اینجا بقعه بی بی زبیده(س) است. بانویی از ذریه امام حسین(ع) که در ری دفن شده و مزارش مورد توجه ارادتمندان به اهل بیت(ع) است.

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: طبق نظر بسیاری، فاطمه زبیده خواهر امام سجاد (ع) بوده و منبع سخن این افراد کتاب کنزالانساب است. از این رو بعضی باور دارند، این بانو دختر امام حسین و بی بی شهربانو است که پس از واقعه عاشورا به شهر ری سفر کرده‌است.

نام مقصد: آرامگاه بی‌بی‌زبیده(س)

نشانی: خیابان فداییان اسلام، قبل از چهارراه دیلمان

چطور برویم: این آرامگاه فاصله کمی با ایستگاه متروی شهرری دارد. از میدان شوش وارد خیابان فداییان شوید و مسیر را تا متروی شهرری ادامه دهید.

ساعت بازدید: ساعت ۶ تا ۲۲

امکانات: رستوران، نمازخانه و سرویس بهداشتی

معرفی: بقعه بی‌بی ‌زبیده(س)، به ‌گفته خادمان آستان، حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین اماکن مذهبی ری به ‌شمار می‌رود.

دنج و باصفا مثل خانه بی بی

آرامگاهی دنج و کوچک، با بقعه ای که تا چند سال پیش چوبی بود و حالا جای خود را به ضریح داده است. نه تنها مردم، بلکه تمام کسانی که از نسب این بانو خبر دارند راهی ری می شوند و برای زیارت به اینجا می آیند. رواق اصلی حرم در زمان صفویه ساخته شده، اما باقی قسمت‌ها مانند پله‌ها و ایوان‌ها مربوط به زمان قاجارند. در این مکان مقبره‌های خانوادگی فراوانی وجود دارد که از میان آنها به آرامگاه خانوادگی کریم‌خان زند و وابستگانش می‌توان اشاره کرد.

سر در طلایی رنگ و گلدسته‌های بقعه، از زیبایی خاصی برخوردارند. ورودی امامزاده هم یک در بسیار قدیمی دارد که به هنر خاتم‌کاری مزین شده است. ساختمان اصلی بقعه داخل حیاط قرار دارد. روبروی حوض بزرگ ۸ گوشه ای که داخلش پر از ماه های بزرگ و کوچک است.

منبع: روزنامه همشهری