طوفان حاره ASNA که عصر جمعه (9شهریور) در موقعیت ۲۳.۵ درجه شمالی و ۶۷ درجه شرقی و در فاصله ۶۵۰ کیلومتری سواحل چابهار قرار گرفته بود، به سمت عمان تغییر مسیر داد.

به گزارش همشهری ‌آنلاین، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با تایید این خبر به همشهری می گوید: «سیکل طوفان حاره که این روزها به نظر می رسید قرار است وارد ایران شود، در اقیانوس هند است و به نام ASNA شناخته شده. این طوفان روز جمعه (9 شهریور) به چابهار نزدیک شده بود، ولی خوشبختانه به سمت عمان تغییر مسیر داد.» این در حالی است که پیش از این سازمان هواشناسی کشور هشدار سطح نارنجی برای این منطقه صادر کرده بود.

صادق ضیائیان عنوان می کند: «در این حالت اثرات طوفان حاره ASNA بر روی خشکی نخواهد گذاشت، زیرا این طوفان در خشکی خسارات زیادی را به جای می گذارد.»

او تاکید می کند: «توصیه ما به عوامل کشتی هایی است که قصد دارند به دریای عمان و دریای عرب سفر کنند، احتیاط های لازم را در نظر بگیرند و بهتر است در این مسیرها نباشند.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره اینکه چرا به این طوفان «حاره» می گویند، یادآور می شود: «به این دلیل نامش طوفان حاره ای است که عمدتا در مناطق حاره شکل می گیرد. مناطق حاره یعنی دمای بین صفر درجه تا 23.5 درجه خط استوا اغلب در مناطق نزدیک به اقیانوس ها هستند، شکل گرفته و توسعه پیدا می کند.»

ضیائیان می گوید: «زمانی که طوفان حاره وارد خشکی می شود، خسارت زیادی به بار می آورد و اگر در دریا شکل بگیرد، بازهم تلاطم بسیاری را در دریا ایجاد کرده و امواج بسیار مرتفعی را خلق می کند. در حالی که همراه با باد شدید است.»

او اضافه می کند: «البته طوفان حاره در کشورهای مختلف به نام های گوناگونی شناخته می شود. مثلا در ژاپن طوفان تیفون گفته می شود و در آمریکا تورنادو می گویند.»

منبع: روزنامه همشهری