تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳

قبل از انقلاب، در بحث‌ سازندگی و پروژه‌های عمرانی کارفرماهای خارجی در ایران وارد زمینه های مذکور می‌شدند و برای کشور مسأله ایجاد می‌کردند. اما حالا تشکیلات قرارگاه خاتم، توانایی قابل توجهی برای تحقق اهداف بزرگ عمرانی در کشور را داراست.

به گزارش همشهری آنلاین، اسماعیل کوثری، فرمانده سابق قرارگاه ثارالله و نماینده مجلس شورای اسلامی: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این موضوع تصریح شده که در زمان صلح و آرامش، نیروهای مسلح می‌توانند با امضا و تأیید فرمانده کل قوا که رهبری معظم انقلاب باشد؛ جهت یاری رساندن به دولت، از نیرو و توان خود بهره بگیرند و در این مسیر قدم بردارند. سپاه پاسداران، پس از جنگ هشت‌ساله در حد انسجام و هماهنگی تشکیلاتی امروزه نبود که یک قرارگاه مجزا جهت سازندگی به نام قرارگاه خاتم‌الانبیا داشته باشد؛ اما از همان زمان با امضا و دستور فرماندهی کل قوا سپاه پاسداران در زمان ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی وارد فضای سازندگی و عمرانی شد و این دوره آغاز شروع فعالیت سازندگی سپاه است. سپاه با همکاری وزارتخانه‌ها اقدامات بزرگی را در مسیر سازندگی شروع کرد که احداث سد و بزرگراه نمونه‌هایی از آن هستند که با گذشت زمان گستره و نوع اقدامات از اهمیت بیشتری برخوردار شد.

در این بین بیان یک خاطره به نظر جالب توجه است. سال 1396 و در دوره ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی من، به همراه سردار جعفری(فرمانده وقت سپاه پاسداران) شهید سلیمانی( فرمانده سپاه قدس) و سردار حاجی‌زاده(فرمانده هوافضای سپاه پاسداران) در جلسه‌ای که تقریبا یک ساعت و چهل و پنج دقیقه به طول انجامید با آقای روحانی در باب آمادگی کامل سپاه در جهت همراهی و کمک به دولت سخن گفتیم. در آن جلسه شهید سلیمانی و سردار جعفری تأکید فراوانی داشتند که سپاه آماده است تا هر کمکی که می‌تواند به دولت بکند.

طرف دیگر کمک و تعامل سپاه و دولت به خود دولت‌مردان برمی‌گردد و خواست آن‌ها در جهت اقدامات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تعیین‌کننده است. به تعبیری مهم است که دولت و رئیس جمهور کم و کیف این تعامل و کمک سپاه به دولت را تا چه حد و در چه زمینه‌هایی می‌خواهد. از آنسو انتظار می‌رود دولت هم در قبال این کمک‌ها و همراهی‌ها با سپاه، حق و حقوق سپاه را به جا آورد تا هم تسلی خاطر و آرامش خاطری برای نیروهای جهادگر و سازنده ایجاد شود هم فرصت و امکان پیشبرد سایر اقدامات فراهم آید.

قبل از انقلاب، در بحث‌ سازندگی و پروژه‌های عمرانی کارفرماهای خارجی در ایران وارد زمینه های مذکور می‌شدند و برای کشور مسأله ایجاد می‌کردند. اما حالا تشکیلات قرارگاه خاتم، توانایی قابل توجهی برای تحقق اهداف بزرگ عمرانی در کشور را داراست.

موضوع مهم و قابل توجه در این بین، عدم کاهش توجه و التفات سپاه به مولفه های نظامی - امنیتی در کنار امور عمرانی، علمی و زیرساختی است. به تعبیری، مشغله سپاه پاسداران در این سال‌ها جهت تحکیم و تثبیت زیرساخت‌های کشور و پیشبرد پروژه‌های عمرانی مانع از آن نشده است که این سازمان نظامی نسبت به بالابردن بازدارندگی و قدرت نظامی کشور دچار غفلت شود. سپاه پاسداران با به کارگیری جوانان مستعد و علاقه‌مند و حتی با همکاری شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی توانسته در این مسیر قدم‌های مثبتی بردارد و اهداف خود را محقق سازد.