نیروهای امنیتی ترکیه اخیرا عامل مالی سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی در این کشور را شناسایی کرده‌اند.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: مقام‌های امنیتی ترکیه هفته گذشته اعلام کردند که یک سرمایه گذار مهم فعالیت‌های موساد را در استانبول بازداشت کرده‌اند. این تحول به دنبال یک سری عملیات های دیگر و شناسایی حلقه‌های اطلاعاتی اسرائیلی که از قبل و بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال 2023 توسط سرویس های اطلاعاتی ترکیه دستگیر شده بودند، رخ داده است.

لیریدون رکسهبی شهروند کوزوو در شرایطی دستگیر شده که سازمان اطلاعاتی ملی ترکیه (میت) رسما او را رئیس شبکه مالی موساد در ترکیه معرفی کرده است.

آنطور که رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند موقعیت رکسهبی به عنوان عامل موساد زمانی فاش شده که نیروهای امنیتی ترکیه نابرابری در حساب بانکی او را کشف کردند. یکی از وظایف رکسهبی پرداخت حقوق جاسوسان موساد بوده که شناسایی شده است.

نیروهای امنیتی ترکیه می گویند که رکسهبی دستمزد افرادی که پرداخت می‌کرده که از اهداف موردنظر موساد با هواپیماهای بدون سرنشین فیلم‌برداری می‌کردند، عملیات روانی علیه سیاستمداران فلسطینی را هدایت می‌کردند و اطلاعاتی در مورد سوریه جمع‌آوری می کردند.

در طول بازجویی، او همچنین به انتقال پول از کوزوو به سوریه، با استفاده از رمزنگاری، اعتراف کرده است.

بازداشت‌های قبلی

نیروهای امنیتی ترکیه از هفتم اکتبر سال 2023 تاکنون دستکم 20 عامل موساد را دستگیر کرده‌اند. در حالی که چند ماه پیش نیز دادستان ترکیه اعلام کرد که به دنبال اعمال مجازات 20 ساله زندان در مورد 57 مظنون به جاسوسی برای موساد است.

به‌گزارش فلسطین کرونیکل، در حالی که اکثریت کسانی که به خاطر همکاری با سازمان اطلاعاتی اسرائیل دستگیر شده اند، اتباع ترکیه بوده اند، اتباع برخی کشورهای نیز به استخدام رزیم صهیونیستی درآمده اند.

سیاست دوپهلوی ترکیه

در طول جنگ غزه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه آشکارا از رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و در دوره ای به نظر می رسید که محدودیت های مختلفی را در واردات و صادرات بین کشورش و تل آویو اعلام کرده است. با این حال، اردوغان هنوز به طور رسمی روابط خود را صهیونیست‌ها قطع نکرده و همین امر موجب شده تا انتقادهای گسترده‌ای متوجه او شود. بسیاری در ترکیه و خارج از این کشور خواستار توقف صادرات گاز ترکیه به سرزمین‌های اشغالی هستند.

همین هفته گذشته بود که دو فلسطینی شهروند اردن به دلیل بی احترامی به رئیس جمهور بازداشت شدند. این بازداشت پس از آن صورت گرفت که فلسطینی‌ها با حمل پلاکاردهایی از رهبر ترکیه خواستند تا صادرات گاز به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند. در حال حاضر، اسرائیل بیشترین گاز خود را از طریق ترکیه و جمهوری آذربایجان دریافت می‌کند.

روزنامه فلسطین کرونیکل نوشته: ناظران بر این باورند که اگر اردوغان روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی قطع کرده و تامین گاز به تل آویو را قطع کند، ضربه جدی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیستی خواهد بود. با این حال، در حال حاضر به نظر می رسد که آنکارا مایل به اقدام بیشتر علیه تل آویو نیست و نظاره‌گر نسل کشی است.