میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از مشکل ریزش مو رنج می‌برند و این مسئله ممکن است افراد را در بازه‌های سنی مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

خوشبختانه کاشت موی سر راه‌حلی امیدوارانه برای برطرف کردن این مشکل است؛ با این حال زمان انجام این کار در دستیابی به مطلوب‌ترین نتیجه‌ی ممکن تاثیر به‌سزایی دارد. اگر می‌خواهید در مورد بهترین سن کاشت مو و عوامل موثر بر آن کلیه‌ی اطلاعات لازم را به دست آورید تا انتهای این مطلب با ما در همشهری آنلاین همراه باشید.

کاشت مو از چه سنی امکان‌پذیر است؟

بسیاری از افراد به محض مشاهده‌ی الگوهای ریزش شدید دچار اضطراب و نگرانی بیش‌ازاندازه می‌شوند و بدون توجه به عوامل دیگر به فکر کاشت مو می‌افتند؛ اما حقیقت این است که باید پیش از انجام این کار فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرند. کارشناسان بر این باور هستند که بهترین سن کاشت مو در بازه ۳۰ سالگی است؛ با این حال این سن می‌تواند با توجه به هر بیمار و نیاز او تغییر کند.

نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که زمانی باید به سراغ کاشت مو بروید که الگوی ریزش شما مشخص باشد تا روند کاشت به درستی و با دقت بالا انجام شود؛ در غیر این‌ صورت ممکن است حتی بعد از جراحی همچنان ریزش مو و کم‌پشتی را تجربه کنید و اجرای دوباره‌ی این روش هم دیگر برای شما موثر نخواهد بود.

چرا امکان کاشت مو در سنین پایین وجود ندارد؟

افرادی که در سنین جوانی ریزش مو را تجربه می‌کنند، باید انتظار پیشرفت آن را با افزایش سن خود داشته باشند؛ بنابراین مراجعه به پزشک برای کاشت موی سر در سنین پایین انتخاب چندان عاقلانه‌ای نیست، به‌دلیل اینکه جراح به سختی می‌تواند الگوی طاسی و نحوه‌ی ریزش موها را مشخص کند.

علاوه بر این، احتمال ناهماهنگی بین موهای کاشته‌شده و الگوهای ریزش در آینده‌ای نه‌چندان دور وجود دارد و در صورتی که این مشکل ادامه پیدا کند ممکن است دیگر بانک موی شما کشش کافی برای اتصال بخش‌های مختلف به یکدیگر نداشته باشد و نتیجه‌ی نهایی ظاهری بسیاری غیرطبیعی خواهد داشت.

با توجه به این مواد پزشکان ترجیح می‌دهند از روش‌های دیگر از قبیل تجویز انواع داروهای خوراکی یا تزریق برای تقویت مو و پیشگیری از ریزش آن استفاده کنند و بانک قوی بسازند تا فرد در آینده در صورت تمایل بتواند یک کاشت موی موفق را تجربه کند.

عوامل تاثیرگذار بر کاشت مو

مشخص کردن خط رویش مو در زمان کاشت

عوامل متعددی می‌توانند بر روی بهترین سن کاشت مو در افراد مختلف و میزان موفقیت این فرآیند اثر بگذارند که در ادامه بررسی شده‌اند:

نوع و میزان ریزش مو

نوع ریزش مو در تعیین سن مناسب برای کاشت موثر است

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر روی تعیین سن مناسب برای کاشت مو اثر می‌گذارد نوع و شدت ریزش موها است. الگوهای خاص ریزش مو در سنین مشخصی شایع‌تر هستند و درک کردن آن‌ها توسط متخصصان برای شروع روند کاشت اهمیت بسیار بالایی دارد.

پایداری ریزش مو

پیش از کاشت لازم است که از تثبیت ریزش موی خود اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید از چیزی که در حال حاضر دیده می‌شود، فراتر نمی‌رود. در حقیقت با وجود یک الگوی ثابت ریزش مو پزشک می‌تواند در مورد نیازهای شما در بلندمدت بهتر تصمیم‌گیری کند و با اجرای درست فرآیند، خطر احتمالی ریزش موهای کاشته شده را به حداقل برساند.

بلوغ عاطفی و روانی

تصمیم برای کاشت مو صرفاً نباید با در نظر گرفتن عوامل فیزیکی انجام شود و آمادگی روانی و عاطفی شخص هم به همان اندازه اهمیت دارد. زمانی که شما واقع‌بینانه و در عین حال با دیدگاه مثبت به فرآیند جراحی خود نگاه کنید مطمئن باشید که احساس رضایت بیشتری هم از روند کار خود خواهید داشت.

تراکم مو

تراکم مو با همان تعداد فولیکول‌های مو در واحد پوست سر از مهم‌ترین عوامل در میزان موفقیت کاشت است. طبیعتاً افرادی که تراکم بالاتری دارند در مقایسه با افراد با تراکم مو پایین نتیجه‌ی بهتری از روند کاشت موی سر خود می‌گیرند.

تفاوت سن کاشت مو در آقایان و خانم‌ها

تفاوت ریزش مو در زنان و مردان باعث می‌شود که بهترین سن کاشت مو در آن‌ها نیز با یکدیگر نیز متفاوت باشد. خانم‌ها معمولاً به دلیل آسیب‌های وارده به پوست سر یا فولیکول‌های موی خود تحت تاثیر عوامل خارجی در سنین مختلف ریزش مو سرتاسری را تجربه می‌کنند.

با توجه به این مسئله می‌توان گفت که عملاً محدودیت سنی برای کاشت در آن‌ها وجود ندارد؛ اما همان‌طور که مشخص است خانم‌های مسن کاندید مناسبی برای این عمل نیستند،‌ چرا که روند بهبود زخم در آن‌ها کندتر و احتمال سازگاری هم پایین‌تر است.

در مقابل ریزش موی مردان بیشتر تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار دارد؛ بنابراین پزشکان در آن‌ها بیشتر بحث حداقل و حداکثر سن برای کاشت را در نظر می‌گیرند و توصیه می‌کنند آقایان بالاتر از ۲۵ سال و آن‌هایی که در دهه‌ی ۳۰ خود هستند برای کاشت موی سر مراجعه کنند؛ چون همان‌طور که اشاره کردیم الگوهای ریزش در آن‌ها تثبیت شده و کیفیت و حالت بانک مو هم مناسب است.

بهترین سن کاشت مو

مشخص کردن بهترین سن کاشت مو در افراد مختلف بر حسب میزان ریزش، پایداری ریزش و سلامت کلی موها متفاوت است؛ با این حال برای هر گروه سنی ملاحظات مشخصی وجود دارد که بهتر است پیش از کاشت از آن‌ها مطلع شوید:

متقاضیان جوان (بین ۲۰ تا ۳۰ سال)

موارد مهم کاشت مو برای متقاضیان جوان ۲۰ تا ۳۰ سال

معمولاً افراد زیادی در بازه‌ی سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بخاطر ریزش شدید مو اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و ریزش مو به ویژه عقب رفتن خط موها هم واقعاً می‌تواند در این سن استرس‌زا باشد؛ اما توصیه می‌کنیم که اگر زیر ۲۰ سال سن دارید به دلایلی که در قسمت‌های قبل به آن پرداختیم به هیچ عنوان به سراغ کاشت مو نروید.

بهترین زمان برای کاشت مو بین ۳۰ تا ۴۵ سال است

افرادی که بین ۳۰ تا ۴۵ سال سن دارند، معمولاً به‌عنوان بهترین کاندیداها برای کاشت مو در نظر گرفته می‌شوند، البته به شرط آن که ریزش موی تثبیت‌شده و انتظارات واقعی از این جراحی داشته باشند. در حقیقت ریزش موی تثبیت‌شده برای این است که متخصص اطمینان حاصل کند که بعد از کاشت موهای جدید به‌دلایل مختلف تحت تاثیر ریزش قرار نمی‌گیرند و همچنان بدون مشکل باقی می‌مانند.

متقاضیان بزرگ‌تر از ۴۵ سال

افراد ۴۵ ساله و بیشتر هم در صورت وضعیت جسمانی مطلوب می‌توانند کاشت مو انجام دهند

کاشت مو برای افرادی که بیشتر از ۴۵ سال سن دارند به‌شرط وضعیت جسمانی مناسب و نداشتن بیماری خاص مشکلی ندارد. البته لازم است که این کار را تحت نظارت متخصصان مجرب و کاربلد انجام دهید تا پیش از شروع به دقت وضعیت شما را ارزیابی کنند، از انتظارات شما مطلع شوند و تصویر واقعی از نتیجه‌ی کار را پیش روی شما ترسیم کنند.

مراحل کاشت مو

روند و مراحل کاشت مو

حال که کلیه‌ی اطلاعات لازم را درمورد بهترین سن کاشت مو به دست آوردیم، بد نیست نگاهی هم به مراحل کلی این فرآیند بیندازیم و ببینیم چه چیزی انتظار متقاضیان را می‌کشد:

  • مشاوره و بررسی وضعیت: در اولین قدم پزشک وضعیت متقاضی و بانک موی او را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد و خط رویش او را طراحی می‌کند.
  • آماده کردن محل دریافت: پیش از شروع رسمی فرآیند، موهای محل دریافت که بیشتر پشت سر است تراشیده و هر دو قسمت کاشت و دریافت به صورت موضعی بی‌حس می‌شوند.
  • استخراج فولیکول‌ها: حال نوبت به برداشتن فولیکول‌ها به دو روش نواری یا تک تک می‌رسد.
  • آماده‌کردن فولیکول‌ها: فولیکول‌ها بعد از برداشت دسته‌بندی و با نگهداری در محل مخصوص برای کاشت آماده می‌شوند.
  • کاشت: در نهایت نوبت به کاشت فولیکول‌ها در کانال‌های ایجاد شده در عمق و محل مناسب می‌رسد.

بیشتر بخوانید: معرفی غذاهایی که باعث ریزش مو میشود.

سخن پایانی

اطلاع از سن مناسب برای کاشت مو و دنبال کردن اقدامات لازم قبل و بعد از کاشت به صورت مستقیم در میزان موفقیت و نتیجه‌گیری از این فرآیند موثر است. اگر شما هم می‌خواهید کاشت مو انجام دهید پیش از هر چیز باید محدوده‌ی سنی و وضعیت جسمانی خود را در نظر بگیرید و روند کار را به یک مجموعه‌ی باتجربه و متخصصان حرفه‌ای و کاربلد واگذار کنید تا بدون نگرانی و مشکل شما را به نتیجه دلخواهتان برسانند.

برچسب‌ها