در روزهای اخیر گمانه زنی هایی در مورد مدیران وزارت ارشاد دولت چهاردهم صورت گرفته که برخی از آنها ریشه در واقعیت دارد و در برخی موارد به نظر می رسد بیشتر شاهد خبرسازی هستیم تا اطلاع رسانی. آنچه پیش رو دارید و کفه مدیران سینمایی در آن سنگینی دارد، محصول پیگیری های خبرنگاران همشهری در روزهای اخیر است.

همشهری آنلاین: عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این روزها در مرحله استقرار و رایزنی ها و بررسی ها برای انتخاب همکاران و مدیرانش است. وزیر ارشاد دولت پزشکیان این امتیاز را دارد که تا همین ۳ سال پیش در ساختمان بهارستان حضور داشته و با مناسبات وزارتخانه آشنایی کامل دارد و مدیران این حوزه را به خوبی می شناسد. در روزهای اخیر گمانه زنی هایی در مورد مدیران وزارت ارشاد دولت چهاردهم صورت گرفته که برخی از آنها ریشه در واقعیت دارد و در برخی موارد به نظر می رسد بیشتر شاهد خبرسازی هستیم تا اطلاع رسانی. آنچه پیش رو دارید و کفه مدیران سینمایی در آن سنگینی دارد، محصول پیگیری های خبرنگاران همشهری در روزهای اخیر است.

معاونت مطبوعاتی
علیرضا معزی

در روزهای اخیر پرتکرار ترین نام برای پست معاونت مطبوعاتی، علیرضا معزی بوده است. معزی در دولت های یازدهم و دوازدهم پست های در پست های مدیریتی مرتبط با رسانه حضور داشت. از دبیری شورای اطلاع رسانی دولت تا معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور، مسئولیت هایی است که علیرضا معزی به عنوان مدیر نزدیک به حسین انتظامی در دولت های یازدهم و دوازدهم تجربه کرد. مدیری که سال ها در رسانه ها حضور داشته و از سردبیری هفته نامه سروش و دبیری فرهنگی در روزنامه جام جم تا تاسیس و مدیریت خبرآنلاین، بخشی از کارنامه مطبوعاتی معزی را تشکیل می دهد. معزی به عنوان یکی از چهره های جریان اعتدال، فعلا تنها گزینه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است.
قائم مقام وزیر ارشاد
حسین انتظامی

مدیر فرهنگی نزدیک به جریان اعتدال که مهم پست های مدیریت فرهنگی اش را دو دو دولت روحانی تجربه کرد، گزینه جدی قائم مقامی وزارت ارشاد است. از حسین انتظامی به عنوان یکی از گزینه های وزارت هم نام برده شده می شد و نامش در فهرست کارگروه های مختلف به عنوان گزینه حضور در پست وزیر ارشاد به چشم می خورد که در نهایت عباس صالحی راهی ساختمان بهارستان شد. رابطه خوب صالحی با حسین انتظامی در دولت های یازدهم و دوازدهم، باعث شد تا در روزهای اخیر از رییس سابق سازمان سینمایی به عنوان مهم ترین چهره برای قائم مقامی وزارت ارشاد نام برده شود. انتظامی از چهره هایی است که از دهه هفتاد پست های مختلف مدیریت فرهنگی و مدیریت رسانه را تجربه کرده است. چه در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و چه در روزنامه هایی چون جام جم و همشهری که در اولی موسسش بود و در در دومی ۲ سال مدیر عاملی اش را بر عهده داشت. انتظامی به لحاظ گرایش سیاسی بیشتر به علی لاریجانی نزدیک است و در روزهای مناظره های ریاست جمهوری، که به عنوان کارشناس مقابل نامزدها حضور داشت، به چهره ای آشنا برای مردم تبدیل شد.
سازمان سینمایی
محمد حمیدی مقدم

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، از معدود مدیران وزارت ارشاد است که صندلی اش را از دولت روحانی تا دولت شهید رییسی حفظ کرد. مدیر معتدل و عمل‌گرایی که توانست در دو دولت با دو رویکرد متفاوت کار کند و حالا نامش به عنوان یکی از گزینه های ریاست سازمان سینمایی به گوش می رسد. محمد حمیدی مقدم در دوران ریاست حسین انتظامی بر سازمان سینمایی به مرکز گسترش آمد و جایگزین طباطبایی نژاد شد و وقتی دولت عوض شد، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی هم همه مدیران زیر مجموعه اش را تغییر داد جز مدیر عامل مرکز گسترش. نام او در حالی به عنوان گزینه ریاست سازمان سینمایی به گوش می رسد که این احتمال وجود دارد حمیدی مقدم تا برگزاری جشنواره سینما حقیقت در آذرماه در پست خود باقی بماند و البته در مورد این مدیر سینمایی، باید به احتمال حضور در بنیاد سینمایی فارابی نیز اشاره کرد.
محمد مهدی طباطبایی نژاد
از مدیران سینمایی دولت های یازدهم و دوازدهم که مجموعه ای از مسئولیت ها را در دو دولت تدبیر و امید تجربه کرد. محمد مهدی طباطبایی نژاد با سابقه مدیریت در صدا و سیما در دهه هشتاد، سال های طولانی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان قائم مقام، معاون و مدیرعامل حضور داشت و در ۲ سال پایانی دولت دوازدهم مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی شد. تجربه برگزاری چندین دوره از جشنواره سینما حقیقت و دبیری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در رزومه این مدیر سینمایی به چشم می خورد.
ابراهیم داروغه زاده
ابراهیم داروغه زاده هم از مدیرانی است که از تلویزیون به سینما آمد. داروغه زاده در سمت هایی چون مدیر عاملی موسسه رسانه های تصویری و موسسه تصویر شهر حضور داشته است اما مهم ترین پست مدیریتی اش در سینما دبیری جشنواره فیلم فجر و مدیریت اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بوده است. ابراهیم داروغه زاده در دوره های سی و ششم، سی و هفتم و سی و هشتم دبیر جشنواره فیلم فجر بود و احتمالا دستاورد مهمش به عنوان مدیر سینمایی را باید دبیری جشنواره سی و هشتم فجر دانست که با توجه به شرایط، فستیوال را در مجموع پررونق برگزار کرد. در مورد داروغه زاده البته ظاهراً موانعی وجود دارد که اگر برطرف شوند، نامش در فهرست مدیران سینمایی دولت چهاردهم قرار خواهد گرفت.
علیرضا تابش
مدیر عاملی بنیاد سینمایی فارابی، در سال های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ مهم ترین حضور علیرضا تابش در مدیریت فرهنگی است. بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم، تابش که در سال‌های ۷۸ تا ۸۴ عضو هیئت نظارت بر انجمن دوستداران میراث فرهنگی بود، به عنوان مدیرکل حوزه ریاست و مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به این سازمان رفت. با این پیشینه می توان گفت مهم ترین دوران مدیریت علیرضا تابش در فارابی رقم خورده است. مطرح شدن نام تابش به عنوان گزینه ریاست سازمان سینمایی، واکنش های متفاوتی را میان طیف های سینمایی به همراه داشته است.
محمد مهدی عسگرپور
یکی از جدی ترین گزینه های حضور در پست های مدیریت فرهنگی، فعلا تمایلی به حضور در دولت نشان نداده است. محمد مهدی عسگرپور با سابقه طولانی مدیریت سینما، از مدیرعاملی فارابی در عصر اصلاحات که خیلی طول نکشید و تجربه دبیری بیستمین و بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر در ابتدای دهه هشتاد و دبیری جشنواره جهانی فجر در آخرین ماه های دولت دوازدهم، بیش از هر چیز با حضورش در خانه سینما شناخته می شود. در سال های ۸۸ تا ۹۲ عسگرپور به عنوان مدیر عامل خانه سینما با مدیران سینمایی دولت دهم درگیری های گسترده ای داشت که به بسته شدن خانه سینما هم انجامید. عسگرپور در حال حاضر رییس هیات مدیره خانه سینماست و نامش به عنوان یکی از گزینه های وزارت ارشاد هم مطرح شده بود. از عسگرپور به عنوان مدیر٫ سینماگری نام برده می شود که توانایی تعامل با طیف های متفاوت سیاسی را دارد؛ مدیری که فعلا حاضر به پذیرش پستی در دولت نشده ولی نامش میان گزینه‌ها همچنان به چشم می خورد.

معاونت هنری
نام چند نفر هم در لیست گمانه زنی های معاونت هنری دیده می شود. مدیرانی که در دولت روحانی هم حضور داشتند و البته از مدیران میانی در دولت سیزدهم نیز بودند.
محمد اللهیاری
یکی از این اسامی، محمد اللهیاری است. الهیاری فومنی دانش آموخته دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی است. از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی الهیاری می توان به مدیرکل امور کتاب و کتابخوانی، مدیرکل دفتر موسیقی، مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر پنج دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، دبیر شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران، معاون اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مدیر بخش خارجی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مدیرکل دفتر آموزش و فعالیت های فرهنگی هنری و ... اشاره کرد.
مهدی افضلی
افضلی از دیگر مدیرانی است که نامش در لیست گمانه زنی ها برای معاونت هنری دیده می شود، فردی که علاوه بر مدیریت بنیاد رودکی، مدتی نیز مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر شد.

قادر آشنا
از دیگر مدیران قادر آشناست، او دکترای اندیشه سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی دارد و سوابق مدیریتی او به استان زادگاهش باز می گردد. مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت رئیس موسسه آموزش عالی علمی_کاربردی فرهنگ و هنر، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران
و مدیریت هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از سوابق کاری آشناست. معاونت توسعه فناوری ومطالعات سینمایی سمتی بود که آشنا در دولت سیزدهم داشت.

مهدی شفیعی
شفیعی از جمله مدیرانی است که سابقه پر و پیمانی در مرکز هنرهای نمایشی دارد. مهدی شفیعی به عنوان مشاور مطالعات و برنامه‌ریزی معاون امور هنری وزیر ارشاد در معاونت هنری حضور داشت. شفیعی فارغ‌التحصیل کارگردانی تئاتر در مقطع کارشناسی ارشد است. او پیش از این رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز، معاون مالی و اداری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های البرز و خوزستان و معاون مدیرکل اداره هنرهای نمایشی بوده است. در مرکز هنرهای نمایشی نیز سکان تئاتر کشور را در دست داشت.

منبع: همشهری آنلاین