اگرچه ممکن است در نگاه اول ساده و بدون اهمیت به‌نظر برسد، اما معنی نام کشورها می‌توانند یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شناخت یک کشور باشند.

به گزارش همشهری آنلاین، کشورها در طول تاریخ، نام‌های مختلفی را تجربه کرده‌اند و تاریخچه متنوعی دارند. در نام هر یک از کشورهای جهان، یک داستان جالب و خاصی وجود دارد که ریشه آن به تاریخ، فرهنگ، نژاد و همچنین جغرافیای آنها مربوط بوده و اطلاعات کاملی را در مورد آن کشور ارائه می‌کند. به‌عبارت بهتر، می‌توانیم بگوییم نام یک کشور، یکی از عواملی است که بیانگر بخشی از هویت آن کشور بوده و می‌توان به سرگذشت، دیدگاه‌ها، زیست و به‌طور کلی گذشته کشورها پی برد. برای دانستن خلاصه‌ای از معنی نام برخی از کشورها، ادامه این مطلب را بخوانید.

ایران

نام ایران در واقع به معنی سرزمین آریایی‌ها و برگرفته از واژه آریا به معنی نجیب و شریف است. تا اوایل قرن بیستم، مردم جهان کشور ما را با عنوان رسمی پارس یا پرشین می‌شناختند؛ اما در سال۱۳۱۳ شمسی و به پیشنهاد برخی از نخبگان فرهنگی و سیاسی، دولت ایران طی اعلامیه‌ای رسمی از کشورهای خارجی خواست در مکاتبات رسمی خود از واژه‌های پرشیا، پرس و پرسه به‌جای واژه ایران استفاده نکنند و کشور به‌صورت رسمی «ایران» نامیده شد.

آرژانتین

نام آرژانتین از رودخانه‌ای به نام ریو دی لا پلاتا (Río de la Plata) گرفته شده که به معنی رودخانه نقره‌ای است. این نام توسط کاشفان اسپانیایی به این رودخانه داده شد؛ زیرا قبایلی که در کنار رودخانه زندگی می‌کردند، اقلام نقره‌ای را با کاشفانه اسپانیایی دادوستد می‌کردند.

استرالیا

استرالیا در زبان لاتین به معنی سرزمین جنوب است. زمانی که کاشف انگلیسی متیو فلیندرز این سرزمین را کشف کرد، نام Terra Australia (به معنی سرزمینی جنوبی) بر آن گذاشت.

آلمان

نام آلمان به قرن هشتم بر می‌گردد؛ زمانی که مردم خود را «دوتس دیسک» نامیدند، نامی که به معنی «مردم» است. در طول زمان، این کلمه تبدیل به Deutsch و Deutschland شد و این نام هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین، آلمان اساسا به معنی «سرزمین مردم» است.

انگلستان

قبایل اولیه ژرمنی اروپا شامل انگلیسی‌هایی بودند که پس از حمله قرن پنجم در کشور جزیره‌ای ساکن شدند. نام آنگلی (Anglii) از شبه‌جزیره آنگلیا (Anglia Peninsula) آمده که در آن از انگلیسی‌ها استقبال شده است.

فرانسه

فرانسه ظاهرا از نام Franks به معنی فرانک‌ها، یک قوم ژرمنی، نامگذاری شده که از کلمه آلمانی باستان franka به‌معنای «درنده» یا «شجاع» می‌آید.

مکزیک

نام این کشور نسخه ساده شده نام Metztlixihtlico است که معنای «در ناف ماه» را می‌دهد.

ونزوئلا

روستاهای متمایز شبه جزیره گواخیرا که مردم بومی، روی آب ساخته بودند، یادآور ونیز ایتالیا بود و در نتیجه نام ونیسیلا را به آن دادند. برخی بر این باورند که این واژه معنای «ونیز کوچک» داشته و بعدها پس از تغییراتی به ونزوئلا تبدیل شده ‌است.

هند

با در نظر گرفتن کلمه لاتین «Ia»، نام India به «سرزمین رودخانه سند» اشاره دارد.

ژاپن

کلمه انگلیسی ژاپن در واقع از نام چینی این کشور «Cipangu» گرفته شده است. نام این کشور ظاهرا به‌معنای «سرزمین آفتاب تابان» است.

یونان

نام یونان به معنی «سرزمین ایونی‌ها» است. ایونی‌ها یکی از ۴ گروهی بودند که یونانی‌های باستان باور داشتند که یونانی‌های خالص به آن ۴دسته تقسیم شده‌اند.

دانمارک

دانمارک سرزمین پادشاه دن‌هاست، اما ریشه نام این کشور از زبان آلمانی گرفته شده است. دن (Dan) یک کلمه آلمانی است که به معنی «سرزمین مسطح» و مارک به معنی «سرزمین مرزی» است.

روسیه

روسیه به‌معنای سرزمین قوم روس است که از اقوام ساکن در این منطقه در دوران قرون وسطی بودند. در بعضی از کشورهای قسمت شمالی اروپا، واژه روس معنای قایقران یا دریانورد می‌دهد.

چین

نام کشور چین، برگرفته از زبان پارسی بوده و ریشه سانسکریت Cīnāh دارد. عده‌ای معتقدند که این واژه از ایالت «کین» گرفته شده است که از قرن ۹ قبل از میلاد در دورترین قسمت غرب چین وجود داشته و بعداً چین را برای تشکیل سلسله کین متحد کرده است. در عین حال، امروزه این باور رایج است که نام این کشور از همان واژه Cina به‌معنای سرزمین نظم و ترتیب گرفته شده است.

اسپانیا

اسپانیا، معنای سرزمین خرگوش‌ها را می‌دهد. برخی از زبان‌شناسان معتقدند، از آنجایی که اسپانیا خرگوش‌های متنوع و عظیم‌الجثه‌ زیادی دارد و این توسط بسیاری از سفرنامه‌نویسان و دریانوردانی که به این منطقه سفر می‌کردند تأیید شده است، پس معنی سرزمین خرگوش‌ها تعبیر خوبی برای آن است.

مردم و سرزمین
افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و پاکستان کشورهایی هستند که در آسیای میانه و آسیای جنوبی واقع شده‌اند و نامشان به «ستان» ختم می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید «ستان» یک کلمه فارسی و به معنی جا، مکان یا سرزمین است. روایت‌هایی وجود دارد که این سرزمین‌ها در گذشته جزوی از کشور پهناور ایران بودند که به مرور از کشور ما جدا شدند. این کشورها ترکیبی از نام نژاد مردم آن کشور و سرزمین‌شان است؛ مانند افغانستان که به‌معنای «سرزمین افغان ها» است.

بیشتر بخوانید: