کسانی که در روزهای تعطیل هفته گذشته راهی شهرهای شمالی ایران بودند، نه‌تنها ترافیک سنگین را تجربه کردند بلکه با بحران بنزین مواجه شدند، برای همین خیلی‌ها به جای ثبت خاطره خوش با خاطر ناخوش به شهرشان بازگشته‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، طی تعطیلات هفته گذشته، ساعت‌های طولانی ماندن در ترافیک کم‌سابقه و البته خالی شدن باک‌ خودروها باعث شد تا حتی تانکرهای سوخت‌رسان به‌موقع به مقصد نرسند و صف‌های چندکیلومتری شکل بگیرد.مقامات وزارت نفت گفته‌اند مشکلی در تامین بنزین نبوده و تعطیل شدن برخی جایگاه‌ها ساعتی بوده است، چرا که تانکرهای سوخت‌رسان در ترافیک گیر کرده بودند. سؤال اصلی این است که آیا این وضعیت قابل پیش‌بینی نبود؟

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: ترافیک فوق‌سنگین را به ‌میزان ۵ روز در مبادی ورودی شهرهای شمالی و جاده‌های بین‌شهری داشتیم که این میزان ترافیک به‌ویژه در استان گیلان در چندسال اخیر بی‌سابقه بوده است.

بحران بنزین در استان‌های شمالی

حجم بالای سفر نه‌فقط در استان‌های شمالی بلکه در سراسر ایران در دهم شهریور یک رکورد تازه مصرف بنزین را ثبت کرد؛ 142میلیون لیتر در یک روز؛ یعنی 8.5درصد بیشتر از میانگین مصرف در شهریور سالی که گذشت.

هجوم مسافران به شهرهای شمالی به‌ویژه استان‌های گیلان و مازندران، به جای اینکه برای شهروندان این استان‌ها خوشایند باشد، آنها را هم گرفتار کرد و پمپ‌بنزین‌ها زمینگیر شدند؛ تجربه‌ای که نشان می‌دهد همچنان عدم‌توزیع تعطیلات سالانه در کشور می‌تواند صنعت گردشگری داخلی را به بحران ترافیک و کمبود سوخت تبدیل کند؛ چه اینکه هفته گذشته آخرین هفته تعطیلات تا پایان سال‌جاری به شمار می‌رود. آیا وقت آن نرسیده که یک فکر جدی به حال توزیع تعطیلات در طول سال شود؟

بنزین چگونه نایاب شد؟

در برخی شهرهای شمالی به‌ویژه در گیلان، جایگاه‌های سوخت با کمبود بنزین مواجه شدند، کسی هم نمی‌دانست این بحران چه زمانی حل خواهد شد و فقط خبر داشتند که تانکرها در راه گیر کرده‌اند. همین اتفاق در استان مازندران هم تکرار شد و ترافیک سنگین و نرسیدن نفتکش‌ها سبب غیرفعال شدن مقطعی برخی جایگاه‌ها شد.

اعزام نماینده وزیر

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه در روزهای اخیر وزیر نفت به‌طور مستمر پیگیر وضع تامین و توزیع بنزین کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی بوده است، گفت: نماینده‌ای ویژه‌ از سوی ستاد وزارت نفت به استان‌های گیلان و غرب مازندران اعزام شده است. چاره کار این شد که برای تامین بنزین استان‌های شمالی از خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی و نفتکش‌های سوخت‌رسان از استان‌های همجوار و غیرهمجوار استفاده شود.

چرا بنزین کمیاب شد؟

ترافیک سنگین و بی‌سابقه

تأخیر در تأمین و توزیع بنزین

افزایش بی‌سابقه مصرف

میزان بالای مصرف اغلب خودروها

نبود زیرساخت‌های مناسب در ذخیره‌سازی

منبع: روزنامه همشهری