آغاز اقدامات حمایتی از بورس از اواخر هفته گذشته منجر به احیای شاخص در محدوده ۲میلیون واحد و رشد ۱۱۵هزار میلیارد تومان ارزش کل بازار سهام شد.با این حال برخی نماگر ها سیگنال خوبی مخابره نمی کنند و به نظر می رسد بازار به برای تداوم رشد به عوامل بنیادی نیاز دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، به‌دنبال نزول‌های مداوم شاخص کل بورس تهران که منجر به زیان‌های سنگین سهامداران و کاهش شدید درآمد نهادهای مالی بازار سرمایه شده است، ۲هفته پیش شورای‌ عالی بورس نشست ویژه‌ای برگزار کرد که براساس آن قرار شد منابع مالی جدیدی برای حمایت از بورس تزریق شود. در جریان برگزاری این نشست مقرر شد علاوه بر انتشار اوراق تبعی، بانک‌ها با چراغ سبز بانک مرکزی منابع جدیدی به بورس تزریق کنند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس بعد از برگزاری این نشست در این ‌باره گفت: اهم پیشنهادهای مطرح‌شده بر محور تأمین منابع لازم برای حمایت از بازار با مساعدت بانک مرکزی و همچنین انتشار اوراق تبعی تأمین مالی از سوی نهادهای مالی بازار ازجمله صندوق‌های حمایتی بازار بود.

او همچنین وعده داد عملیات مشابهی توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌منظور اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران در مورد آینده سهام آنها انجام شود.

تزریق ۱۰همت نقدینگی

چند روز پس از برگزاری نشست شورای‌ عالی بورس در هفته قبل، سازمان بورس برنامه‌های تازه‌ای را از طریق انتشار اوراق تبعی در بورس آغاز کرد و نهایتا اوایل هفته قبل هیأت عالی بانک مرکزی طرح تزریق منابع بانکی تا سقف ۱۰هزار میلیارد تومان را تصویب کرد.

طبق این مصوبه، بانک‌ها مجوز تزریق پول به بورس از طریق صندوق توسعه بازار سرمایه را پیدا کردند و این موضوع زمینه‌ای برای رشد شاخص‌های بورس شد.

بیشتر بخوانید

ثبت چهارمین روز سبز برای بورس | افزایش ۴ هزار و ۷۵۱ واحدی شاخص کل

خبر مهم برای سهامداران ؛ کارت‌ های بانکی بورسی ممنوع شد؟

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس درباره اینکه چرا لازم بود ۱۰هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شود می‌گوید: عدم‌ ورود جریان نقدی به بورس منجر به بحران‌های عمیق‌تر و عدم‌ تاب‌آوری بورس می‌شود. بازار سرمایه وارد فضای اورژانسی شده و باید این بیمار را به اشکال مختلف احیا کرد. اگر جریان نقدی وارد بازار نشود، احتمال دارد که بازار دچار بحران‌های عمیق‌تری شود و شاید نتوانیم تاب‌آوری مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

به ‌گفته قادر معصومی خانقاه، جایی لازم است که حاکمیت به میدان بیاید و پول به این بازار تزریق کند.

رشد شاخص بورس

به موازات آغاز برنامه‌های حمایتی از بورس، شاخص کل بازار سهام وارد فاز صعودی شد و دیروز نیز برای چهارمین روز متوالی بورس تهران با صعود به‌ کار خود پایان داد. این روند صعودی منجر به احیای شاخص بورس به بالای ۲میلیون واحد شد، در حالی‌ که شاخص کل بورس تهران در آخرین هفته مردادماه به زیر ۲میلیون واحد سقوط کرده بود.

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، در این مدت شاخص کل بورس تهران نزدیک به ۳۶هزار واحد معادل ۲درصد رشد کرده و ارزش کل بازار سهام بیش از ۱۱۵هزار میلیارد تومان رشد کرده و اکنون به ۸۱۶۱هزار میلیارد تومان معادل ۱۳۸میلیارد و ۳۲۰میلیون دلار رسیده است.

با وجود رشد شاخص کل بورس تهران و ارزش کل بازار سهام، برخی آمارها چندان امیدوارکننده نیستو به‌طور مثال در این مدت به‌جز چند روز در بقیه روزها روند خروج پول از بازار سهام متوقف نشد و ظرف ۲روز گذشته نیز دست‌کم ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده است.

کارشناسان بر این باورند که سیاست‌های تزریق نقدینگی اگرچه در کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به رشد شاخص‌های بورس شود، اما در بلندمدت لازم است تغییراتی در برخی سیاست‌های اقتصادی ازجمله کاهش نرخ بهره انجام شود.

به همین دلیل، سازمان بورس غیر از تزریق نقدینگی، خواستار کاهش نرخ بهره و کاهش شکاف ارز نیمایی با بازار آزاد شده است.

طبق مذاکرات انجام‌شده با بانک مرکزی، سازمان بورس خواسته است تا قیمت ارز نیمایی به نفع تولیدکننده‌ها تعدیل شود و همچنین در مورد نرخ بهره بازنگری شود.

یکی از عوامل مهمی که در طول چند سال گذشته ضربات زیادی به تولید زده است افزایش شکاف ارز نیمایی و نرخ بهره بوده و منجر به کاهش ۵۰۰هزار میلیارد تومانی سود شرکت‌های بورس از سال۱۳۹۹ تاکنون شده است.

منبع: روزنامه همشهری