در ماه فوریه، شرکت نروژی 1X پیشرفت‌هایی را که در زمینه روبات انسان‌نمای خود به نام "Eve" داشته، به نمایش گذاشت.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، اکنون این شرکت که از سوی OpenAI پشتیبانی می‌شود، ویدیویی از جدیدترین نمونه اولیه خود، یک ربات خدمتکار دوپای به نام "Neo Beta" منتشر کرده است.

روبات "Eve" روی دو پا حرکت نمی‌کند، بلکه با سرعتی تا ۱۴.۵ کیلومتر در ساعت روی چرخ‌ها حرکت می‌کند. این روبات دارای دست‌هایی شبیه به انسان نیست و به جای آن از چنگال‌هایی برای انجام عملیات تکراری برداشتن و گذاشتن استفاده می‌کند. سر این ربات که به شکل تخم‌مرغ است، دارای یک نمایشگر LED ساده است که هوش مصنوعی موجود در داخل آن را پنهان می‌کند. اما با توجه به کاربرد احتمالی این ربات در خطوط تولید کارخانه‌های آینده، چنین ویژگی‌هایی مناسب به نظر می‌رسند.

در زمینه طراحی یک روبات انسان‌نمای چندمنظوره که برای انجام وظایف خانگی در نظر گرفته شده، به نظر می‌رسد که طراحی دوپا انتخاب اصلی در توسعه ربات‌های خدمتکار است. همینطور برای شرکت ۱X نیز این امر صادق است، زیرا "Neo Beta" به طور رسمی معرفی شده است (هرچند که در ماه مارس نیز در کنار "جنسن هوانگ" از شرکت NVIDIA روی صحنه ظاهر شد).

برخلاف دیگر ویدئوهای تبلیغاتی، روبات خدمتکار را در حال انجام مجموعه‌ای از وظایف روزمره خانگی نشان نمی‌دهد. اما می‌توان دید که ربات "Neo Beta" یک لباس ورزشی پارچه‌ای پوشیده است تا "آناتومی عضله‌مانند" درون آن را پنهان کند و دارای چهره‌ای بلندتر است که در حال حاضر انیمیشن‌های چندخطی را نمایش می‌دهد. همچنین این روبات دست‌های پنج‌انگشتی با انعطاف‌پذیری بالا دارد که بیشتر شبیه به ربات هستند تا انسان، اما به وضوح برای گرفتن و نگه‌داشتن انواع اشیاء طراحی شده‌اند.

برخلاف ویدئوهای نمایشی قبلی، شرکت ۱X اشاره‌ای نکرده که آیا عملیات‌های نشان‌داده‌شده نتیجه تله‌اپریشن (کنترل از راه دور)، روال‌های دقیقاً برنامه‌ریزی‌شده یا رفتارهای کاملاً خودکار هستند. با این حال، در صفحه محصول ذکر شده که ترکیبی از روباتیک و هوش مصنوعی – که به آن "یادگیری مجسم" گفته می‌شود – برای اطمینان از مهارت‌های مختلف ربات "Neo" در انجام وظایف خانگی استفاده شده و این روبات "با گذشت زمان هوشمندتر و توانمندتر خواهد شد."

کاربران قادر خواهند بود از طریق زبان گفتاری طبیعی با روبات ارتباط برقرار کنند و "Neo" به گونه‌ای طراحی شده است که محیط فیزیکی خود را درک کند تا بتواند "وظایف واقعی را در محل کار و دنیای شما انجام دهد." این شرکت همچنین اشاره کرده که در صورت نیاز، یک اپراتور انسانی می‌تواند کنترل بینایی و حرکت این روبات انسان‌نما را به دست بگیرد.

بیشتر بخوانید:

براساس مشخصات ارائه‌شده در صفحه محصول، روبات "Neo" دارای ارتفاع ۱.۶۵ متر (۵.۴۱ فوت) است - کمی کوتاه‌تر از ربات "Eve" - و وزن آن ۳۰ کیلوگرم (۶۶ پوند) است، در حالی که می‌تواند تا ۲۰ کیلوگرم (۴۴ پوند) از اقلام خانگی، خرید یا هر چیز دیگری را حمل کند. این ربات می‌تواند با سرعت حداکثر ۱۲ کیلومتر در ساعت (۷.۵ مایل در ساعت) بدود، اما بیشتر وقت خود را با سرعت حداکثر ۴ کیلومتر در ساعت (۲.۵ مایل در ساعت) در حال پیاده‌روی خواهد بود. زمان عملکرد باتری‌های داخلی آن با هر بار شارژ بین دو تا چهار ساعت است. بدون شک، جزئیات بیشتری با پیشرفت پروژه منتشر خواهد شد.

شرکت ۱X فاش کرده که روبات انسان‌نمای "Neo" برای تولید انبوه در کارخانه‌ خود شرکت در شهر موس، نروژ در حال توسعه است – هرچند هنوز تأیید نکرده که آیا روبات "Eve" در مونتاژ این ربات کمک خواهد کرد یا خیر. همانطور که از نام ربات مشخص است، پروژه در حال حاضر در مرحله توسعه بتا قرار دارد، اما مشتریان می‌توانند هم‌اکنون برای قرار گرفتن در لیست انتظار ثبت‌نام کنند و شرکت 1X آنها را از وضعیت موجودی مطلع خواهد کرد.