روند تاسیس داروخانه‌ها با آیین‌نامه جدید قرار بود منجر به افزایش سطح دسترسی مردم و بیماران شود اما آنچه اکنون به نظر می‌رسد، افزایش داروخانه‌ها در مناطق برخوردار و کاهش سطح دسترسی در مناطق محروم و کمتر برخوردار شده. وضعیتی که در شهری مثل تهران هم دیده می‌شود و شمال و جنوبش تفاوت زیادی با هم دارند.

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: آمار داروخانه‌های تهران بعد از ابلاغ آیین‌نامه جدید داروخانه (9 خرداد 1400) که نصاب جمعیت و فاصله جمعیتی صفر شد، روند افزایشی قابل توجهی را ثبت کرد. قرار بود این آیین‌نامه منجر به برقراری عدالت و دسترسی بیشتر خانواده‌ها به داروخانه‌ها شود، اما نه تنها محقق نشد که برعکس منجر به افزایش تعداد این مراکز در برخی مناطق و عدم تغییر یا حتی کاهش داروخانه‌ها در مناطق دیگر شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این آیین‌نامه برخورداری ساکنان 6 منطقه تهران به داروخانه‌ها را افزایش داده و برعکس در 3 منطقه پرجمعیت تهران نه تنها افزایش تاسیس داروخانه رقم نخورده که سطح دسترسی هم کاهش پیدا کرده است.

دکتر بهمن صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان تهران در این باره به چند آمار جدید اشاره می‌کند و به همشهری آنلاین می‌گوید: با وجودی که تاکید حاکمیت در این حوزه عدالت در دسترسی است اما با آزادسازی تاسیس داروخانه اکنون عدالت دسترسی در شهری مثل تهران به شدت افزایش پیدا کرده اما برخی شهرهای کشور همچنان محروم مانده‌اند و یک تفاوت فاحش در سرانه داروخانه‌ها رقم خورده است.

به گفته صبور در حال حاضر 3300 داروخانه در استان تهران وجود دارد که 900 داروخانه از پاییز 1400 تا 1402 با آیین‌نامه جدید اضافه شده‌ است.

او با بیان این که بیش از 2500 داروخانه در خود شهر تهران فعال هستند، ادامه می‌دهد: این در حالی است 60 درصد داروخانه‌ها در 6 منطقه شهر تهران (یک تا 6) تاسیس شده‌اند. اما اکنون 2 منطقه جدید هم به فهرست مناطق پرخوردار تهران از نظر آمار داروخانه‌ها اضافه شده‌اند؛ منطقه 20 و منطقه حاشیه‌ای شهر تهران شامل ملارد و رباط کریم.

صبور درباره میانگین سرانه داروخانه در شهر تهران هم بیان می‌کند: این سرانه در تهران به ازای هر 3800 نفر یک داروخانه است و در برخی مناطق حتی به زیر 2 هزار نفر هم رسیده است. اما در برخی مناطق پرجمعیت تهران از جمله 13، 14 و 17 این روند پرسرعت تاسیس داروخانه وجود نداشته است. حتی در برخی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی این سرانه بالای 15 هزار نفر است. به همین دلیل نه تنها شاهد افزایش عدالت دسترسی نیستیم که تنها این افزایش دسترسی در مناطق برخوردار رخ داده است. در بسیاری از نقاط کمتر برخوردار کف میانگین سرانه داروخانه بیش از 10 تا 12 هزار نفر است.

منبع: همشهری آنلاین