در این مقاله، قصد داریم به بررسی سابقه و تاریخچه برند فندر پرداخته و نوآوری های این شرکت در دنیای موسیقی را بررسی کنیم.

معرفی برند فندر

شرکت فندر (Fender) با سابقه بیش از نیم قرن در تولید ساز آلات موسیقی، به عنوان یکی از برترین بازیگران این صنعت محسوب شده و محصولات آن، به عنوان معیاری برای سنجش کیفیت محصولات دیگر برندها استفاده می‌شود. این شرکت با در اختیار داشتن سبد عظیمی از محصولات مختلف، پاسخگوی نیازهای نوازندگان اکثر سبک‌های موسیقی است.

دفتر مرکزی شرکت فندر در شهر کرونا ایالت کالیفرنیا آمریکا واقع شده است.

فندر ساخت کجاست

در هنگام خرید گیتار برند فندر، ممکن است با چند گزینه متفاوت از یک گیتار یکسان روبرو شوید که در عین داشتن مشخصات یکسان، قیمت متفاوتی دارند. حال دلیل این موضوع به سیاست‌های پخش و تولید فندر باز می‌گردد. شرکت فندر چندین کارخانه را در سرتاسر دنیا احداث کرده و تمام محصولات این شرکت در چند سایت مختلف تولید می‌شوند. بسیاری از محصولات میانرده و Entry-Level این شرکت، معمولا در کارخانه ژاپن یا مکزیک تولید می‌شوند. همچنین گیتارهای پرچمدار و بالارده نیز در مقر مرکزی فندر و در کشور آمریکا تولید می‌شوند. بعضی از محصولات دیگر مانند پدال افکت نیز در آمریکا تولید می‌شود. از نظر کیفیت، تفاوتی بین فندرهای تولید شده در ژاپن با امریکا وجود ندارد و صرفا هزینه‌های تولید و باربری برای کشورهای آسیایی، کمتر از نسخه آمریکایی آن است. همچنین ممکن است بعضی از مدل‌های خاص به دلیل تفاوت‌هایی که در نسخه تولیدی کشورهای مختلف اعمال شده است، صدایی متفاوت داشته باشند.

نمایندگی فروش محصولات فندر (Fender)

از آن جایی که برند فندر در داخل کشور ایران دارای نمایندگی رسمی نیست، تمامی محصولات این شرکت از طریق مبادی رسمی به کشور وارد می‌شوند و سپس وظیفه پشتیبانی پس از فروش آن، بر عهده فروشندگان قرار داده شده است. از آن‌جایی که گیتار دارای گارانتی نمی‌باشد، دارا بودن خدمات پس از فروش و دسترسی آسان به قطعات گیتار، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شرکت تنزو موزیک با همکاری فروشگاه‌های عمده فروشی و نمایندگی فندر در کشورهای مجاور، توانسته تا مجموعه کاملی از محصولات این شرکت و قطعات جانبی مورد نیاز آن‌ها را تامین کرده و نیازهای نوازندگان در این بخش را مرتفع کند. به همین خاطر، در هنگام خرید انواع گیتار الکتریک در تنزو شاپ ، خیال شما از بابت طول عمر گیتار و تامین قطعات آن، آسوده خواهد بود.

تاریخچه برند Fender

شرکت فندر که به عنوان یکی از اولین شرکت‌های تولید کننده گیتار الکتریک شناخته می‌شود، تاریخچه بسیار پر فراز و نشیبی داشته است.

شروع یک افسانه

لئو فندر، موسس و بنیانگذار برند Fender در سال ۱۹۰۹ در کالیفرنیا آمریکا متولد شد. وی که از بچگی علاقه و خلاقیت بسیاری در تعمیر و دست‌کاری قطعات الکترونیکی/الکتریکی از خود نشان می‌داد، توانست تا در سال ۱۹۳۸ و در سن ۲۹ سالگی، مغازه تعمیرات تجهیزات رادیویی خود را با نام Fender Radio Service راه اندازی کند. وی اندکی پس از افتتاح مغازه خود، مورد توجه استودیوهای رادیویی امریکایی قرار گرفت و توانست تا با انعقاد چند قرارداد، تجهیزات استودیویی و صدای آن‌ها را بروزرسانی کرده و مقدار مناسبی از منابع مالی را به بیزینس خود اضافه کند.

پس از افزایش محبوبیت Fender Radio Service، لئو فندر با همکاری Doc Kauffman، اولین گیتار Hawaiian برند فندر را تولید کرد. پس از آماده شدن محصول نهایی، لئو فندر این گیتار با به صورت باندل با امپلی‌فایر اختصاصی این شرکت برای فروش قرار داد. پس از جدایی Doc از شرکت فندر در سال ۱۹۴۶، لئو فندر کماکان به تولید گیتار الکتریک و نوآوری در تولید آن ها ادامه داد و اندکی بعد از جدایی Doc، وی تمامی کسب و کار تعمیرات تجهیزات رادیویی خود را به فروش رساند و تمام تمرکز خود را روی تولید گیتارهای مختلف قرار داد.

خلق سالید بادی

در اواخر دهه ۴۰ میلادی، لئو فندر کار خود روی تولید گیتاری جایگزین برای گیتارهای Hollow-Body را آغاز کرد. البته پیش از وی، چند نمونه مختلف از گیتارهای سالید بادی توسط هنرمندان و نوازندگان متعددی ساخته شده بود، ولی هیچ‌کدام از آن ها توسط جامعه موسیقی پذیرفته نشدند.

پس از تحقیق و توسعه فراوان به مدت سه سال، بالاخره اولین گیتار سالید بادی شرکت فندر با نام Esquire در اوایل سال ۱۹۵۰ به بازار عرضه شد. گیتاری با ساختار Single-Cut و مجهز به یک پیکاپ!

گیتار تولیدی لئو فندر، در برابر فیدبک مقاومت بسیاری خوبی را از خود نشان می‌داد و نوازنده می‌توانست مقادیر بسیار زیادی از Gain را از گیتار دریافت کند. در حقیقت لئو فندر هیچ ایده‌ای از بزرگی کار خود و نوع گیتار تولیدی خود نداشت. نوع جدیدی از گیتار که حتی امروزه، استفاده از آن‌ها کاملا رایج و مرسوم است.

تحول دنیای موسیقی

بعد از موفقیت روزافزون سری P-Bass و گیتار الکتریک Telecaster، لئو فندر دوباره برای ایجاد نوآوری و ساخت دستگاهی جدید، دست به کار شد. پس از گذشت سه سال هزینه فراوان و تحقیق و توسعه، وی در سال ۱۹۵۴، گیتاری جدید را با نام Stratocaster به بازار عرضه کرد. گیتاری که می‌توان آن را نقطه عطفی در تاریخ صنعت موسیقی نامید. از نظر ظاهر و کاراکتر، گیتار Stratocaster شباهت زیادی به مدل Telecaster داشت و تنها در چند مورد کوچک اما بسیار اساسی، با سری قبلی خود متفاوت بود. لئو فندر در ساخت این گیتار، تعداد پیکاپ را به ۳ افزایش داد و از سیستم ویبراتو Synchronized در آن استفاده کرد. نتیجه کار، گیتاری با کاراکتر صدای فوق‌العاده، فاقد نویز و شفاف بود که توانست تا کل تاریخچه موسیقی راک را شکل دهد. در حقیقت در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، تقریبا همه گروه‌های راک و بلوز و Jazz، از یک یا چند محصول تولید شده توسط فندر، در قطعات موسیقی خود استفاده می‌کردند.

فندر مدرن، اصالت قدیمی

شاید بتوان بزرگترین برگ برنده شرکت فندر نسبت به تمامی رقبا را، بروز بودن این شرکت عنوان کرد. از دهه ۵۰ تا به امروز، محصولات فندر همیشه خود را با نیازهای بازار و نوازندگان وفق داده‌اند و بدون تغییر شالوده شرکت و امضای محصولات آن، توانسته‌اند تا نیازهای بازار را پاسخگو باشند.امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و افزایش منابع در دسترس فندر، روند کنترل کیفیت گیتارها با دقت بسیار زیادی انجام می‌شود و تمامی فرآیندهای تولید، تحت کنترل مستقیم مهندسین این شرکت قرار دارند. همچنین این شرکت هیچوقت روح نوآوری نهادینه شده توسط لئو فندر را کنار نگذاشته است و همیشه در حال ایجاد محصولاتی جدید و هیجان انگیز است. برای مثال، این شرکت چندی پیش با ترکیب هنرمندانه گیتار آکوستیک و الکتریک، سری Acoustasonic را به بازار معرفی کرده است که نمونه آن در هیچ برند دیگری یافت نمی‌شود.

فندر توانسته تا با عرضه محصولات متنوع، نظر نوازندگان تمامی سبک‌های موسیقی را به خود جلب کند. این در حالی است که این شرکت به اصول اولیه خود وفادار مانده و محصولات این شرکت، همگی امضای خاص فندر را بر روی خود دارند.

منابع :

  1. ویکی پدیا فندر : https://w.wiki/B5S7
  2. تنزو موزیک : https://tenzumusic.com