هویت فرمانده یگان جاسوسی 8200 ارتش رژیم صهیونیستی توسط یک حساب اینترنتی افشا شد.

همشهری آنلاین؛ هویت فرمانده واحد 8200 اسرائیل یک راز کاملاً محافظت شده است. او یکی از حساس ترین نقش ها را در ارتش اسرائیل و یکی مهم ترین روسای آژانس های جاسوسی جهان است که عملیات‌ها زیادی صورت داده است.

یگان 8200 یک سازمان اطلاعاتی در اسرائیل است که مسئولیت شنود الکترونیک و رمزگشایی کد را به‌عهده دارد. نویسندگان حوزه نظامی، یگان ۸۲۰۰ را یگان گردآوری مرکزی جامعه اطلاعاتی و گاهی یگان ملی شنود الکترونیک اسرائیل می‌نامند که زیرمجموعه اداره اطلاعات نظامی اسرائیل (آمان) است.

با این حال، پس از گذراندن بیش از دو دهه فعالیت در سایه، روزنامه گاردین فاش کرد که چگونه رئیس سازمان جاسوسی جنجالی که نامش «یوسی شرئیل» است، هویت خود را در فضای مجازی افشا کرده است.

گزارش گاردین می‌افزاید، هویت فرمانده این یگان، «یوسی شرئیل»، به دلیل فقدان ملاحظات امنیتی در کتابی که او در وبسایت آمازون با نام مستعار ys منتشر کرده بود، مشخص شده است.

گاردین می‌نویسد که فرمانده یگان ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل، یک ردپای دیجیتالی به حساب کاربری خصوصی گوگل که به نام او راه‌اندازی شده بود، و همچنین شناسه فردی خود و پیوندهایی به پروفایل حساب کاربری خود بر جای گذاشته بود.

به گزارش گاردین، نسخه الکترونیکی این کتاب، حاوی یک نشانی ایمیل ناشناس بود که گاردین توانست آن را تا نام شرئیل و حساب گوگل او ردیابی کند.

ارتش اسرائیل در واکنش به این گزارش، انتشار اطلاعات شخصی شرئیل در این کتاب را "اشتباه" خواند و افزود که این موضوع در حال بررسی است تا از تکرار موارد مشابه در آینده جلوگیری شود.

یگان ۸۲۰۰ عموماً از سربازان وظیفه ۱۸ تا ۲۱ ساله تشکیل شده‌است. گزینش و استخدام یگان، معمولاً در سن ۱۸ سالگی و پس از دبیرستان از طریق فرایند غربالگری ارتش اسرائیل انجام می‌شود.

در سال ۲۰۱۰ روزنامه فرانسوی لو موند دیپلماتیک نوشت که یگان ۸۲۰۰ یک پایگاه بزرگ شنود الکترونیک را در صحرای نقب، اداره می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های شنود در جهان است

در سال ۲۰۱۰ نیویورک تایمز از سوی یک عضو پیشین جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا ادعا کرد که در هنگام عملیات «باغ میوه»، یگان ۸۲۰۰ از یک وسیله خنثی‌کننده مخفی برای از کار انداختن دفاع ضدهوایی سوریه استفاده کرده ‌است.

گزارش‌های رسانه‌ای ادعا می‌کنند که یگان ۸۲۰۰ مسئول ساخت کرم رایانه‌ای استاکس نت است که در سال ۲۰۱۰ رایانه‌های صنعتی از جمله برنامه هسته‌ای ایران را آلوده کرد.