بازیکن سابق تیم ملی گفت: خنده‌دارترین حرف این است که بخواهیم در تیم ملی بزرگسالان جوانگرایی کنیم در حالی که وظیفه سرمربی دعوت از عصاره بازیکنان لژیونر و لیگ برتر است.

به گزارش همشهری آنلاین، رضا عنایتی، درباره دیدار تیم ملی فوتبال ایران با قرقیزستان در دور اول انتخابی جام جهانی اظهار کرد: اول از همه که جای تأسف دارد بازی تیم ملی در ورزشگاه آزادی یا یک ورزشگاه مدرن‌تر از فولادشهر برگزار نمی‌شود. شروع بازی‌ها در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی خیلی سخت و مهم است. سطح کیفی حریفان تیم ملی و تمامی تیم‌ها در آسیا شتاب بسیار خوبی گرفته و هیچ تیم کم نام و نشانی، حریف دست و پا بسته‌ای برابر تیم‌های بزرگ آسیا از جمله ایران نیست.

وی ادامه داد: تیم ملی بازیکنان خوب و با کیفیتی دارد و اگر به لحاظ روحی روانی و تاکتیکی بتوانیم برنامه‌ها را خوب جلو ببریم و متمرکز بازی کنیم، مطمئن باشید اتفاقات خوبی برای ما رخ می‌دهد. بازی‌های سختی پیش روی تیم ملی است، در مرحله قبلی گزینشی جام جهانی دیدید که ازبکستان برای ما دردسرساز شد یا در جام ملت‌ها مانع قهرمانی‌مان شد. باید با حداکثر تمرکز و با رعایت تمامی جوانب به شکلی بازی کنیم که از گام اول برنده باشیم، امتیازات را جمع کنیم تا در بازی‌های پایانی دغدغه صعود نداشته باشیم. بلاتردید تیم ملی قرقیزستان حریفی نیست که از پیش بازنده باشد. این تیم هم برنامه ریزی خوبی کرده و انگیزه زیادی دارد تا برابر حریف مطرح خود نتیجه بگیرد. اگر حریفی را ساده بدانیم در واقع اجازه دادیم تا انگیزه‌مان برای بردن افت پیدا کند. اتفاقاً هر چه جدی‌تر روی حریفان حساب کنیم احتمال برنده شدن خود را افزایش می‌دهیم و حتماً بازی با قرقیزستان جدی گرفته خواهد شد.

ملی‌پوش سابق در خصوص لیست امیر قلعه‌نویی برای بازی با قرقیزستان و امارات گفت: لیست تیم ملی محدودیت دارد و سرمربی که نمی‌تواند همه بازیکنان را به تیم ملی دعوت کند. قلعه‌نویی بر اساس تشخیصی که می‌دهد و نیازی که تیمش دارد نفرات منتخب خود را دعوت می‌کند تا با توجه به اهدافی که دارد با رقبا بازی کند. قلعه‌نویی در اردوهای بعدی از نفراتی که در این لیست جا مانده‌اند بسته به نیاز تیمش دعوت می‌کند و باید به تفکرات او احترام گذاشت. آنچه در اولویت است کسب نتیجه تیم ملی بوده و قطعاً سرمربی تیم ملی به همراه دستیاران خود، برنامه‌های خوبی چیده‌اند تا از دو دیدار با قرقیزستان و امارات ۶ امتیاز کسب شود.

وی در مورد اینکه جوانگرایی در تیم ملی از سوی قلعه‌نویی با همان شیب ملایمی که وی به آن اشاره کرد در حال اجراست، یادآور شد: خنده‌دارترین حرف این است که بخواهیم در تیم ملی جوانگرایی کنیم. فلسفه جوانگرایی از تیم‌های رده‌های پایه در باشگاه‌ها آغاز می‌شود. تیم‌های ملی در هر رده سنی چکیده تیم‌های باشگاهی را می‌گیرند. وظیفه تیم ملی بزرگسالان جوانگرایی نیست و دوستانی که کتابدار هستند به اشتباه عنوان می‌کنند که تیم ملی جوانگرایی می‌کند. عصاره بازیکنان لیگ برتر و لژیونرها به تیم ملی بزرگسالان می‌روند و ارتباطی ندارد که این تیم برای جوانگرایی سیبل قرار گیرد. فشار آوردن به سرمربی تیم ملی برای جوانگرایی منطقی نیست. ما باید لیگ برتر جوان داشته باشیم نه اینکه تیم ملی ما جوان باشد. از پایه و اساس جوانگرایی تیم ملی اشتباه است. سرمربی باید آماده‌ترین نفرات را فرا بخواند و با بهره‌گیری از آنها نتیجه بگیرد. قطعاً بازیکنان جوانی که بتوانند به تیم ملی کمک کنند از نگاه سرمربی پنهان نمی‌مانند.

عنایتی درباره اینکه شعار علیه جواد نکونام از روی سکوها داده شده و خواهان اخراج سرمربی استقلال شده‌اند، عنوان کرد: اول از همه باید بگویم استقلال این فصل و فصل گذشته تفاوت چندانی ندارند. اگر تیمی داشته باشید که نفرات آن با هم منسجم باشند بهتر از تیمی است که بازیکنان مطرحی در اختیار داشته باشد، اما میان آنها هماهنگی نیست. این فصل شاکله استقلال دست خورده و بازیکنان با هم هماهنگ نیستند. نیاز به زمان است تا بازیکنان جدید و سابق تیم نسبت به هم شناخت پیدا کنند و حداقل تا هفته ششم باید به تیم برای رسیدن به هماهنگی زمان داد. استقلال تاکتیک و برنامه دارد ولی درک متقابل میان بازیکنان وجود ندارد. زمان می‌خواهد تا بازیکنان نسبت به بازی همدیگر آگاهی محیطی پیدا کنند. فصل پیش از استقلال حمایت کردم و علیه من جبهه گرفته شد. این فصل هم به عنوان یک تماشاگر استقلال از هواداران خواهش می‌کنم تا به جواد نکونام و کادرفنی او فرصت داده شود. تا هفته هشتم استقلال به تیمی قابل قضاوت تبدیل می‌شود و در آن زمان نتایج خوبی گرفته و می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه سایه فرهاد مجیدی کنار نیمکت استقلال است و هوادارانی که خواهان برکناری جواد نکونام شده‌اند نام او را فریاد می‌زنند، تصریح کرد: کسی که سرمربی استقلال می‌شود در همه حال باید منتظر مطرح شدن اسامی مختلف به جای خود باشد. نه تنها برای نکونام که برای سرمربیان بزرگ هم چنین اتفاقی رخ داده است. موافقان و مخالفانی دارید که موافقان همه تلاش خود را می‌کنند تا تیم نتیجه بگیرد و مخالفان از هیچ کوششی فروگذار نیستند تا ناموفق باشید. تمام اعضای باشگاه و تیم استقلال باید با حواشی از قبل چیده شده مقابله کنند، ضمن اینکه فرهاد مجیدی در مرتبه سومی که در استقلال مربی شد به قهرمانی لیگ برتر رسید. فرهاد مجیدی یکی از اسطوره‌های استقلال است که بازیکن تأثیرگذاری بوده و در زمان سرمربیگری هم جام قهرمانی آورده است. حافظه فوتبال به شدت ضعف دارد، کارلو آنجلوتی با رئال مادرید قهرمانی‌های زیادی آورده ولی با دو باخت انتقاداتی به او می‌شود که انگار این قهرمانی‌ها را سرمربیگری دیگری کسب کرده، دو برد متوالی استقلال را از مخمصه خارج می‌کند و تیم نکونام باید هر چه زودتر خود را در مسیر پیروزی قرار دهد.

عنایتی درباره انتقاداتی که به مدیریت باشگاه استقلال می‌شود که نفراتی، چون یامگا و مرادمند از لیست تیم بیرون هستند، گفت: فرشید سمیعی و دیگر اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال از جمله احمد شهریاری به دنبال آن هستند تا استقلال موفق باشد. بهترین راهکار مدیریت استقلال این است به صورت شفاف در مورد تمامی مواردی که برای تیم ایجاد حاشیه می‌کند جواب دهند و حتی ایرادی ندارد تا این پاسخ‌ها در نشست خبری داده شود.

منبع: آنا