تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۳

گروه بورس: موج شایعات و همچنین افشا نشدن اطلاعات شرکت‌ها، که از چند ماه گذشته در بورس تهران آغاز شده با وقوع شایعات جدید در مورد شرکت توسعه معادن روی، ابعاد تازه‌تری پیدا کرد

به گزارش همشهری، از ابتدای امسال و همزمان با بررسی پرونده شرکت صدرا و پس از آن شرکت پتروشیمی اصفهان، موج تازه‌ای از افشای تخلفات در بورس تهران به راه افتاد.
کارشناسان معتقدند: ضعیف بودن بازوی نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار باعث شده هر روز خبر جدیدی درمورد شرکت‌هایی منتشر شود که اطلاعات واقعی خود را منتشر نکرده‌اند.

به‌تازگی شایعاتی سبب اقبال به سهام حفاری شمال شده، درحالی که کارشناسان معتقدند هیچ‌کدام از برنامه‌های ارائه شده نشان‌دهنده تاثیر بر قیمت سهام نیست.
در طول چند هفته گذشته نیز اخباری در مورد زیان عملکرد ایران خودرو منتشر شد که تاکنون هیچ پاسخ دقیقی به این اخبار داده نشده است.

نمونه چنین حوادثی در مورد شرکت‌های صدرا، پتروشیمی اصفهان و مخابرات رخ داده و به‌تازگی نیز انتشار خبر‌های جدید در مورد شرکت توسعه معادن روی باعث شد تا ارزش سهام این شرکت در یک روز 95 درصد رشد کند.

در همین زمینه پرویز شیری‌زاده، مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار به همشهری گفت: مهم‌ترین و عمده‌ترین تخلف شرکت‌های فعال در  بورس تهران منتشر نکردن اطلاعات است که برای این کار براساس ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار جریمه‌های نقدی و حتی حبس در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین الزام شرکت‌های بورس بحث افشای اطلاعات است، افزود: برخی دیگر از تخلفات که از اهمیت کمتری برخوردار است شامل پرداخت نکردن به موقع سود به سهامداران، فروش حق تقدم بدون اطلاع سهامدار و همچنین جلوگیری از ورود سهامدار به مجمع است. به‌گفته وی، درصورتی‌که یک شرکت تخلفی را دوباره تکرار کند، پرونده‌‌اش برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

تحلیل وقایع اخیر

به باور کارشناسان با توجه به رویداد‌های اخیر رعایت نکردن قانون افشای اطلاعات از سوی شرکت‌ها باعث تشدید شایعات در بورس تهران شده است. نصر‌الله برزنی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به ایلنا گفت: اگر درباره شایعات مربوط به شرکت توسعه معادن روی شفاف‌سازی شده و شایعه خرید معدن انگوران، روی درآمد شرکت توسعه معادن روی ایران بررسی می‌شد با افزایش قیمت سهام این شرکت مواجه نمی‌شدیم.

برزنی ادامه داد: شرکت صدرا را می‌توان در زمره شرکت‌هایی قرار داد که به‌دنبال افزایش قیمت متاثر از شایعات آسیب بسیاری به سهامداران خود وارد کرد تا آنجا که قیمت این سهم بعد از رشد بی‌رویه، به رقمی بالاتر از 2 هزار تومان رسید.