌ها را اعتنا نکنید، اطلاع از متن آنچه که در زندگی مردم می‌گذرد، با کارتابل و گزارش کتبی امکان‌پذیر نیست، باید بروید ببینید، بشنوید از خود مردم، بشنوید؛ وقتی انسان می‌رود و می‌شنود می‌بیند با آنچه که در گزارش به ما رسیده، تفاوت‌های زیادی وجود دارد، نمی‌خوام بگویم گزارش‌ها همه‌اش خلاف و غلط است، نه گزارش‌های خوب هم داریم، منتها گزارش نشان نمیدهد واقعیت را، بروید بین مردم، بروید با مردم گرم بگیرید، صحبت کنید یه جاهایی مقتضی است در شهرستانی در روستایی بروید خانه مردم، در منطقه زلزله‌زده، سیل‌زده، بروید داخل چادر مردم، بروید، ببینید، بشنوید، از آنها بر اساس اینها آنوقت تصمیم می‌گیرید، بنابراین حضور در بین مردم خیلی خوب است، سفرهای استانی خیلی خوب است و انشاءلله توفیقاتی داشته است

قوانین و تصمیمات مهم دولت نیاز به پیوست عدالت دارد

من چند سال قبل از این پیوشت عدالت را مطرح کردم، گفتم شما هر قانون و تصمیمی می‌خواهید بگیرید، تصمیم و قانون مهم، یک پیوست عدالت برای آن تهیه کنید، مرحوم آقای رئیسی، مقداری در این زمینه پیش رفت، ایشان کارهایی هم کردند، نیمه‌کاره ماند، می‌خواهم این توصیه را به شما بکنم که پیوست عدالت لازم دارد. پیوست عدالت یک ترتیب اداری و فرم تشریفاتی نیست، یک امر واقعی است، یعنی مراکزی، مثل سازمان برنامه که برنامه را تنظیم می‌کنند و تصمیم‌سازی می‌کنند و قوانین را آماده می‌کنند و لوایح قانونی دولت را آنها می‌نویسند و تنظیم می‌کنند، اینها بایستی یک مراقبتی، یا از سوی خود آنها و یا کسانی را آقای رئیس‌جمهور معین کند، ببیند تأثیر این قانون و برنامه در شکاف اجتماعی چقدر است، کم یا زیاد می‌کند؟ تأثیر می‌گذارد، فاصله طبقاتی را کم یا زیاد می‌کند؟، اینها را مراقبت کنند. اگر دیدند این برنامه موجب می‌شود که فاصله طبقاتی زیاد شود، برنامه را حذف کنند و یا آن قسمت از برنامه را حذف کنند، پیوست عدالت یعنی این، نه اینکه یک کاغذی پیوست کنیم به قانون و یا شرایطی بگذاریم، نه در خودِ قانون لحاظ شود.

حل مسئله گرانی و تورم جزو اولویت‌های فوری است

رعایت اولویت‌ها، ما وقت کمی داریم، پول کمی هم داریم، کار زیادی هم داریم، ببینیم اولویت‌ها چیست، چه اولویت‌های کارهای زیرساختی و اساسی، چه اولویت‌های کارهای فوری دو نوع اولویت داریم، بعضی از اولویت‌ها مربوط به مسائل فوری است، باید اینها را در جامعه به یک شکلی به صورت مناسی اینها را باید حل کرد. مسئله گرانی، تورم و امثال اینها؛ بعضی از مسائل، مسائل زیرساختی است، اگر چنانچه امروز نکردیم، ۱۰ سال دیگر باید شروع کنیم.

خدا را شکرگزاریم که بحمدالله دولت با همت رئیس‌جمهور محترم و با کمک ارزنده‌ی مجلس شکل گرفت. این خیلی نعمت بزرگی است. در دولتهای گذشته گاهی تا نزدیک یک ماه یا بیشتر دولت نمیتوانست شکل بگیرد و همه‌ی وزرا از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند. این را خدا لطف کرد به شما و به ما و به کشور که بحمدالله همه‌ی وزرا از مجلس، با اعتماد مجلس به آنها به سلامتی بیرون آمدند. کسانی که در این انتخابات و تشکیل این دولت بعد از آن حادثه‌ی سنگین و تلخ مؤثر بودند، همه‌شان پیش خدای متعال مأجورند.

امروز همه‌ی این وزرای محترم و شما برادران و خواهران عزیزی که مورد اعتماد رئیس‌جمهور و مجلس قرار گرفتید همه‌تان مقامات عالی‌رتبه‌ی این کشورید وظیفه‌ی همه‌ی ماست که از شماها حمایت کنیم، کمکتان کنیم اگر احتیاج به کمک داشته باشید و تلاش کنیم که ان‌شاءاللّه شما در کارهایتان موفق باشید.

شما امروز در جایگاهی قرار گرفتید که می‌توانید در پیشرفت کشور و در اداره‌ی امور کشور مؤثر باشید. وزارت یک چنین موقعیتی را به شماها داده، این نعمت الهی است، اینی که انسان بتواند خدمت کند به مردم، این نعمت بزرگی است.
چهارسال زود می‌گذرد، لکن در همین مهلت زودگذر کارهای بزرگ می‌توان کرد. امیرکبیر سه سال در کشور حکومت کرد؛ کارهای بزرگی را بنیانگذاری کرد. خود آقای رئیسی عزیز ما سه سال حکومت کرد و ریاست کرد کارهای خوبی ایشان انجام داد و بعضی‌ کارها را پایه‌گذاری کرد که ان‌شاءاللّه ثمره‌اش را بعدها کشور خواهد دید.

یکی از شرایط کارآمدی کارگزاران دولت این است که داشته‌های خودشان را بشناسند،‌ ثروتهای موجود خودشان را بشناسند.
ما داشتیم مسئولینی را ــ بنده در این سالهای طولانی برخورد کردم با مسئولینی ــ که نمی‌شناختند نیروی انسانی کشور را، نیروهای طبیعی کشور را نمی‌شناختند. ظرفیتهای ما چندین برابر آن چیزی است که بالفعل دارا هستیم. چند نوع ما ظرفیت داریم:

یکی ظرفیتهای طبیعی است؛ ما از لحاظ منابع زیرزمینی ظرفیتهای زیادی داریم. موقعیت جغرافیایی منحصر بفردی در این منطقه داریم. ما از لحاظ زمینی سر چهارراه قرار داریم، چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب. این موقعیت بسیار مهمی است.

از لحاظ اقلیمی تنوع اقلیمی یک فرصت بسیار بزرگی است که ما داریم. از لحاظ سواحل طولانی دریای آزاد، ما این فرصت را داریم، جزایرمان، سواحلمان، اینها همه‌اش فرصت است. یک نوع فرصتها، فرصتهای انسانی است، ظرفیتهای انسانی است.
ایمان مردم ما، این ایمانی که مردم دارند ایمان مذهبی و ایمان سیاسی این خیلی با ارزش است، این جزو ظرفیتهاست. یک‌جور ظرفیتهای دیگر عبارت است از: ظرفیتهای سیاسی کشور، عمق راهبردی ما؛ یک روزی بود که ایران را با قالی و نفت می‌شناختند، امروز ایران را با علم می‌شناسند با پیشرفت نظامی می‌شناسند، با قدرت منطقه‌ای می‌شناسند با عمق راهبردی می‌شناسند در دنیا. این یک فرصتی است این در اختیار ماست. توانایی تأثیرگذاری روی کشورهای دنیا، روی منطقه، این چیز کوچکی نیست چیز خیلی مهمی است. این هم از فرصت‌های ماست.

منبع: فارس