تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱

درختان کهنسال ایران به عنوان مخازن ژنتیکی، گیاهی، فرهنگی و حتی تاریخی در جهان شناخته می‌شوند و تلاش‌های بی شماری برای نگهداری و حفاظت از آنها صورت می‌گیرد.

به گزارش همشهری ‌آنلاین کیفیت، تعداد و تنوع درختان با عمر طولانی در ایران چشمگیر و حیرت‌انگیز است. برخی از درختان چنار ایران عمری چند ساله دارند.

خراسان رضوی
چنار ۲۵۰۰ ساله

چنار ۲۵۰۰ ساله

چنار کیذقان سبزوار در در روستای کیذقان واقع شده‌ و ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و گفته می‌شود قدیمی‌ترین موجود زنده خراسان بزرگ است. قطر چنار کیذقان ۶ متر، ارتفاع آن ۲۰ تا ۲۲ متر و محیط آن، ۲۸ متر است.

آذربایجان شرقی
چنار۱۷۰۰ساله

چنار ۱۷۰۰ ساله

عمر درخت چنار شهر خامنه ۱۷۰۰سال می‌رسد. این درخت چنار که در ۷۰کیلومتری غرب تبریز و در شهر خامنه قرار دارد. ۱۰ متر بلندی دارد و قطر آن در قسمتی که با زمین در تماس است، به ۵متر و ۳۰سانتی‌متر می‌رسد.

آذربایجان شرقی
چنار ۱۲۰۰ ساله اسکو

چنار ۱۲۰۰ ساله

چنار ۱۲۰۰ ساله شهرستان اسکو جزو قدیمی‌ترین درختان چنار کهنسال کشور محسوب می‌شود. این درخت در حال حاضر در بخش مرکزی شهر اسکو و در وسط سبزه میدان این شهر واقع شده است.

مرکزی
چنار ۱۱۵۰ ساله

چنار ۱۱۵۰ ساله

می‌گویند محلات شهر چنارهاست و تعداد این درخت زیبا که در نقاط مختلف شهر وجود دارد قابل شمارش نیست. اما از کنار این درخت چنار که قدمتی بالغ بر ۱۱۵۰ سال دارد به سادگی نمی‌توان گذشت.

اصفهان
چنار ۶۰۰ ساله

چنار ۶۰۰ ساله

درخت چنار روستای ون در کاشان ۶۰۰ ساله است. محیط این درخت حدود ۲۷ متر، ارتفاعش حدود ۲۰ متر، تاج پوشش حدود ۱۰۰ مترمربع و ارزش زیست‌محیطی‌اش را حدود ۵ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

قزوین
چنار ۵۰۰ ساله

چنار ۵۰۰ ساله

چنار کهنسال شهر سیردان در استان قزوین ۵۰۰ ساله است. این درخت کهنسال در منتهی‌الیه شرقی شهر و در مجاورت باغات سنتی سیردان واقع شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده.