رحمان رضایی، مربی تیم ملی اعتقاد دارد صعود به جام‌جهانی هنوز هم اتفاق مهمی است.

همشهری‌آنلاین - امیرحسین اعظمی

با پایان هفته سوم لیگ برتر، اردوی تیم ملی برای حضور در مرحله مقدماتی جام‌جهانی۲۰۲۶ آغاز خواهد شد. آخرین تورنمنت مهمی که تیم ملی در آن حضور داشت، جام‌ملت‌های آسیا بود که شاگردان امیر قلعه‌نویی با ناکامی از آن بازگشتند و حالا که تیم جام‌جهانی را در پیش‌روی خود می‌بیند، هواداران توقع دارند همزمان با صعود به این رقابت‌ها، تیم برای اولین‌بار بتواند به مرحله حذفی برسد. رحمان رضایی، مربی تیم ملی هم تأکید می‌کند که هدف بازیکنان و کادر فنی، صعود از مرحله گروهی دور نهایی است، البته به شرطی که شرایط مناسبی فراهم شود. با رضایی درباره تیم ملی و مسابقات مقدماتی جام‌جهانی صحبت کرده‌ایم.

*نخستین بازی تیم ملی در مرحله مقدماتی جام‌جهانی قرار است در اصفهان برگزار شود. این انتخاب را چطور می‌بینید؟

معمولا در کشورهای اروپایی بازی‌های ملی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود و انجام بازی با قرقیزستان در فولادشهر اصفهان هم اتفاق خوبی است. این ورزشگاه پیش از این هم از بازی‌های بین‌المللی میزبانی کرده و انجام این بازی در اصفهان می‌تواند فرصت خوبی برای مردم فوتبال‌دوست این شهر باشد تا به ورزشگاه بیایند. البته امیدوارم اکثر شهرهای ایران از لحاظ استانداردها به شرایطی برسند که بتوانند در بازی‌های باشگاهی و ملی میزبانی کنند.

*حتما خبر دارید که امیر قلعه‌نویی چند روز پیش بابت پاسخ منفی مسئولان استان خراسان رضوی برای انجام بازی تیم ملی در ورزشگاه امام‌رضا(ع) گلایه کرده بود.

بله، در جریان هستم. من برای دیدن بازی ذوب‌آهن و هوادار به مشهد رفته بودم و جالب اینجاست که حتی اجازه ندادند این بازی با حضور تماشاگران برگزار شود. مشهد استادیوم استاندارد و خوبی دارد. وقتی این ورزشگاه ساخته شده، چرا نباید بازی‌های ملی یا باشگاهی با حضور هواداران در این استادیوم برگزار شود؟ مشهد شهری است که امکانات خوبی دارد و حتی می‌تواند ۲تیم در لیگ برتر داشته باشد. در این شهر خیلی‌ها دوست دارند به ورزشگاه بروند و بازی‌ها را از نزدیک ببینند. من آنجا از مسئولان سؤال کردم که چرا اجازه ندادند بازی تیم ملی در ورزشگاه امام‌رضا(ع) برگزار شود ولی جواب درست و حسابی نشنیدم! فدراسیون فوتبال باید با مسئولان استان خراسان در این زمینه مکاتبه کند.

*حتما می‌دانید که یک تیم از کشور افغانستان برای مدتی در این ورزشگاه اردو زده بود؟

بله، اردوی تیم اتک افغانستان بود که تصاویرش در صفحات مجازی پخش شد. این بسیار ناراحت‌کننده است که تیم ملی ما فرصت بازی در این استادیوم را پیدا نکند. این ورزشگاه ساخته شده تا مسابقه فوتبال آنجا برگزار شود.

*در مورد گروه ایران در مرحله مقدماتی جام‌جهانی صحبت کنیم. قبول دارید که تیم در گروه آسانی قرار گرفته؟

گروه آسان نیست. شما خودتان می‌دانید کشورهای عربی چه شرایطی دارند، چگونه هزینه می‌کنند و هر لحظه هم امکان دارد به بازیکنان خارجی پاسپورت خودشان را بدهند و تیم‌شان را قوی‌تر کنند. امارات که پیشرفت کرده و قطر هم در ۲دوره اخیر قهرمان جام‌ملت‌های آسیا شده است. ازبکستان هم حریفی سرسخت است که در ۳بازی اخیر با آنها فقط یک‌بار برنده شده‌ایم و ۲بازی هم مساوی شده. ازبکستان در رده‌های پایه هم جزو تیم‌های خوب دنیاست.

*ولی کادر فنی تیم ملی و بازیکنان باید خیلی خوشحال باشند که با استرالیا و عربستان همگروه نشده‌ایم. درست است؟

نمی‌توان گفت باید خوشحال باشیم. ما هم ایران هستیم و طبیعتا برای همین تیم‌هایی که اسم بردید حریف سرسختی محسوب می‌شویم.

*قبول دارید که حضور در جام‌جهانی دیگر اتفاق مهمی نیست و مردم، رسانه‌ها و کارشناسان این توقع را دارند که تیم ملی برای اولین‌بار به مرحله‌حذفی صعود کند؟

نمی‌توان گفت صعود به جام‌جهانی اتفاق مهمی نیست. دوره‌های گذشته تیم‌های مطرحی بودند که نتوانستند از مرحله مقدماتی صعود کنند. با این حال باید گفت رسیدن به مرحله حذفی خواسته زیادی نیست. البته برای صعود به مرحله حذفی هم قرعه‌کشی بسیار مهم و تعیین‌کننده است و همین که خود ما چه کارهایی انجام می‌دهیم، اینکه تیم ملی چه بازی‌های دوستانه داشته باشد و اردوهای تدارکاتی در چه شرایطی برگزار شود، نکته مهمی است. اگر می‌خواهیم در جام‌جهانی موفق باشیم، باید روند آماده‌سازی تیم ملی در سطح بالایی باشد.

*بعد از جام‌ملت‌ها، امیر قلعه‌نویی و بعضی از اعضای کادر فنی طوری صحبت کردند که انگار تیم ملی نتایج و عملکرد خوبی در این جام داشته است. قبول دارید که تیم در جام‌ملت‌ها ناکام بود؟

اگر فقط نتیجه را درنظر بگیریم، بله، ناکام بودیم چون هم توقع خود ما و هم توقع خیلی‌های دیگر این بود که تیم حداقل به فینال راه پیدا کند. ما ژاپن را که تیم باکیفیتی بود، شکست دادیم ولی متأسفانه مقابل قطر غافلگیر شدیم. در فوتبال هیچ‌وقت نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

*خب چرا تیم ملی با این پتانسیل و بازیکنان باکیفیتی که دارد، باید به قطر ببازد؟

این سؤال شما اشتباه است و گفتم که در فوتبال ممکن است اتفاقات غافلگیرکننده‌ای بیفتد. بله، ما روی کاغذ تیمی قوی بودیم و خیلی‌ها تصور می‌کردند ایران به فینال برود و خودمان هم با ذهنیت برد به زمین رفتیم ولی در همه بازی‌ها همه‌چیز بستگی به این دارد که در آن ۹۰دقیقه چه اتفاقاتی در زمین مسابقه رخ می‌دهد.

*خب، به‌نظر شما چرا قطر را نبردیم؟

فکر می‌کنم ۱۰نفره‌شدن ایران تأثیرگذار بود. من نمی‌گویم قطر بد بازی کرد، آنها خوب بودند ولی ما هم خوب بودیم و حتی وقتی ۱۰نفره شدیم چند موقعیت خوب داشتیم و توپ را به دیرک دروازه هم زدیم ولی متأسفانه نتیجه آن چیزی نشد که انتظارش را داشتیم.

*فکر می‌کنید امسال لیگ باکیفیتی داشته باشیم؟

الان می‌بینیم که تیم‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس، سپاهان، استقلال‌خوزستان و چند تیم دیگر مشکل میزبانی دارند. این مسائل از بازیکنان انرژی می‌گیرد و روی ذهن آنها تأثیر منفی می‌گذارد. همین موضوع روی کیفیت لیگ هم تأثیر منفی می‌گذارد.

*آیا نباید از تیم ملی توقع قهرمانی داشت؟

ما ۵۰سال است که قهرمان نشده‌ایم، پس حتما ایراد داریم. ۵دهه قهرمان‌نشدن اتفاقی نیست. کشور قطر را مثال بزنیم، آنها از سال۲۰۰۰ برنامه‌ریزی و میلیاردها دلار هزینه کردند؛ چه در بحث ارتقای امکانات و چه در پرورش استعدادهای فوتبال. آنها به فوتبال پایه اهمیت دادند، استادیوم ساختند و برای پیشرفت به شکل قابل‌توجهی هزینه کردند، آیا نباید نتیجه‌ بگیرند؟ ما در بحث برنامه‌ریزی، آینده‌نگری، اهمیت‌دادن به فوتبال پایه، ارتقای مسائل سخت‌افزاری و خیلی فاکتورهای دیگر عقب ماندیم. فوتبال ایران امروز مشکل استادیوم دارد و چرا باید توقع داشته باشیم که تیم‌های باشگاهی و ملی در بازی‌های بین‌المللی بهترین نتیجه را بگیرند؟

منبع: روزنامه همشهری