امامزاده عبدالله(ع) از مکان های زیارتی شهر ری است که در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) قرار دارد.

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: این امامزاده جلیل القدر یکی از پایگاه های مذهبی ری به شمار می آید و روزانه میزبان زوار زیادی است که از راه های دور و نزدیک برای عرض ارادت به این آستان راهی اینجا می شوند.

نام مقصد: آرامگاه امامزاده عبدالله(ع)

نشانی: خیابان فداییان اسلام، سه‌راه ورامین

چطور برویم: در ایستگاه متروی جوانمرد قصاب پیاده شوید. مسیر را به طرف سه‌راه ورامین ادامه دهید.

ساعت بازدید: ۶ تا ۲۲

امکانات: رستوران، پارکینگ، کتابخانه و فروشگاه

معرفی: بقعه امامزاده عبدالله(ع) یکی از مکان‌های زیارتی شهرری است که در محوطه آن تعداد زیادی از مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی دوران معاصر به خاک سپرده شده‌اند.

بقعه ای یادگار دوران صفوی

طبق آنچه در شجره نامه امامزاده عبدالله(ع) نوشته شده، نسب ایشان به امام زین‌العابدین(ع) می رسد. آرامگاه این امامزاده در محوطه‌ای مشجر و سرسبز قرار دارد و بنای اصلی بقعه قدمت تاریخی دارد و ساخت آن به دوره صفویه می‌رسد. حیاط بزرگ و باصفای امامزاده قابلیت پذیرایی از زوار و گردشگران را دارد و در همه روزهای هفته میزبان آنهاست. از دیگر ویژگی‌های این امامزاده وجود آرامگاه‌های خانوادگی به سبک معماری دوره قاجار است.

این طور که در متون تاریخی نوشته شده، بنای اصلی ساختمان بقعه و گنبد و ایوان واقع در شمال حرم را میرزا کاظم خان نظام الملک در سال ۲۷۴ قمری ساخته است. در کتیبه کاشی خشتی ایوان بقعه اشعاری به خط نستعلیق به چشم می خورد که شامل مدح بانی عمارت است. بقعه متبرکه امامزاده جلیل القدر ابوعبدالله حسین (علیه السلام) با توجه به نزدیکی بقعه مزبور به حرم حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) شهرری و محوطه بزرگ و با صفای آن قابلیت پذیرائی از زوار و جهانگردان در روزهای هفته به ویژه ایام متبرک اسلامی وجود دارد. از دیگر ویژگی های این امامزاده، کتابخانه و فروشگاه نزدیک حرم و مجموعه گورستان امامزاده عبدالله در ۱۴اردیبهشت۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

منبع: همشهری آنلاین