در تاریخچه پایتخت، از نخستین قطار مسافری بین تهران و ری به عنوان ماشین دودی نام برده شده است.بخش‌هایی از این قطار حالا به جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: ماشین دودی نامی بود که در تهران قدیم به اولین خط آهن ایران که میان تهران و شهرری کشیده ش، داده بودند. علت این نامگذاری بخاری بود که از دودکش قطار آن خارج می‌شد.

نام مقصد: قطار دودی
نشانی: خیابان فدائیان اسلام، محدوده امامزاده عبدالله(ع)
معرفی: نخستین قطار مسافری بین تهران و ری ماشین دودی نام داشت و متعلق به دوره قاجار بود که پس از ۸۰ سال فعالیت سرانجام در سال ۱۳۴۱ در آخرین ایستگاه خود واقع در بوستان رازی متوقف شد. اسفندماه سال‌۱۳۹۷ کارگران شهرداری منطقه‌۲۰ در زمان انجام عملیات عمرانی در پیاده‌روی خیابان فدائیان اسلام و مقابل امامزاده عبدالله شهرری، به حدود ۴۰ متر از ریل ساده قطار برخورد کردند. به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی این ریل مربوط به نخستین ماشین دودی در تهران یعنی همان نخستین خط تراموای تهران است. استاد جعفر شهری نیز در کتاب تهران قدیم خود آورده است: این ماشین دودی ۲ ایستگاه داشت به اسم (گار) که خیابان گارد یا گارد ماشین(خیابان ری از میدان امام تا شوش) و گار دیگری در شهرری نرسیده به میدان خیابان حضرتی که هر دو آنها تعطیل و متروک هستند.

منبع: روزنامه همشهری