ارتقای توان رزم نیروی‌دریایی سپاه پاسداران طی سال‌های اخیر به‌ویژه در حوزه خلیج فارس توجه تحلیلگران نظامی غرب را به خود جلب کرده و سبب شده آنان تحولات این حوزه را به دقت مورد بررسی قرار دهند؛ موضوعی که آخرین نمونه آن روند ساخت ناو شهید باقری است.

همشهری آنلاین گروه سیاسی: حدود یک هفته پیش بود که انتشار تصاویر تازه‌ از روند تکمیل ناو شهید باقری سپاه‌پاسداران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشت. این عکس‌ها اما از چشم تحلیلگران مسائل نظامی غربی نیز دور نماند و تحلیل‌هایی را دراین زمینه به‌دنبال داشت.

در شرایطی که برخی کارشناسان مسائل نظامی معتقدند با توجه به تصاویر منتشر شده، ساخت ناو شهید باقری مراحل پایانی خود را پشت‌سر می‌گذارد، پایگاه تحلیلی «نشنال اینترست»، نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی در گزارشی با اشاره به روند تکمیل ناو شهید باقری سپاه پاسداران، این اقدام را برداشتن گام مهمی ازسوی ایران به‌منظور توسعه توانمندی‌های دریایی خود ارزیابی کرد.

دراین گزارش، که به قلم «پیتر سوسیو» تحلیلگر مسائل نظامی آمریکایی نوشته شده، تاکید شده‌است که ساخت ناو شهید باقری، گامی مهم ازسوی ایران در مسیر قدرت‌نمایی دریایی و گسترش توان رزم دریایی خود به‌حساب می‌آید.

پیشرفتی در توانایی‌های دریایی ایران

این تحلیلگر آمریکایی با وجود اینکه ادعا می‌کند «ناو شهید باقری نمی‌تواند با ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز ایالات‌متحده برابری کند»، درعین حال تاکید می‌کند که ناو جدید سپاه‌پاسداران برای پرتاب پهپادهای بومی ایران طراحی شده‌ و دارای سکوی پرتاب زاویه‌دار و رمپ پرش است.

در این گزارش با اشاره به اینکه سپاه پاسداران در حال تبدیل یک «کشتی کانتینری تجاری» به «ناو پهپادبر» است، تاکید شده این اقدام پیشرفتی در توانایی‌های دریایی ایران و قدرت رزم دریایی سپاه‌پاسداران به‌شمار می‌رود.

پیتر سوسیو در این گزارش با اعلام اینکه ناو شهید مهدوی نیز ازسوی سپاه‌پاسداران در حال تکمیل و ارتقاست، ساخت ناو شهید باقری را «نگاه نوآورانه» ایران به ناوهای هواپیمابر و پهپادبر ارزیابی و تاکید می‌کند: «هفته گذشته تصاویری در فضای‌مجازی منتشر شد که نشان‌دهنده پیشرفت ایران در ساخت نوعی ناو هواپیمابر بود. تبدیل یک کشتی کانتینری تجاری به ناو پهپادبر، نشان‌دهنده تلاش تهران به‌منظور دستیابی سریع و بدون‌صرف میلیاردها دلار به چنین ناوی است.»

این تازه آغاز راه است

در ادامه گزارش نشنال‌اینترست، ضمن بیان اینکه از ناو شهید باقری به‌منظور پرتاب پهپادهای بومی ایران استفاده خواهد شد، تاکید شده‌است: «ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در حوزه پهپادی داشته است. آخرین تصاویر نشان می‌دهد ناو شهید باقری دارای یک سکوی پرواز زاویه‌دار تقریباً کامل با رمپ پرش است؛ مشابه آنچه در ناوهای کلاس ملکه الیزابت نیروی دریایی انگلیس و دریاسالار کوزنتسوف روسیه به‌کار رفته است.»

پیتر سوسیو در ادامه این گزارش با طرح این ادعا که «تبدیل یک کشتی کانتینری به ناو پهپادبر ممکن است برخی از قابلیت‌های آن، از جمله توانایی پرتاب و فرود پهپادها را محدود کند»، به بیان گزاره‌های احتمالی درباره رفع این مشکل ازسوی سازندگان این ناو اشاره می‌کند.

این تحلیلگران نظامی همچنین عنوان می‌کند که «ارزیابی ناظران نشان می‌دهد عرشه پرواز هنوز باریک است و می‌تواند تحرک پهپادهای بزرگ را سخت کند. در طول عملیات فرود، ممکن است لازم باشد از کابل‌های برقگیر یا موانع دیگر استفاده شود.»

سوسیو در پایان گزارش تحلیلی خود پیرامون ویژگی‌های ناو شهید باقری، با تاکید بر اینکه این ناو ایرانی می‌تواند گستره نفوذ دریایی ایران را در سطح آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش دهد، بیان کرد که ناو شهید باقری ممکن است برای قدرت‌نمایی به یک بندر دور دست اعزام شود.

این تحلیلگر آمریکایی در انتها اضافه می‌کند که مانند آنچه چین در حدود یک دهه قبل برای توسعه برنامه ناوهای هواپیمابر خود انجام داد، این تنها آغاز تلاش‌های تهران برای ایجاد یک نیروی دریایی راهبردی است.