شرکت Boom Supersonic دومین پرواز آزمایشی و نمایشی هواپیمای مافوق صوت XB-۱ خود را با موفقیت به پایان رساند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از تک‌ناک، در ۲۶ آگوست ۲۰۲۴، نمونه اولیه این هواپیما به همراه یک خلبان ارشد به نام تریستان براندنبورگ برای یک پرواز ۱۵ دقیقه‌ای در موهاوی کالیفرنیا به پرواز درآمد.

آخرین آزمایش این هواپیما نیز در ۲۲ مارس ۲۰۲۴ انجام می‌شود و بخشی از گسترش تدریجی عملکرد XB-۱ در پیش‌بینی اولین پرواز مافوق صوت است.

این هواپیما با بلند شدن از بندر هوایی و فضایی موهاوی به ارتفاع ۳۱۷۰ متر و سرعت ۴۴۵ کیلومتر در ساعت رسید.

چک لیست آزمایش‌های آن شامل بررسی هندلینگ هواپیما و فعال کردن یک سیستم جدید افزایش پایداری دیجیتال برای میرایی رول به منظور کمک به حفظ کنترل در شرایط توقف است.

علاوه بر این، بال سمت راست XB-۱ برای نظارت بر جهت و قدرت جریان هوا روی بال نصب شده بود.

هدف XB-۱ ارائه داده‌ها برای هواپیمای مافوق صوت Overture شرکت Boom می‌باشد، که به عنوان جانشین قرن بیست و یکم هواپیمای بازنشسته Concorde در نظر گرفته شده است.

Overture یک هواپیمای اقتصادی می‌باشد و طراحی بدنه‌ آن به گونه‌ای است که صدای انفجار صوتی معروف را به یک صدای خفیف تبدیل می‌کند.

این موضوع به Overture اجازه می‌دهد تا در مسیرهای زمینی ایالات متحده فعالیت کند.

همچنین این هواپیما دارای آیرودینامیک بهینه‌سازی شده دیجیتالی، کامپوزیت‌های کربنی، ورودی‌های موتور مافوق صوت پیشرفته و سیستم دید واقعیت افزوده برای دید در هنگام برخاستن و فرود خواهد بود.

به گفته شرکت Boom، هواپیمای XB-۱ به آزمایش‌های مورد نظر برای پرواز در حدود ۱۰ پرواز در ارتفاعات و سرعت‌های بالاتر ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

این آزمایش‌ها شامل بررسی تمام سیستم‌ها و حفظ ایمنی این هواپیمای مافوق صوت در هنگام ورود به قلمرو فراصوت و مافوق صوت می‌شود.

با رسیدن هواپیما به سرعت مافوق صوت، آزمایش در منطقه Black Mountain Supersonic Corridor در پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا انجام خواهد شد.

بلیک شول، مؤسس و مدیر عامل Boom Supersonic اعلام کرد: «XB-۱ امروز صبح دومین پرواز فوق‌العاده‌ خود را انجام داد. نتایج اولیه نشان می‌دهد که ما با موفقیت یافته‌های پرواز اول را حل کرده‌ایم و برای ادامه آزمایش‌ها در مسیر پرواز مافوق صوت هیجان‌زده هستیم.»

پرواز امروز XB-۱ گام دیگری به سوی بازگشت سفرهای مسافری مافوق صوت است.