رهبرمعظم‌انقلاب در نخستین دیدار با کابینه چهاردهم به بیان توصیه‌هایی راهبردی برای دولتمردان پرداختند که دربرگیرنده رهنمودهای مهمی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی بود.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: یکی از توصیه‌های محوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان دولت چهاردهم دراین دیدار، لزوم امید نبستن به دشمن و منتظر آن نماندن بود؛ توصیه‌ای راهبردی که طی سال‌های اخیر بارها مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب قرار گرفته‌است.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان‌شان، با بیان اینکه رویکرد «امید نبستن به دشمن» در سخنان رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه نمود داشته‌است، تاکید کردند که «البته این منافاتی ندارد که در جایی با دشمن تعامل کنیم، بلکه مسئله این است که نباید به او امید بست و اعتماد کرد».

این توصیه اما با تحلیل‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد؛ تا جایی که یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب طی پستی در فضای‌مجازی این توصیه راهبردی را به «صدور جواز تعامل» تعبیر و به مسئولان دولت چهاردهم توصیه کرد به‌سرعت «مذاکره با کشورهای غربی برای لغو تحریم‌ها» را آغاز کنند.

این درحالی است که مذاکره برای رفع تحریم‌های ظالمانه طی سال‌های اخیر همواره در دستورکار دیپلمات‌های ایرانی قرار داشته‌ و جمهوری‌اسلامی به دفعات تاکید کرده‌است میز مذاکره را ترک نکرده و در صورت حسن‌نیت طرف مقابل، از عزم لازم برای به نتیجه رساندن مذاکرات لغو تحریم‌ها برخوردار است.

ایران همیشه از تعامل استقبال کرده است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره سخنان رهبرمعظم‌انقلاب در جمع مسئولان دولت چهاردهم و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره رویکردهای مذاکراتی دولت جدید اظهارکرد: خط مشی راهبردی نظام در حوزه سیاست‌خارجی همواره بر مبنای تعامل حداکثری با کشورهای مختلف جهان استوار بوده‌است.

عباس مقتدایی با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی همیشه برای تعامل با همه سطوحی که می‌تواند منافع حداکثری ملت ایران را در چارچوب اصول ترسیم شده تامین کند، آمادگی داشته‌است، افزود: آنچه در سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست‌خارجی مطرح است، بر این مبنا استوار شده که جمهوری‌اسلامی اهل خصومت و دشمنی نیست و هر کشوری بپذیرد بر مبنای پاسداشت و تکریم ایران و ایرانی تعامل کند، جمهوری‌اسلامی از تعامل با آن کشور استقبال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری‌اسلامی همواره از گسترش دایره تعامل‌های حوزه سیاست‌خارجی استقبال کرده‌است، گفت: دیپلماسی عزت‌محور، سیاست همسایگی و افزودن به سبد دیپلماسی جمهوری‌اسلامی جزو رهنمودهایی به‌شمار می‌رود که سال‌هاست ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب خطاب به دولتمردان بیان شده‌است.

تلاش برای حداکثرسازی منافع ملی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: آنچه رهبرمعظم انقلاب روز سه‌شنبه درباره «امید نبستن به دشمن» در جمع کابینه دولت چهاردهم مطرح کردند، در واقع تبیین راهبرد محوری «عزت، حکمت و مصلحت» است که همواره در سرلوحه فعالیت‌های حوزه سیاست‌خارجی کشور قرار داشته‌است.

مقتدایی با تاکید بر اینکه جمهوری‌اسلامی امروز به کشوری مقتدر در قاره آسیا و به‌ویژه غرب‌آسیا تبدیل شده‌است، ادامه داد: ایران امروز در میان ملت‌های جهان نیز به‌عنوان کشوری پیشگام و الهام‌بخش شناخته می‌شود. بنابراین آنچه اکنون اهمیت دارد، استمرار همین رویکرد و تداوم رفتار متین، متقن و حکیمانه ایران در عرصه سیاست‌خارجی است.

وی با بیان اینکه بدیهی است با آغاز به‌کار دولت جدیدی در کشور شاهد ایجاد تغییرهایی در شیوه‌ها و راهکارهای اجرایی در حوزه سیاست‌خارجی باشیم، عنوان کرد: باید بتوان زمینه و شرایط لازم برای تامین هرچه بیشتر منافع ملی در عرصه دیپلماسی را فراهم کرد.

مقتدایی با اشاره به نقش‌آفرینی ایران در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله «بریکس» و «شانگهای» و حضور موثر در جایگاه‌های بین‌المللی باهدف حداکثرسازی منافع ملی اظهارکرد: اکنون و در سرآغاز دولت چهاردهم انتظار می‌رود شاهد دور جدیدی از روابط خارجی ایران با به‌کارگیری دیپلماسی شرافتمندانه باشیم.

صدور مجوز تعامل برای دولت چهاردهم؟

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس پیرامون برخی تعبیرها از سخنان اخیر رهبرمعظم‌انقلاب و طرح موضوع «صدور مجوز تعامل برای دولت چهاردهم» نیز عنوان کرد: باید درنظر داشت که اکنون موضوع محوری برای ما ارتباط تمام‌عیار با همه جهان براساس اصول ترسیمی است و معطل مذاکرات نیستیم.

مقتدایی افزود: البته مذاکرات می‌تواند براساس طراحی دقیق و زودبازده انجام شود، کما اینکه در گذشته نیز جریان داشته است، اما اینکه با طرح برخی تعابیر ایران را محتاج مذاکرات نشان دهیم، رویکردی غیرواقع‌بینانه است.

وی با تاکید بر اینکه رهنمودهای رهبرمعظم‌انقلاب براساس معیارها و برنامه‌های آینده‌نگر در وزارت امور خارجه اجرایی می‌شود، اضافه‌کرد: مهم این است که به‌نظر می‌رسد دستگاه سیاست‌خارجی کشور دستیابی به حد بالاتری از تامین منافع ملی ایران را نشانه‌گذاری کرده‌است.