در روزهای اخیر فرصتی فراهم شد تا رئیس شورای شهر تهران با دعوت رسمی در ششمین مجمع بین المللی شهرهای کشورهای عضو بریکس در روسیه حاضر شود.

هشهری آنلاین ، محمودرضا کبیری یگانه، مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران, مجمع بین المللی شهرهای کشورهای عضو بریکس (BRICS IMF) یک رویداد اقتصادی تجاری با هدف توسعه و ایجاد همکاری های شبکه ای در موضوعات مختلف با کشورهای آسیایی، خاورمیانه آمریکای لاتین و آفریقا است و از سال ۲۰۲۰ رویداد BRICS IMF در تقویم رسمی رویدادهای کشورهای شرکت کننده در انجمن بین المللی بریکس گنجانده شده است.
در این مجمع حدود ۵۰۰۰ نماینده از بیش از ۱۰۰ کشور و ۸۰ منطقه روسیه در این رویداد شرکت داشتند. علاوه بر برنامه اصلی، نمایشگاهی با حضور شرکت کنندگان و شرکای کلیدی نیز در حاشیه مجمع به شکل B2B و B2G، کنفرانس‌های تجاری، رویدادهای مطبوعاتی، ارائه سخنرانی از سوی شهرهای عضو بریکس و سایر شرکت کنندگان برگزار شد. هدف اصلی این مجمع، توسعه همکاری‌های بین المللی میان شهری و میان پارلمانی و تغییر شیوه‌های نوآورانه در توسعه پایدار سیاست‌های کلان است.
بریکس ( BRICS) در واقع نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است و عنوان آن از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی آن کشورها یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ساخته شده است. در ابتدا نام این گروه بریک نام داشت اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت. در ادامه نیز شش کشور آرژانتین، اتیوپی، امارات متحده عربی، ایران، عربستان سعودی و مصر به جمع این گروه اضافه شدند.
ایران در دولت سیزدهم به صورت جدی خواهان پیوستن به این گروه شد تا اینکه در شهریور ۱۴۰۲ رسما خبر اعلام عضویت ایران در گروه بریکس همزمان با سفر آیت الله رئیسی به آفریقای جنوبی در رسانه ها منتشر شد و به عنوان دستاوردی از دولت شهید رئیسی در حوزه سیاست خارجی ماندگار شد.
در باب اهمیت و جایگاه بریکس می توان گفت نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد. در سال ۲۰۱۸ ترکیب‌بندی اسمی تولید ناخالص داخلی این گروه، حدود ۵۷ تریلیون دلار آمریکا بود.
امروزه بر همگان آشکار است که چالش‌های جهانی نظیر تغییرات اقلیمی، بحران‌های انسانی و نابرابری‌های اقتصادی، نیازمند پاسخ‌های مبتنی بر تجربیات محلی و تلفیق آن با دیپلماسی شهری است، این هدف تنها از طریق همکاری نزدیک و تبادل دانش و تجربیات ممکن است. از این رو بر این باورم باید تجربیات و اندوخته های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و از دستاوردهای یکدیگر بهره‌برداری کنیم تا بتوانیم به یک آینده بهتر برای شهرهای خود دست یابیم.
این مجمع، به عنوان یک نهاد بین‌المللی برجسته، فرصتی مغتنم برای ارتقاء همکاری‌های جهانی و تبادل تجربیات میان شهرها و پارلمان‌های شهری فراهم می‌آورد. این تعاملات نه تنها به تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز نوآوری و تبادل بهترین شیوه‌های مدیریتی خواهد بود. به‌ویژه در زمینه‌های توسعه شهری پایدار، اقتصاد دیجیتال، و مقاوم‌سازی در برابر بحران‌ها، این تبادل تجربیات می‌تواند به‌عنوان محرکی برای پیشرفت عمل کند.
یکی از نکات برجسته این مجمع حمایت چشمگیر اعضای حاضر در این مجمع از مردم مظلوم غزه بود، علاوه بر مواضع قاطع مهدی چمران، بسیاری از مسئولان شهری حاضر در این نشست به طور صریح و آشکار مخالفت خود را با جنایات رژیم نامشروع صهیونیستی اعلام کردند و به نظر می رسد با وام گیری از این گونه نشست های بین المللی، اجماع جهانی شدیدتری بر علیه اسرائیل ایجاد کرد.
با مروری بر آنچه رد این نشست گذشت به نظر می رسد علاقه و اشتیاق میهمانان خارجی برای تعامل با ایران و استفاده از تجارب و موفقیت های تهران در زمینه مدیریت شهری غرورآفرین بوده است، بسیاری از مدیران شهری بر این باور بودند تهران به رغم تحریم های شدید بین المللی در دو دهه اخیر رشد چشمگیری در حوزه مدیریت شهری داشته و استفاده از تجربیات موضوعاتی همچون حمل و نقل عمومی، مدیریت بهینه پسماند و حمایت از ابتکارات سبز نیز به صورت متقابل می تواند برای ایران مفید باشد.

منبع: روزنامه همشهری