قلعه گبری ازجمله بناهای قدیمی است که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش و دوره ساسانیان می‌رسد. این قلعه بزرگ‌ترین قلعه خشتی جهان محسوب می‌شود و نام آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: بخش‌های باقی مانده از قلعه گبری، از آثار باستانی ارزشمند شهرری است که بخش‌های متنوعی را، از بقایای بناها تا آثار زیرخاکی شامل می‌شود.

نام مقصد: قلعه گبری

نشانی: جنوب شرقی شهر ری، شهرک علایی

بزرگ‌ترین قلعه خشتی جهان

این قلعه مساحتی در حدود ۳ هزار مترمربع دارد. قلعه گبری به‌عنوان بزرگ‌ترین قلعه خشتی جهان در شهریور ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۸۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. برج و باروهای این قلعه طی قرن‌ها به‌دلیل فرسایش تخریب شده و تنها دیوارهای مرتفع خشت و گلی‌اش بر جا مانده است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از این قلعه به‌عنوان کارخانه باروت‌سازی‌ استفاده می‌شد. دیوارهای قلعه گبری تا ۲۵ متر ارتفاع داشته که حالا به ۱۶ متر کاهش یافته است. این قلعه ۴ برج اصلی دارد که در ۴ گوشه آن قرار گرفته‌اند. این برج‌ها به‌صورت دایره‌ای‌شکل هستند و ارتفاع آنها به ۱۰ متر می‌رسد. در داخل قلعه گبری ورامین آثاری از معماری ساسانی و اسلامی یافت شده است. این آثار شامل سکه‌های ساسانی، سفال‌های اسلامی و بقایای یک مسجد است.

در مسیر کاروانیان

این قلعه در مسیر عبور کاروانیان بوده است. افرادی که به شهرهای اصفهان، قم، شیراز و... سفر می‌کرده‌اند در راه از کنار این قلعه می‌گذشته‌اند. فردی به نام مردآویج زیاری که بنیانگذار سلسله آل‌زیار بوده، در قلعه دفن شده است. در حال حاضر این قلعه انبار آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است. هرچند گردشگران نمی‌توانند به درون قلعه راه پیدا کنند، اما همین که از بیرون این بنای عظیم و باشکوه را شاهد باشیم کافی است. برای بازدید از این قلعه می‌توان هر روز از ساعت ۸ تا ۱۳ به آن مراجعه کرد. بازدید از این بنا کاملا رایگان است. برای رفتن به قلعه می‌توان از ماشین شخصی، مترو و اتوبوس استفاده کرد. البته بهتر است از ماشین شخصی برای رفتن به قلعه استفاده کنید. این قلعه بالاتر از زمین قرار گرفته و زمینی وسیع در اطراف آن وجود دارد. مسیر دسترسی به قلعه نسبتا مشکل است؛ بنابراین به افراد سالمند و کودکان توصیه می‌شود از این قلعه بازدید نکنند.

منبع: روزنامه همشهری