وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد یک مرد پاکستانی در کانادا به اتهام کمک به گروه داعش برای انجام یک حمله تروریستی در نیویورک دستگیر شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت دادگستری آمریکا در یک بیانیه اعلام کرد یک مرد پاکستانی به نام «محمد شاهزیب خان» اخیرا در کانادا به اتهام تلاش برای کمک به گروه تروریستی داعش در برنامه‌ریزی یک حمله در نیویورک در حوالی هفتم اکتبر مصادف به سالگرد عملیات «طوفان الاقصی» دستگیر شده است.

به گزارش روزنامه «هندوستان تایمز»، او مرد ۲۰ ساله‌ای است که متهم به ارائه منابع و پشتیبانی برای برنامه‌ریزی حمله‌ به یهودیان در شهر نیویورک در نزدیکی سالگرد عملیات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ طوفان الاقصی توسط نیروهای جنبش حماس به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شده است.

«مریک بی گارلند»، وزیر دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: «محمد شاهزیب خان متهم است که یک حمله تروریستی را با نیت کشتار هر میزان ممکن از یهودیان به نام داعش برنامه‌ریزی کرده است.»

«کریستوفر رای»، مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) با اشاره به تیمی که برنامه این مرد پاکستانی را مختل کرده، گفت: «اف.بی.آی به همکاری نزدیک با شرکا برای تحقیق و پاسخگو کردن نسبت به کسانی که به دنبال ارتکاب خشونت به نام داعش یا سازمان‌های تروریستی دیگر هستند ادامه خواهد داد. مبارزه با تروریسم اولویت نخست اف.بی.آی است.»

به نوشته هندوستان تایمز، این مرد پاکستانی تلاش داشته از کانادا به شهر نیویورک برای اجرای یک تیراندازی دسته‌جمعی علیه یک مرکز یهودی در بروکلین برود و حمایتش را از داعش اعلام کند.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد فعالیت‌های این فرد در فضای مجازی نشان دادند که او پست‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از داعش منتشر کرده و حوالی نوامبر ۲۰۲۳ نیز با همفکران دیگری از طرف یک پیام‌رسان رمزنگاری شده در ارتباط بوده است. شاهزیب خان در این مدت مطالب و ویدیوهای تبلیغاتی داعش را توزیع کرده و حین این فعالیت‌ها ۲ مامور امنیتی به صورت ناشناس شروع به ارتباط برقرار کردن با او کرده‌اند و این پاکستانی به آنها اطلاعاتی درباره نحوه به دست آوردن مسلسل، مهمات و تجهیزات دیگر با هدف اجرای حملات و مکان آنها را داده است.

به ادعای وزارت دادگستری آمریکا، این تبعه پاکستانی در گفت‌وگو با ماموران گفته است: «تاریخ‌های هفتم و یازدهم اکتبر بهترین روزهای برای هدف گرفتن یهودیان هستند» چون هفتم اکتبر مصادف با سالروز عملیات طوفان الاقصی در اسرائیل و یازدهم اکتبر مصادف با عید یهودی «یوم کیپور» است.

شاهزیب خان متهم به تلاش برای عرضه پشتیبانی و منابع به یک «سازمان تروریستی خارجی» شده و می‌تواند تا سقف ۲۰ سال حبس را به عنوان مجازات دریافت کند.

منبع: ایسنا