معاون مدیر سیا با بیان اینکه این آژانس درباره حمله قریب الوقوع به مقام‌های استرالیایی هشدار داد، گفت، تروریست‌ها می‌خواستند با استفاده از مواد منفجره و چاقو در کنسرت «تیلور سوئیفت» در وین، اتریش ده‌ها هزار نفر را بکشند.

 به گزارش همشهری آنلاین،‌ «دیوید کوهن» معاون مدیر سیا همچنین گفت، مهاجمان که با داعش در ارتباط بودند به دنبال کشتار تعداد زیادی از جمله آمریکایی در کنسرت وین این خواننده آمریکایی بودند و می‌خواستند نقشه خود را عملی کنند.

وی خاطرنشان کرد، نیروهای امنیتی آمریکا توانستند مظنونان را دستگیر کنند چون سیا و شرکای آن در جامعه اطلاعاتی یکسری داده‌هایی را درباره اینکه این ترویست‌های مرتبط با داعش می‌خواستند دست به چنین اقدامی در این کنسرت بزنند، ارائه کرده و به اشتراک گذاشتند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، وی در جریان سخنرانی در یک نشست اطلاعاتی در واشنگتن دی.سی گفت: «در آژانس سیا و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی افرادی بودند که فکر می‌کردند آن روز در کنسرت سوئیفت اتفاقی می‌افتد.»

طبق گزارش‌ها، تروریست‌ها قصد داشتند به یکی از سه کنسرت سوئیفت در وین حمله کنند؛ کنسرت‌هایی که قرار بود در ۸ اوت به عنوان بخشی از قسمت اروپایی تور Eras او آغاز شود. با این حال، پس از اطلاع مقامات از توطئه خنثی شده، برنامه‌ها توسط برگزارکنندگان کنسرت لغو شد.

به گفته مقامات اتریشی، مظنون اصلی این توطئه در تاریخ ۶ اوت به همراه یک همدست ۱۷ ساله بازداشت شد. در ۸ اوت، یک مظنون دیگر ۱۸ ساله نیز بازداشت شد.

مقامات گفتند که مغز متفکر ناشناس پشت این حمله که ۱۹ سال سن دارد، پس از اینکه به صورت آنلاین خود رادیکال شده بود، با داعش بیعت کرده بود.

ظاهرا قرار بود این حمله در خارج از استادیوم انجام شود که انتظار می‌رفت حدود ۶۵۰۰۰ نفر در این کنسرت شرکت کنند. پلیس پس از کشف مواد شیمیایی و تجهیزات فنی ویژه در خانه این جوان ۱۹ ساله گفت که احتمالا تروریست‌ها قصد داشتند با استفاده از چاقو و همچنین یک وسیله انفجاری دست ساز این حمله را انجام دهند.

بر اساس اعلام مقام‌های اتریشی، گفته می‌شود مظنون اصلی همچنین به توطئه چینی برای کشتار افراد زیاد در خارج از محل برگزاری کنسرت هم برنامه ریزی کرده بود.

منبع: ایسنا