به گفته یک مقام بیمارستانی در هفته گذشته ۱۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو مصدوم شدند .

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۵ نفر بر اثر سقوط از درخت گردو طی یک هفته گذشته در استان مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

محمدرضا شکوهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در این مدت ۶ نفر در تویسرکان، پنج نفر همدان، سه نفر در ملایر و یک نفر در شهرستان نهاوند به علت سقوط از درخت دچار مصدومیت شدند.

وی اضافه کرد: سن بیشتر مصدومان سقوط از درخت گردو بین ۳۰ تا ۵۰ سال است و البته یکی از مجروحان بیش از ۶۰ سال سن دارد. رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: مصدومان از ناحیه دست و پا دچار شکستگی شدند و گزارش فوت یا قطع نخاع نداشته ایم.

شکوهی اضافه کرد: به طور حتم از ۲۰ شهریور با آغاز زمان گردو تکانی شمار حوادث ناشی از سقوط نیز افزایش می یابد که امید می رود با رعایت نکات آموزشی شاهد مرگ و مصدومیت افراد نباشیم.

وی یادآوری کرد: ۷۱ نفر سال گذشته بر اثر سقوط از درخت گردو در استان همدان دچار آسیب شدند و یک نفر هم فوت کرد. مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: ۴۱ نفر از مصدومان دچار تروما (ضربه) و آسیب ستون فقرات، ۱۶ نفر آسیب و تروما قفسه سینه و گردن، ۱۲ نفر تروما و آسیب دست و پا و ۲ نفر از مصدومان دچار ضایعه نخاعی شدند که این آمار در سال ۱۴۰۱ یک فوتی و ۸۴ مجروح بود.

شکوهی توصیه کرد: به منظور پیشگیری از حادثه سقوط از درخت گردم باغداران از افراد توانمند و باتجربه برای گردو تکانی استفاده کرده و از بکارگیری افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، سالخورده و معتاد به موادمخدر پرهیز کنند.