از پایگاه «گلیلوت» به عنوان مهمترین پایگاه اطلاعاتی اسرائیل نامبرده می‌شود. این پایگاه مرکز فعالیت‌ دوایر اطلاعاتی و جاسوسی مهم ارتش اسرائیل است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حزب الله در چارچوب عملیات «روز اربعین»، مقر واحد ۸۲۰۰ دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل موسوم به «امان» را در پایگاه نظامی گلیلوت را در چارچوب پاسخ به ترور شهید «فؤاد شکر»، فرمانده بزرگ مقاومت هدف قرار داد.

آخرین جزئیات از حمله دیشب به بیروت و سرنوشت سید فؤاد شکر | ویدئو

پایگاه گلیلوت یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی اسرائیل به شمار می‌رود. این پایگاه مقر مرکزی دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل- امان (بزرگترین آژانس اطلاعاتی این) و مقر مرکزی واحدهای مهمی مانند واحد ۸۲۰۰ مسئول هوش سیگنالی (SIGNIT) و سایبری و واحد ۹۹۰۰ مسئول هوش بصری (VISINT) است.

برجسته‌ترین و مهم‌ترین اطلاعات درباره این پایگاه

- این پایگاه در منطقه «رامات شارون» در نزدیکی شهر هرزلیا، شمال شرقی تقاطع گلیلوت، ۱.۵ کیلومتری تل آویو، پایتخت اسرائیل و حدود ۱۱۰ کیلومتری مرز فلسطین و لبنان براساس مختصات زیر قرار دارد:
۳۲.۱۴۵۱۸۱۰۵۱۱۳۸۲, ۳۴.۸۲۰۴۸۴۵۶۸۶۷۲۴۷.


- مقر مرکزی موساد و مقر دانشکده‌های نظامی در پادگان دایان (دانشکده‌های فرماندهی و ستاد مشترک ارتش اسرائیل، فرماندهی تاکتیکی و امنیت قومی اسرائیل)، مرکز میراث اطلاعات و مکان یادبود «کشته‌های واحدهای اطلاعات ارتش اسرائیل» در نزدیکی این پایگاه قرار دارد.

- مساحت آن به حدود ۲۵۰ هزار مترمربع می‌رسد.

- این پایگاه علاوه بر مقر دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل -امان- و مقر واحدهای ۸۲۰۰ و ۹۹۰۰، مرکز آموزش اطلاعات امان و ساختمان گردان ارتباطات امان نیز می باشد و یکی از بزرگترین پایگاه‌های شنود در اسرائیل است.

از آنجا که این پایگاه، مرکز دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل -امان- و مقر واحدهای ۸۲۰۰ و ۹۹۰۰ آن است و آن‌ها مسئول دادن هشدار زودهنگام پیش از هر عملیات هجومی علیه اسرائیل هستند، لذا هدف گرفتن آن از سوی حزب الله بدین معناست که مقاومت ضربه سخت وتوهین بزرگی به ارتش اسرائیل وارد کرده است. به ویژه آن‌که این پایگاه که در عمق فلسطین اشغالی قرار دارد.

دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل -امان- یکی از اصلی‌ترین دوایر ارتش اسرائیل است که مسئولیت انجام عملیات‌های ترور را بر عهده دارد و اطلاعات مورد نیاز برای انجام این عملیات‌ها را نیز واحد ۸۲۰۰ جمع‌آوری می‌کند.

واحد ۸۲۰۰ واحدی است که مسئولیت جمع‌آوری حدود ۸۰ درصد از اطلاعات امنیتی و جاسوسی اسرائیل را بر عهده دارد. این واحد پس از جمع‌آوری این اطلاعات آن‌ها طبقه‌بندی کرده و بین بخش‌های مختلف ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل جهت بهره‌برداری توزیع می‌کند.

- در سال ۲۰۰۸، تصمیم گرفته شد که این پایگاه به پایگاه حمودعین منتقل شود، تا بخشی از طرح انتقال تمامی پایگاه‌های ارتش اسرائیل به نقب باشد. پس از تعویق‌های فراوان، قرار است روند انتقال در ۳ مرحله طی سال‌های آینده بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ انجام شود.

این پایگاه مجهز به سالن غذاخوری، محوطه‌ای حاوی دیش‌های غول پیکر ماهواره‌ای و آنتن‌های ارتباطی است.

منبع: فارس