رئیس فدراسیون والیبال بعد از استخدام سرمربی ایتالیایی برای تیم ملی از شرایط حضور او در ایران صحبت می‌کند اینکه این مربی از ۱۶ ماه قبل المپیک فقط باید در اختیار ایران و تیمش باشد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، فدراسیون والیبال وعده‌ای را که داده بود عملی کرد و مربی درجه یک برای تیم ملی استخدام کرد؛ روبرتو پیازا را مربی ۵۶ساله ایتالیایی. پیازا کارنامه پرباری دارد و مهمترین آن سرمربیگری تیم ملی والیبال هلند است و از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ سرمربی این تیم بوده است. پیازا در روزهای ناامیدی والیبال به ایران می‌آید بعد از سالی که ایران چهره شکست خورده داشت و نه تنها شانس حضور در بازی های المپیک را از دست داد که بخش زیادی از هوادارانش را هم ناامید کرد. سرمربی جدید با فدراسیون ایران قرارداد ۴ساله بسته است؛ تا بازی‌های المپیک ۲۰۲۷، قراردادی که ۲سال به ۲سال تمدید می‌شود و اگر در ۲سال عملکرد او قابل دفاع نباشد، فدراسیون دنبال راه چاره دیگری می‌رود. توقع از پیازا فقط بردن تیم به بازی‌های المپیک لس‌آنجلس نیست، والیبال تیمی می‌خواهد که دوباره از هوادارانش دلبری کند.

میلاد تقوی، رئیس فدراسیون والیبال ایران درباره این انتخاب و شرایط حضور این مربی در ایران توضیحاتی را به همشهری داده است.

*بالاخره فدراسیون والیبال موفق شد یک مربی درجه یک استخدام کند. کار سختی بود؟

کار خیلی سختی بود. در حالی این قرارداد بسته شد که ۴-۵بار نزدیک بود همه چیز به هم بریزد و رفت و برگشت داشتیم.

*چرا؟

به هر حال شرایط کشور ما خاص است و در بستن قرارداد فقط موضوع فنی مطرح نبود. مسایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... دخیل بودند. کافی بود تا با یک اتفاق یک بند قرارداد زیر سوال برود. خدا را شاکریم که این اتفاق خوب افتاد.

*به نظر می‌رسد بعضی از اختلاف سلیقه‌هایی که والیبالی‌ها با هم دارند، کار شما را سخت‌تر هم کرده بود.

درست است تلاش بعضی‌ها این بود که ما به نتیجه دلخواه نرسیم. در والیبال اختلاف سلیقه‌ها هست و ما هم برای اینکه کار خودمان را انجام بدهیم، اقداماتی را انجام دادیم مثلا اینکه تا روز اخر مذاکره با ۲گزینه را با هم پیش بردیم. کمیته فنی را هم کنار گذاشتیم چون اطلاعاتی که از این کمیته به بیرون می‌رفت کار را برای ما سخت می‌کرد. یک تیم کار را پیش برد و من از نفراتی که در این تیم بودند، ممنون هستم. همین الان هم که کار انجام شده بعضی‌ها حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند. مثلا می‌پرسند کسی این مربی را سفارش کرده بود. به هر حال این مربی را یک نفر به ما پیشنهاد داد و بعد از آن مذاکرات ما شروع شد. در کل چیزی که الان برای ما مهم است این است حال مردم با این انتخاب بهتر از قبل است.

*از نظر مالی برای استخدام پیازا مشکلی نداشتید؟

ما موظف هستیم که منابع مالی را تامین کنیم. منابع مالی نباید بحث‌های فنی را تحت شعاع قرار بدهد. من با کسانی که می‌گویند بحث مالی در اولویت است اختلاف نظر دارم. از نظر ما مسایل فنی در اولویت هستند. منطقی این است که استخدام مربی درجه یک هزینه می‌خواهد و وظیفه ما تامین این هزینه است.

*درباره اختلاف سلیقه در جامعه والیبال صحبت کردید. این اختلاف‌ها پیش از این روی حضور مربیان خارجی در ایران تاثیرگذار بود. نمونه‌اش الکنو بود که نشد بعد از المپیک توکیو در ایران بماند. حتی بعضی‌ها معتقدند که خود این اختلافات باعث قطع همکای ولاسکو با تیم ملی شد. الان فدراسیون برنامه‌ای برای مدیریت این اختلافات دارد به هر حال مربی باید فضای آرامی برای فعالیت داشته باشد. این اقتدار را در خودتان و فدراسیون می‌بینید که بر حاشیه‌ها غلبه کنید؟

انجام این کار خیلی سخت‌تر از چیزی است که گفته می‌شود. در کل رسیدن به موفقیت سخت است. اگر راحت بود همه می‌توانستند موفق شوند. ما به همه فرصت می‌دهیم و برنامه ما این است که جذب حداکثری داشته باشیم. هر کسی هر نظری که دارد محق است و می تواند نظرش را بیان کند. با این حال باندهایی هم که وجود دارند تهدیدهای ما هستند. ما وقتی موفق می‌شویم که تصمیم درست بگیریم و آن تصمیمات را اجرا کنیم. همه می‌توانند نظر بدهند و این حق آنهاست اما اگر کسی منافع خودش را بالاتر از منافع والیبال بداند قاطعانه برخورد می‌کنیم.

*توتولو قرار است دستیار پیازا باشد فدراسیون او را به پیازا پیشنهاد کرد؟

نه خود پیازا او را پیشنهاد کرد و ما هم موافق بودیم. توتولو از مرحله پلی‌اف لیگ به ایران می‌آید و بازیکنان و تیم‌ها را زیرنظر می‌گیرد. امسال لیگ ملت‌ها هم دیرتر شروع می‌شود و پیازا هم فرصت مناسبی برای تشکیل اردوی تیم ملی تیم و اجرای برنامه‌هایش دارد.

*پیازا تا اردیبهشت به ایران نمی‌آید چون در لیگ ایتالیا تیم دارد. او فقط امسال اجازه دارد در سطح باشگاهی تیمداری کند یا سال‌های بعد هم مجاز است؟

همه مربیان تراز اول دنیا با تیم‌های باشگاهی هم قرارداد دارند و ما هم او را از این کار منع نکرده‌ایم ولی در سال منتهی به المپیک نباید تیم بگیرد. پیازا در ۱۶ماه اخر قبل از المپیک ۲۰۲۸ باید کامل در ایران باشد.

*بازی های آسیایی مهم نیست؟

برای ما مسابقات قهرمانی آسیا مهمتر است. البته همه چیز و ادامه همکاری ما بستگی به روند کاری او در ۲سال اول دارد.

*یکی از دغدغه های تیم ملی والیبال این است که بازیکن مطمئن زیاد ندارد. فکر می کنید پیازا با داشته‌هایی که هست می‌تواند تیم را به جایی که مدنظر شماست برساند؟

والیبال ایران معدن جوشان استعداد است. تیم‌های نوجوانان و جوانان ما در سطح آسیایی و جهانی بهترین بوده‌اند بدون اینکه بازیکن مشترکی داشته باشند. پیازا باید بتواند یک نسل طلایی جوان بسازد. اما گر یک تیم خوب داشتیم که مشکلی نداشتیم. توقع اصلی ما از او ساختن نسل جدید جوان است.

منبع: روزنامه همشهری