از میان جاذبه‌های باستانی شهرری، عمارت بادگیر عمادآور که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد، کمتر شناخته شده است. این بادگیر معماری ویژه‌ شهرهای کویری را دارد.

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: روستای عمادآور در شهرری، قدمتی تاریخی دارد و ردپای این قدمت را می‌توان در باقی‌مانده آثار تاریخی روستا تماشا کرد.

نام مقصد: بادگیر عمادآور

نشانی: بزرگراه شهید آوینی، روستای عمادآور

معرفی: بادگیر روستای عمادآور تنها بادگیر تاریخی استان تهران است که قدمت آن را تا حدود ۴۰۰ سال تخمین زده‌اند.

بادگیر ۴۰۰ ساله

این بادگیر داخل عمارتی قرار گرفته که بعد از گذشت این همه سال هنوز پابرجاست. ساکنان این عمارت از نواده‌های اربابانی هستند که در ۲۰۰ سال گذشته زمام امور را در این روستا در دست داشتند و جالب اینکه هنوز هم در این روستا-محله زندگی می‌کنند. درخت‌های کاج سر به فلک کشیده باغ عمادآور قدمتی بیش از ۳۰۰ سال دارند. عمارت وسط باغ به قدری استوار بنا شده که در این چند سال نیازی به مرمت پیدا نکرده است. بادگیر در بلندترین نقطه عمارت نگاه رهگذران را خیره می‌کند. با توجه به حضور یزدی‌ها در این روستا-محله شاید در ابتدا چنین به ‌نظر برسد که این بادگیر سوغاتی از یزد باشد، درحالی‌که یزدی‌ها حدود ۱۵۰ سال بعد از ساخت بادگیر در این روستا ساکن شده‌اند. عمارت بادگیر سال ۱۳۸۶ به‌عنوان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و در و پنجره‌های چوبی مشبک و کاشی‌های ۷ رنگ چندپر تنها بخشی از تزیینات طاق و ستون‌ها و ایوان‌های تودرتوی این بنای باشکوه است.

منبع: روزنامه همشهری