نشریه هوانوردی «فلوگ ریویو» می‌گوید ایران در ساخت هواپیما در حال پیشرفت است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یکهان، این نشریه آلمانی در گزارشی نوشت: ایران در حال توسعه یک هواپیمای ترابری سبک برای نیروی هوائی خود است. نمونه اولیه این هواپیما از سال ۲۰۲۳ در حال پرواز است و اکنون هواپیمای «توربوپراپ» دوموتوره‌ای که «سیمرغ» نامیده می‌شود، در آزمون‌های تأیید صلاحیت قرار دارد.

ایرانی‌ها این هواپیمای کوتاه پرواز سیمرغ را که مشابه آنتونوف An-۱۴۰ است، از سال ۲۰۰۰، در کارخانه هواپیماسازی هسا در اصفهان مونتاژ می‌کردند. ایران در اواسط سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که نسخه‌ای کاملاً به‌روزشده از IrAn-۱۴۰ را ارائه خواهد داد. این بار هدف ایران تمرکز بر نیازهای نظامی بود که به دنبال جایگزینی برای هواپیماهای ترابری قدیمی فوکر F-۲۷ می‌گشت.

بر اساس تصاویر منتشرشده، در نمونه بازسازی ‌شده هواپیمای سیمرغ، درِ بارگیری از پشت هواپیمای تعبیه شده و همچنین موتورها هم بهبود یافته است. بر اساس ویدیوهایی که رسانه‌های جمهوری اسلامی منتشر کردند سیمرغ اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داده است.

نشریه آلمانی می‌افزاید: بر اساس اطلاعات فنی که درباره سیمرغ منتشر شده، این هواپیما می‌تواند تا شش تن بار حمل کند و احتمالاً مانند هواپیماهای مسافربری ایران ۱۴۰ یک نسخه از موتور TW۳-۱۱۷ متعلق به شرکت کلیموو روی آن نصب شده باشد.

آیا به غیر از نمونه اولیه موجود، نمونه‌های دیگری از سیمرغ وجود دارد یا خیر؟ ما اطلاعی نداریم؛ با این حال اگرچه سیمرغ عمدتاً برای اهداف نظامی توسعه یافته، اما در آینده امکان بازتولید آن به عنوان یک هواپیمای مسافربری نیز وجود دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند مشکلات هواپیمای آنتونوف ایران ۱۴۰ مورد تحلیل قرار گرفته و برطرف شده اما اینکه آیا هواپیماهای از رده‌خارج‌شده‌ای که اکنون در انبار قرار دارند نیز در آینده به سیمرغ تبدیل خواهند شد یا نه، هنوز مشخص نیست.

این امکان وجود دارد که این هواپیماها به سیمرغ تبدیل شوند و بر همین اساس هم ساخت هواپیماهای جدید بار دیگر در کارخانه هسا در اصفهان برنامه‌ریزی شده است.

برچسب‌ها