زهره حمیدی، هنرمند بازیگر ایرانی همین چند روز پیش درگذشت، او جانش را به دلیل ابتلا به سرطان از دست داد که در کل دنیا یکی از عوامل اصلی مرگ و میر است.

به گزارش همشهری آنلاین، سرطان به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و مانع مطرح است. سال ۲۰۱۹ سرطان در ۱۱۲ کشور جهان رتبه اول یا دوم و در ۲۳ کشور هم رتبه سوم یا چهارم مرگ زودرس (قبل از ۷۰ سالگی) را ثبت کرد. یک پنجم مردان و یک پنجم زنان جهان به سرطان مبتلا می‌شوند و از هر ۸ مرد و هر ۱۱ زن در جهان هم یک نفر بر اثر ابتلا به یکی از ۳۶ نوع سرطان جان خود را از دست می‌دهد. در ایران هم سرطان‌ها، نخستین عامل مرگ زودرس هستند و سالانه بیش از ۵۵ هزار مرگ به این دلیل ثبت می‌شود. بیش از ۱۳۵ هزار نفر مبتلای جدید به سرطان هم گزارش و پیش‌بینی می‌شود که این عدد تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته باشد و آمار مبتلایان به بیش از ۲۹۰ هزار نفر در سال برسد.

بعد از سرطان‌های پوست به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در جهان، سرطان‌های پستان در زنان، روده بزرگ، پروستات در مردان و معده از سرطان‌های شایع در ایران هستند و متخصصان بر غربالگری و تشخیص زودهنگام آنها تاکید دارند.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، ۳۴ هزار مرگ از مجموع ۱۲۲ هزار مرگ سالانه زودرس (زیر ۷۰ سال) و ۱۱ هزار مرگ از مجموع ۸۵ هزار مرگ خیلی زودرس (زیر۵۰ سال) سالانه در ایران ناشی از سرطان‌هاست و نزدیک به ۲۵۰ هزار ایرانی در حال حاضر با سرطان زندگی می‌کنند. چهره‌های معروف و هنرمندان هم از این قاعده مستثنی نیستند و تاکنون چهره‌های مشهور زیادی به انواع سرطان مبتلا شده یا جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند. همین چند روز پیش زهره حمیدی، بازیگر سینما و تلویزیون به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست داد. او که به سرطان پانکراس مبتلا بود.

به گفته متخصصان سرطان پانکراس (لوزالمعده) هفتمین سرطان کشنده و چهاردهمین سرطان شایع در ایران است و تشخیص به موقع در درمان آن بسیار مؤثر است.

چندی پیش دکتر بهزاد حاتمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته بود که در دهه‌های اخیر شیوع سرطان پانکراس و همچنین مرگ و میر ناشی از آن در سراسر دنیا و از جمله ایران افزایش یافته است. درد شکم، زردی و کاهش وزن، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، خستگی، ضعف و بی حالی، مدفوع کمرنگ، ادرار تیره، خارش، اسهال چرب، افسردگی و افزایش قند خون از علائم ابتلاء به این سرطان هستند.

هنرمندان دیگری هم بودند که سرطان فرصت زندگی را از آنها گرفت و درباره نوع بیماری آنها در ادامه بخوانید.

آرش میراحمدی، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر به دلیل سرطان کبد درگذشت.

مرتضی پاشائی، خواننده به بیماری سرطان معده مبتلا بود و در نهایت همین بیماری جانش را گرفت.

ماهچهره خلیلی، بازیگر سینمای ایران در اثر ابتلا به سرطان لوزالمعده در 43 سالگی درگذشت.

بهنام صفوی، خواننده پس از شش سال مبارزه با تومور مغزی جان خود را از دست داد.

دنیا فنی‌زاده، هنرمند عروسک‌گردان به سرطان سارکوم مبتلا شد و پس از تحمل چند سال بیماری در 49 سالگی درگذشت.

محمدرضا شجریان، موسیقیدان و خواننده موسیقی سنتی ایرانی هم جان خود را به دلیل ابتلا به سرطان کلیه از دست داد.

هما روستا، بازیگر و کارگردان هم به دلیل ابتلا به سرطان سینه درگذشت.

ایرج قادری، کارگردان، بازیگر و فیلنامه نویس به سرطان مثانه مبتلا بود و جان خود را به دلیل ابتلا به همین بیماری از دست داد.

خسرو شکیبایی، بازیگر و دوبلور به سرطان کبد مبتلا بود و در 64 سالگی چشم از دنیا فروبست.

منبع: همشهری آنلاین