رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برقراری رابطه با دو کشور روسیه و کره شمالی استقبال کرده و برقراری و حفظ چنین ارتباطی را هوشمندانه خواند.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ دونالد ترامپ، نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا، برقراری تعامل مثبت با کشورهایی مانند روسیه و کره‌شمالی را اقدامی هوشمندانه توصیف کرده و از آن استقبال کرد.

به گزارش راشاتودی، ترامپ در اظهاراتی استدلال کرد که برقراری تعامل با روسیه و کره شمالی و همراهی کردن با هر دو کشور اقدام بسیار خوبی خواهد بود.

ترامپ در جریان سخنرانی اخیر خود در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا با اشاره به دیدار خود با کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی میان دو کشورِ کره شمالی و کره جنوبی، از تلاش‌های دیپلماتیک خود برای اصلاح روابط واشنگتن با پیونگ‌یانگ سخن گفت.

ترامپ در این رابطه بیان کرد: من با کیم‌جونگ اون، رهبر کره شمالی کنار آمدم و روابط خوبی با این کشور داشتم. ما توانایی‌های هسته‌ای کره شمالی را هم بررسی کرده بودیم و می‌دانستیم توانایی این کشور در این زمینه قابل توجه است. از این جهت کنار آمدن با کره شمالی اقدام خوبی است و تصمیم اشتباهی نیست.

او در ادامه ضمن حمایت از برقراری ارتباط با مسکو نیز بیان کرد: کنار آمدن با مسکو هم اقدام نادرست و بدی نیست. ترامپ ضمن انتقاد از دولت بایدن به خاطر عملکرد خود در این زمینه بار دیگر مدعی شد، بایدن رئیس‌جمهوری با ضریب هوشی بسیار پایین است و تحت تاثیر ناتوانی ذهنی‌اش، می‌توانیم بگوییم او اصلا وجود ندارد چرا که او عقل خود را به طور کامل از دست داده است.

ترامپ بار دیگر این ادعا را تکرار کرد که اگر او به جای بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شده بود، اکنون روابط با روسیه به صورت دیگری پیش‌ می‌رفت و تاکید کرد، روابط دو کشور به این مرحله‌ای که هم اکنون هست، نمی‌رسید.

اظهارات ترامپ در پاسخ به اتهامات رقیب انتخاباتی وی، کامالا هریس، معاون کنونی جو بایدن بیان شد که گفته بود: به دیکتاتورهایی مانند کیم‌جونگ اون که به ترامپ میدان می‌دهند، نزدیک نخواهم شد.

هریس در جریان برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات به صراحت از برقراری تعامل با کشور کره جنوبی انتقاد کرده و سوابق ترامپ در برقراری ارتباط با کیم‌جونگ اون را زیر سوال برده بود.

منبع: فارس