بهروز افخمی در این سال‌های اخیر بیشتر از این که فیلم ساخته باشد، حاشیه داشته است.

همشهری آنلاین، شقایق عرفی‌نژاد: کار سیاسی و نمایندگی مجلس، اجازه ندادن برای استفاده از ماسک به گروهش در زمان کرونا تا همه آنها به زغم او کرونا بگیرند و مقاوم شوند، حاضر شدن سر صحنه قتل داریوش مهرجویی هنگام تجسس‌های پلیس و و آن لبخند معروف و با خوشحالی خبر دادن از ساخت فیلم در باره قتلی که چند ساعت بیشتر از آن نگذشته است و توهین به خبرنگاران در جشنواره سال گذشته بعد از اکران «صبح اعدام» که گفته بود: «هجمه علیه فیلم من و اکران آن در کاخ جشنواره اصلا برایم مهم نبود. کسانی که فیلم را در برج میلاد تماشا می‌کنند افراد صالحی نیستند، یک مشت خبرنگارند. در سینما به من حسادت می‌کنند و نسبت به من یک نوع رفتار تروریستی دارند.» تنها بخشی از این حاشیه‌ها هستند. با این حواشی و صحبت‌هایی که گاه‌به‌گاه از او در فضای مجازی پربازدید می‌شود، افخمی ‌نشان داده به تیتر یک شدن علاقه زیادی دارد. حتی اگر فقط در حد اسم آوردن از یک پروژه جدید باشد. او در سال‌های اخیر چند بار خبر از شروع فیلمی ‌داده که بعدها یا دیگر خبری از ساخت آن نشد یا از ساخت آن منصرف شد. البته برای هر کارگردانی طبیعی است که ایده‌ها و پروژه‌های مختلفی در ذهن داشته باشد. ولی همه آنها این ایده یا تصمیم را تبدیل به خبر نمی‌کنند. اینجا نگاهی داریم به تمام پروژه‌هایی که افخمی‌صحبت از ساخت آنها کرده بود، اما هیچوقت به مرحله ساخت نرسیدند:

بازسازی قیصر

سال ۸۳ افخمی‌اعلام کرد قصد دارد قیصر فیلم معروف مسعود کیمیایی را بازسازی کند. اما این کار اعتراض‌های متعدد به دنبال داشت و هرگز هم انجام نشد. انجمنی به نام انجمن دوستداران میراث فرهنگی و هنری، ضمن این که فیلم قیصر را از نمادهای میراث فرهنگی و معنوی کشور دانست، به بازسازی آن اعتراض کرد و یکی از مطبوعات هم این کار را به دلیل این که فیلم قیصر رفتار فراقانونی را رواج می دهد، زیر سوال برده بود. بهروز افخمی که در آن زمان نماینده مجلس بود، ‌ تاکید کرد برای بازسازی این فیلم که از سال ۱۳۴۸ به این سو یکی از مطرح ترین آثار سینمایی ایران بوده، صحبت‌های جدی با مسعود کیمیایی داشته و کار فیلبرداری این فیلم در آذرماه آغاز خواهد شد. اما مسعود کیمیایی اعلام کرد حکم اصلی را همیشه مردم صادر می کنند و اگر مردم مخالف بازسازی قیصر باشند، مطمئنا او هم اجازه انجام چنین کاری را نمی‌دهد و هیچ نقشی در بازسازی فیلم نخواهد داشت.

میلاد

افخمی ‌اوایل مرداد سال ۹۳ خبر داد که قصد دارد فیلم میلاد را ۱۵ مرداد کلید بزند. او در مصاحبه‌ای در آن سال گفته بود: «در حال حاضر فیلمنامه میلاد را که مراحل نهایی بازنویسی را توسط پیمان قاسم‌خانی و محسن تنابنده پشت سر می‌گذارد، در اولویت ساخت قرار دارد و این فیلم با بازی همین دو بازیگر و تهیه کنندگی محمد کمالی‌پور جلوی دوربین خواهد رفت و تأکید کرده بود طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده فیلم در ژانر کمدی از نیمه مرداد در تهران کلید می‌خورد.»

۱۵ مرداد اما خبر انصراف او از ساخت این فیلم منتشر شد و افخمی ‌گفته بود این فیلم را زمستان شروع خواهد کرد. او در باره دلایلش برای این انصراف توضیح داده بود: «فعلا شرایط و امکانات مالی برای ساخت این فیلم فراهم نیست به همین دلیل انجام آن را به تعویق انداخته‌ایم. مسائل مختلفی برای تأخیر در ساخت این فیلم وجود دارد که حتی شرایط حضور بازیگرانی که مد نظر دارد هم جزو آن‌ها است. احتمالا این فیلم را که پیش از این «میلاد» نام داشت، پس از تمام شدن فیلم دیگری در زمستان و احتمالا دی‌ماه خواهم ساخت. اما فیلم نه در دی ماه و نه هیچ زمان دیگری ساخته نشد.»

فیلم مستند از فاجعه قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر

سال گذشته و چند روز بعد از قتل فجیع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، زمانی که پلیس برای تجسس و بررسی صحنه قتل در خانه مهرجویی در کرج حضور داشت، بهروز افخمی‌ هم به محل قتل آمد و با لبخندی که برای صحبت از یک قتل، تعجب‌برانگیز شد و واکنش‌های زیادی همراه داشت، اعلام کرد قصد دارد داستانی در باره قتل بنویسد یا یک فیلم مستند هیچکاکی! بسازد و حالا هم برای دیدن صحنه آمده تا بتواند آن را در داستان بازسازی کند. چند روز بعد از حضور در صحنه قتل او در برنامه تلویزیونی به صحبت‌ها در باره لبخندش و خبر ساخت فیلم از این ماجرا، ‌ واکنش نشان داد و گفت: «چشم ندارند ببینند دارم در این مورد فیلم می‌سازم. اگر این اتفاق در آمریکا رخ می‌داد چندین فیلم و کتاب درباره آن نوشته می‌شد اما اینجا نه تنها خودشان چیزی نمی‌سازند بلکه چشم دیدن دیگران که قصد دارند در این زمینه تولید کنند را هم ندارند. من فیلم داستانی و فیلم مستند این ماجرا را خواهم ساخت. تحقیق من و همین ماجرا و همین حسادت‌ها و حاشیه‌هایی به وجود آورد که می‌تواند موضوع مستند باشد که کمی‌مایه طنز داشته باشد.»

این مستند در باره قتل مهرجویی با کمی‌مایه طنز، اما هیچ تا به حال ساخته نشده و افخمی‌تیرماه امسال اعلام کرد فرصت ساخت آن را ندارد. او در مصاحبه با یک خبرگزاری گفت: «در آن مقطع نمی‌خواستم به صورت سریع ساخت این فیلم را آغاز کنم. در نتیجه به مهرداد غفارزاده پیشنهاد کردم که مستندی درباره حواشی و جریانات دادگاه و مسائل پیرامونی قتل مرحوم داریوش مهرجویی بسازد. چون به دلیل تعدد کارهایی که در دست دارم، امکان ساخت فیلم درباره مهرجویی برایم فراهم نیست.» در مورد رمان هم گفته منتظر رمان در زمان نزدیک نباشید.

خداحافظی با کارگردانی سینما در ایران و تولید فیلم جهانی و اجرای یک تئاتر

بهروز افخمی ‌دی ماه ۱۴۰۰ در مصاحبه ای با ایسنا خبر داد که دیگر در ایران فیلم نمی‌سازد، اما ممکن است سریال بسازد یا نمایشی روی صحنه ببرد: «شاید اگر عمری بود در خارج از کشور فیلم سینمایی برای پخش جهانی و عرضه در پلتفرم‌ها بسازم و فکرهایی هم از این بابت دارم، اما در سینمای ایران دوست دارم با همین «فرزندصبح» کارگردانی را تمام کرده باشم.

او از تهیه کنندگی برای تئاتر هم صحبت کرده بود و گفته بود یک کار ترکیبی بر اساس شاهنامه خواهد بود: «این کار ترکیبی است و می‌تواند با امکانات سینما برای صحنه تئاتر اجرا شود، یعنی ممکن است اجرای صحنه‌ای باشد یا حتی یک فیلم سینمایی موزیکال که اول خودم بسازم و بعد از سری دوم به بعد به کسانی که کار دستشان آماده باشد بسپارم و خودم فقط تهیه‌کننده باشم، چون شاهنامه کار بسیار بزرگی است و حتی به نیمه رساندن آن هم به عمر من قد نمی‌دهد. شاید بیش از ۲۰ سال طول بکشد که این کار انجام شود.»