تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶

حرم حضرت عبدالعظیم(ع) همواره مقصد زائران بی‌شماری است که حاجاتشان را در آستان این امامزاده به درگاه الهی زمزمه و در حال و هوای معنوی این بارگاه دل سبک می‌کنند.

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: در کنار همه جاذبه‌های تاریخی و باستانی این بخش کهن از پایتخت، وجود بقاع متبرکه و آستان امامزادگان متعدد باعث شده ری به قطب گردشگری مذهبی تهران تبدیل شود. زیارت امامزادگان ری را در برنامه ری‌گردی خود بگنجانید تا با یک تیر 2نشان بزنید و گردشتان هم سیاحت باشد، هم زیارت.

نام مقصد: حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

نشانی: شهرری، انتهای خیابان شهید مدرس

چطور برویم: کافی است وارد شهرری شوید و تابلوهای راهنما را به طرف حرم دنبال کنید.

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

امکانات: رستوران، پارکینگ، بازار و استراحتگاه برای زوار

معرفی: حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از جاذبه‌های تاریخی استان تهران است که قدمت آن به دوره ایلخانی برمی‌گردد.

پناه آوردن امامزاده به ری

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نوادگان حضرت امام‌حسن مجتبی(ع) است که با 4واسطه از نوادگان حضرت علی(ع) محسوب می‌شود. در روایات آمده است که ملاقات حضرت عبدالعظیم(ع) با امام‌هادی(ع) به خلیفه‌ وقت گزارش داده می‌شود و همین عاملی شد تا خلیفه دستور تعقیب و دستگیری او را صادر کند. حضرت نیز برای رهایی از زندان به‌صورت ناشناس در شهرها و نقاط مختلف رفت‌وآمد می‌کند تا سرانجام به ری می‌رسد. در آن دوران ری یکی از معتبرترین و مهم‌ترین سرزمین‌های شیعه‌نشین بود و همین باعث شد تا عبدالعظیم حسنی(ع) این شهر را برای سکونت انتخاب کند. نکته مهم اقدامات ارزشمند و گرانقدر او در مدت زمان زندگی‌اش در شهر ری است که به فعالیت‌های فرهنگی، علمی و سیاسی پرداخت و از هر فرصتی برای بیان روایات و نشر علوم خود، استفاده کرد.

ردپای تاریخ در بارگاه مطهر

کهن‌ترین اثر کشف‌شده در حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) سردری آجری است که در درگاه اصلی حرم قرار دارد و روی آن نام بانی سردر از وزیران سلجوقی در قرن پنجم هجری نوشته شده است. در سمت چپ درگاه مذکور کتیبه‌ای قرار دارد که به بازسازی و تعمیر بنای بقعه در نیمه‌ دوم قرن دوم هجری اشاره شده است. در عهد قاجاریان نیز پس از انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت کشور و نزدیکی شهرستان ری به پایتخت، بارگاه عبدالعظیم حسنی(ع) مورد توجه مسئولان آن زمان قرار گرفت و ساخت‌وسازهای متعددی در آن انجام شد که اکثر عمارات و بناهای متعلق به حرم عبدالعظیم(ع) و امامزاده حمزه(ع) که در نزدیکی بقعه‌ مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) دفن شده‌اند، مربوط به آن ایام است. ناصرالدین‌شاه قاجار، آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی، ملا علی کنی و محمد قزوینی، عباس اقبال آشتیانی، شیخ محمد خیابانی، ستارخان، محمدتقی فلسفی و برخی حکام اردلان که از وابستگان پادشاهان قاجار بودند، نیز در صحن این امامزاده آرمیده‌اند.

منبع: روزنامه همشهری